Timo Lahden Kuivalihakundi-yrityksessä työskentelee parisenkymmentä henkilöä. (Kuva: Henrik Hertell)
15.11.2022 klo 09:30
Uutinen

Pahanmakuinen kuivaliha sisuunnutti yrittäjän tekemään itse parempaa – Kotikeittiön kokeiluista kasvoi miljoonabisnes

Kuivalihakundi-yrityksen beef jerky on nykyisin tuttu näky kauppojen hyllyillä. Ensin Timo Lahti kuivasi lihaa kokeilumielessä itselleen ja kavereilleen, mutta kun kaveritkin myönsivät tykkäävänsä siitä, oli aika laajentaa bisnestä.

Lapin reissulla 12 vuotta sitten tapahtui jotain, joka muutti täysin Timo Lahden tulevaisuuden. Hän tosin ei tiennyt sitä vielä silloin.

– Oltiin kalareissulla poikien kanssa, ja tulilla istuessa söin kaupasta ostettua kuivalihaa. En ollut siihen ihan tyytyväinen ja rupesin miettimään, miten sitä valmistetaan.

Lahti katsoi Youtube-videoita aiheesta, osti kasvikuivurin ja rupesi harjoittelemaan kotikeittiössä lihan kuivaamista.

– Tein sitä alkuun itselle ja tarjosin vähän kavereille. Muutaman vuoden harjoittelun jälkeen kaverit totesivat, ettei tämä enää ihan paskaa ole.

Niinpä Lahti alkoi pohtia, saisiko tuotteitaan peräti kaupaksi ja tienattua vähän rahaa päivätyön ohella. Hän selvitti, mitä kaikkea yrityksen perustaminen ja lihatuotteiden myyminen vaati, ja perusti joulukuussa 2014 Kuivalihakundi-nimisen verkkokaupan. Samoihin aikoihin hän alkoi rakentaa kavereidensa avustuksella tuotantotilaa, 20 neliön kokoista ”merikontti-tyyppistä ratkaisua”.

– Ajatus oli, että kun saa hyväksytyn elintarvikehuoneiston, pystyy tarjoamaan tuotteita jälleenmyyntiin. 

– Vaimokin oli tyytyväinen, kun tuotannon sai siirrettyä pois kotikeittiöstä. Hänen mielestään kuivalihan valmistaminen kotikeittiössä ei ollut se paras idea, kun soijakastikkeita oli sitten ympäri keittiötä. 

Maltillista kasvua

Noihin aikoihin Lahti ajoi päivätyökseen rakennusliikkeen kuorma-autoa. Hän sai silloiselta työnantajaltaan vuokrattua maatilkun, jossa piti merikonttiaan. Kun työnantaja muutti isompaan kiinteistöön, Lahti vuokrasi hallin nurkasta 40 neliön tuotantotilan.

– Aamukuudelta haettiin lihatukusta lihaa ja ajettiin päivä kuorma-autoa. Illalla 15.30 rakennusliikkeen vaatteet vaihtuivat kuivalihatuotannon vaatteiksi. Sitten teimme illalla ne hommat mitä ehdimme, ja viikonloppuisin keskityimme täysipainoisesti tuotantoon tai eri tapahtumissa kiertämiseen.

Kun myynti verkkokaupassa kasvoi ja Kuivalihakundin nimi tuli tutuksi, myös päivittäistavarakaupat kiinnostuivat Lahden kuivalihasta. Hän lopetti päivätyönsä kesällä 2017 ja rupesi kokopäivätoimiseksi yrittäjäksi. Saman vuoden syksyllä hän hankki 120-neliöisen elintarviketilan ja palkkasi ensimmäisen työntekijänsä.

– Olen halunnut pitää tämän maltillisena ja kasvaa jalat maassa. Emme ole tehneet kauhean mittavia investointeja, vaan rauhallisia päätöksiä. 

Tänä vuonna yritys muutti uuteen 1 500 neliön tuotantolaitokseen Jokelaan. Nykyisin Lahdella on 20 työntekijää ja yrityksellä reilun kolmen miljoonan liikevaihto. Kuivalihaa myydään noin 1 300 kivijalkamyymälässä kuten K- ja S-ryhmien useammassa sadassa myymälässä, Motonetissä, Puuilossa, Kärkkäisellä, Partioaitassa sekä Verkkokaupassa.

– En osannut hommaa aloittaessani kuvitella, että oltaisiin päädytty tähän, missä ollaan nyt.

Makua energiajuomasta

Kuivalihan valmistamisessa Lahti on täysin itseoppinut. Hänen mukaansa lihan kuivaaminen on hyvin yksinkertaista. Hän uskoo, että syy menestykseen on pääasiassa kova työ.

– Olemme kiertäneet paljon tapahtumia, päässeet maistattamaan ja markkinoimaan tuotetta. Kyllähän porukka sanoo, että se on erilaista kuin muilla valmistajilla. En tiedä, miten muut sen tekevät, mutta me koetamme tehdä sen niin, että se maistuu meiltä. Silloin on helppo seistä tuotteen takana. 

Kuivalihakundi myy eri tavoin maustettuja kuivalihatuotteita niin perinteisistä naudasta, kanasta, possusta kuin hevosestakin tehtynä ja lisäksi esimerkiksi peuraa, poroa, hirveä ja karhua. Ideat eri makuihin tulevat yleensä asiakkailta ja omalta henkilökunnalta. 

– Kesällä teimme Euroshopper-energiajuomalla maustettua kuivalihaa. Se toimi yllättävän hyvin. Kyllä osa henkilöstöstä sanoi, ettei toimi ollenkaan, mutta mielestäni se pelasi pirun hyvin, Lahti sanoo.

Lahti kertoo, että tuotekehittelyssä mietitään vaihtoehtoja, jotka voisivat säväyttää ja herättää mielenkiintoa. Tuotannossa on ollut myös esimerkiksi chili-salmiakki-kuivaliha sekä työväen jerkyä vapuksi: kuivaliha oli maustettu simalla, rusinoilla ja Jaloviinalla.

– Ei tässä ole kuin mielikuvitus rajana. Jos tuotteesta tulee mielestämme surkean makuinen, kerromme sen rehellisesti. Laitamme kuitenkin kaiken myyntiin, koska nämä ovat niin makuasioita, Lahti kertoo.

Koronapandemian voittajat

Toisin kuin monille muille yrittäjille, koronapandemia toi lisää myyntiä Kuivalihakundille. Eniten kuivalihaa käyttävät retkeilijät, metsästäjät ja kalastajat. Kun koronavuosina matkustelu oli rajattua, suomalaiset suuntasivat retkeilemään, ja tarvitsivat sinne evästä. Kuivalihaa napostellaan myös snacksina esimerkiksi televisiota katsoessa, sekin korona-ajan perinteinen aktiviteetti.

– Suurin kasvu tapahtui vuoden 2020 tilikaudella. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 900 000 euroa, vuonna 2020 se oli 2,1 miljoonaa. Uskon, että kun korona alkoi, olimme siinä voittajia, Lahti miettii.

– Verkkokaupan myynti kiihtyi, ja kun tapahtumat jäivät vähemmälle, pystyimme keskittymään organisaation kehittämiseen.

Tulevaisuudessa Lahti kaavailee myynnin kasvun hakemista ulkomailta.

– Tammikuun lopulla lähdemme Berliiniin messuille. Se on ensimmäinen ulkomaantapahtumamme. Tapaamme siellä myös saksalaisia sisäänostajia.

Se, miksi kotikeittiöstä lähtenyt kokeilu kasvoi miljoonayritykseksi, on Lahden mukaan lähes sattumaa.

– Kuivalihaa vain sattui silloin olemaan Lapissa eväänä. Ajoitus oli myös hyvä ja mukana hyviä tyyppejä. Yksin pääsee tiettyyn pisteeseen asti, mutta sen jälkeen tarvitaan osaajia, intohimoista porukkaa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen