YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Pikkujoulukausi pettymys ravintoloille – Iskee eniten pieniin yrityksiin
Matkailu- ja ravintola-alan yritysten tärkein sesonki ei vastaa odotuksia, kertoo MaRa ry.
Pikkujoulukauden myynti kasvaa vain neljäsosalla matkailu- ja ravintola-alan yrityksistä. Tämä selviää matkailu- ja ravintola-alan yritysten järjestön MaRa ryn jäsenkyselystä.
Kasvun puute iskee varsinkin alan pienempiin yrityksiin. Yli kymmenen miljoonan euron liikevaihdon yrityksillä myynti kasvaa noin 30 prosentilla, kun sitä pienemmillä kasvua on vain 17 prosentilla yrityksistä.
MaRan mukaan heikoimmat odotukset ovat pubeilla, yökerhoilla ja keilahalleilla. Kaksi kolmannesta niistä kertoo myynnin vähenevän ja vain noin viidennes kasvavan. Ruokaravintoloista 20 prosenttia odottaa myynnin kasvua pikkujoulukaudella
Tärkein sesonki
Pikkujoulukaudella on MaRan mukaan suuri merkitys matkailu- ja ravintola-alan yrityksille, erityisesti ravintoloille.
– Toimialamme yritykset odottivat pikkujoulukaudelta enemmän. Yritysten ja kuluttajien varovaisuus on jatkunut pitkään. Toivoimme, että kesän molemmin puolin voimaan tulleet palkankorotukset, alhainen korkotaso ja ansiotuloverotuksen aleneminen olisivat saaneet kuluttajat ja kaveriporukat liikkeelle. Yrityksetkään eivät ole viettämässä pikkujouluja entiseen tapaan. Niin yritysten kuin kuluttajienkin keskiostokset ovat pienentyneet, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo tiedotteessa.
MaRa viittaa tiedotteessaan myös luottotieto- ja analytiikkayhtiö Dun & Bradstreetiin, joka kertoi maanantaina, että suurin konkurssiriski on edelleen rakennusalalla sekä hotelli- ja ravintola-alalla. Hotelli- ja ravintola-alan konkurssiriski on noussut noin seitsemän prosenttia edellisvuodesta. Hotelli- ja ravintola-alalla on myös eniten maksuhäiriömerkintöjä, noin joka kuudennella alan yrityksellä.
– Dun & Bradstreetin luvut ovat toimialamme kannalta karuja, mutta ne sopivat hyvin yhteen jäsenkyselymme tulosten kanssa. Pääministeri Orpon hallituksen tekemät arvonlisäverojen ja alkoholijuomaverojen korotukset yhdessä yli viisi vuotta jatkuneiden kustannusten nousun kanssa ovat olleet myrkkyä alan yrityksille. Kun samaan aikaan yritykset ja kuluttajat ovat olleet varovaisia, lopputulos on tällainen. Matkailu- ja ravintola-ala kasvaa kaikkialla muualla EU-maissa Suomea ja Baltian maita lukuun ottamatta, Lappi sanoo.
MaRan jäsenkyselyyn vastasi 432 yritystä seuraavilta toimialoilta: festivaalit, hiihtokeskukset, hotellit ja kylpylät, huvi-, teema- ja elämyspuistot, juhla- ja pitopalveluyritykset, kahvilat, keilahallit, kongressit ja messut, leirintäalueet, liikenneasemat, pikaruokaravintolat, pubit ja yökerhot, ohjelmapalveluyritykset, ruokaravintolat, opiskelija- ja henkilöstöravintolat.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Toimitus
toimitus@yrittajat.fi