YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kenkäkauppias harmittelee suomalaisten ostokäyttäytymistä
Yrittäjä Osku Takala lopettaa kenkäkauppansa Riihimäellä. Kuva: Pauli Reinikainen
11.8.2023 klo 09:49
Uutinen

Pitkän linjan kenkäkauppias laittaa oven säppiin, ihmettelee suomalaisten ostotyyliä: ”Halutaan möyriä marketissa etsimässä pientä säästöä”

Kenkäkauppias Osku Takala on odottanut Suomeen eurooppalaista kenkäkauppakulttuuria, turhaan.

Riihimäen pääkadulla parinkymmenen vuoden ajan toiminut kenkäkauppa Kenkä-Oscar sulkee liikkeensä loppukesän aikana. Päätöksestä uutisoi ensimmäisenä Aamuposti.

Yrittajat.fi tapaa yrittäjä Osku Takalan keskellä työn touhua. Kenkälaatikoiden keskellä pyörii ikääntyneitä asiakkaita. Takala kyselee parhaansa mukaan mieltymyksiä ja etsii sopivia kokoja.

Päätös liikkeen lopettamista kypsyi hiljalleen.

– Ratkaisu oli tehtävä. Tälle työmäärälle pitäisi saada jonkinlainen palkkio. Talousluvut kertovat, että toiminta ei ole järkevää.

Takala kertoo ”opiskelleensa” kenkäalaa yli 50 vuoden ajan. Kankaanpäässä syntynyt Takala kertoo seuranneensa lapsesta lähtien kenkävalmistusta. Parhaimmillaan Kankaanpäässä toimi useita kenkätehtaita ja niissä satakunta alan käsityöammattilaista. Kaupungissa valmistettiin kenkiä 1960-luvulla jopa 50 yrityksessä.

Riihimäen Kenkä-Oscarissa riitti tasaisesti asiakasvirtaa torstaina. Kuva: Pauli Reinikainen

Laadukkaat kengät ovat olleet Takalalle syy lähteä kenkäkauppayrittäjäksi. Vuosien mittaan hän on todennut, että suomalaisten ostokäyttäytyminen eroaa monesta muusta Euroopan maasta.

– Suomalaiset eivät ole oikein valmiita tähän kenkäkauppahommaan. Kenkäkauppa on ollut jo pitkään huonoa liiketoimintaa Suomessa. Se on todellinen palveluammatti.

”Kunnon kengillä kroppa ei kramppaa”

Yksi kotimaisessa kuluttajakäyttäytymisessä Takalaa ihmetyttävistä ilmiöistä on kenkien ostaminen marketista. Yrittäjä vertaa tilannetta eurooppalaiseen tapaan, jossa suositaan erikoisliikkeitä.

– Ihmiset meinaavat, että kun ostaa maitokaupasta 20 euron kengät, se riittää. Sitten laitetaan satasia terveydenhuoltoon, kun jalat kipeytyvät ja kroppa ei toimi. Ihmiset tajuavat sen vasta jälkikäteen. Kun kävelee kunnon kengillä, kroppa ei kramppaa.

– Muualla Euroopassa mennään kenkäkauppaan ja ostetaan laatua. Suomessa ihmiset haluavat möyriä marketissa etsimässä pientä säästöä. He eivät laske mukaan sitä hyötyä, jota ammattiliike voi tarjota esimerkiksi parempana palveluna, Takala jatkaa.

Satavuotias täti auttamassa

Takalalla on Hämeenlinnassa yhtä pitkään toiminut liike, joka jatkaa edelleen toimintaansa. Liikkeellä on asiakkaita jo kolmannessa polvessa.

– Riihimäki on yksinkertaisesti liian pieni kaupunki. Onneksi asiakkaita on tullut Hyvinkäältä ja naapurikunnista, mutta sekään ei riitä peittämään kasvaneita kuluja.

Verkkokauppaa Takala ei ole vielä ottanut käyttöön. Hän näkee siinä ongelmia, jotka pitäisi ratkaista.

– Se ei ole oikein järkevää tällä hetkellä, koska palautuksia tulee aivan liikaa. Ihmisten käyttäytyminen on ihmeellistä. Tilataan kymmenen paria kenkiä ja kaikki saattavat palautua takaisin. Tällainen pelleily pilaa verkkokaupan.

Takalalla ei ole aikomustakaan vetäytyä alalta kokonaan. Hän aikoo ottaa esimerkkiä 100-vuotiaasta tädistään, joka käy edelleen auttamassa Hämeenlinnan liikkeessä. Yrittäjä luottaa omintakeiseen toimintatapaan.

– Jos asiakkaalla ei ole varaa täyteen hintaan, tulemme vastaan. Emme jätä kauppaa tekemättä, jos se on kiinni pikkurahasta. Tuskin kukaan muu toimii tässä kuten me, mutta yleensä siitä tulee kiitosta. Tässä vaiheessa haluan kiittää kaikkia asiakkaitani. Liikkukaa kunnon kengillä, se on panostus terveyteen.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen