24.10.2022 klo 15:15
Uutinen

Polttoainetuki – haku alkaa 1.11.2022

Polttoainetuki kompensoi helmikuussa 2022 alkanutta äkillistä polttonesteiden hinnan nousua, joka alkoi Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Polttoainetuki koostuu kuljetusyrityksille maksettavasta kuljetustuesta ja työkoneyrityksille maksettavasta polttoöljytuesta.

Polttoainetukeen ovat oikeutettuja myös taksiautoilijat. Tukea voivat saada ne yritykset, joilla on ollut tukikauden ensimmäisenä päivänä (1.2.2022) voimassa oleva liikennelupa, taksilupa tai taksiliikennelupa. Tukea voi saada myös yritys, joka oli tukikauden ensimmäisenä päivänä rekisteröitynyt tavaraliikenteen harjoittajaksi kevyellä kalustolla.

Polttoainetukea on mahdollista saada kolmelta kuukaudelta (helmikuu-huhtikuu 2022). Tuki kattaa 5 prosenttia polttoainekustannuksista näiltä kuukausilta.

Polttoainetuen haku alkaa 1. marraskuuta klo 9, jolloin hakulomake avataan Valtiokonttorin verkkosivuilla. Polttoaine- ja polttoöljytukea haetaan samalla lomakkeella Valtiokonttorin sähköisessä asiointipalvelussa.

👉 Lisätietoa hakemisesta löydät Valtiokonttorin verkkosivuilta.

– Kannattaa tutustua hakulomakkeeseen heti marraskuun alkupuolella, jotta ehtii rauhassa etsiä tarvittavat tiedot hakua varten, Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen opastaa. Hän muistuttaa, että haku on avoinna vain kuukauden.

– Tämän takia kannattaa toimia ripeästi ja laittaa haun alkamisen päivämäärä muistiin.

Yrittäjän on syytä tutustua ohjeisiin hyvissä ajoin etukäteen. Haun yhteydessä saattaa olla tarvetta palata yrityksen kirjanpitoon.

Yksi ”valuvika” jäi

Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola pitää tukea erittäin odotettuna. Tukeen on arvioitu kuluvan noin 12 miljoonaa euroa.

– Oleellisinta tuessa on meidän kannaltamme se, että se kohtelee yhdenvertaisesti niitä yrittäjäryhmiä, jotka ovat kärsineet polttoaineiden hintojen kallistumisesta.

Peltolan mukaan alalle on tyypillistä, että isot liikevaihdot eivät tarkoita isoja tuloksia.

– Koneyritysten tulokset voivat olla vain joitakin tuhansia euroja. Siinä mielessä jo tuhannenkin euron tuki on suhteellisesti merkittävä.

Koneyrittäjissä on harmiteltu sitä, että urakointikuljetukset jäivät tuen ulkopuolelle. Asian voi Peltolan mukaan laittaa osittain valmistelun kiireiden piikkiin.

– Asia ratkaistiin jo juhannuksen alla. Dieselin osalta tuki kytkettiin liikennelupiin. Se oli meidän vinkkelistämme valitettavaa, koska koneiden siirrot tehdään kuorma-autokalustolla. Jos yritys tekee kuljetuksia ilman liikennelupia, sellainen kuljetustoiminta ei ole oikeutettu polttoainetukeen. Polttoainepumpullahan ei ole kysytty liikennelupaa, Peltola huomauttaa. Hän kuitenkin painottaa, ettei pidä tätä isona ongelmana.

– Se on valuvika. Toisaalta mikään järjestelmä ei ole täydellinen. Ei meillä siitä sen enempää itketä.

”Apua olisi tarvittu keväällä”

Vehmanen pitää hyvänä sitä, että tuki saatiin kasaan viime kesänä nopealla aikataululla.

– Olisimme kuitenkin toivoneet, että tukiprosenttia oli nostettu viidestä ylöspäin. Tätä esitimme eduskunnalle yhdessä muun muassa SKAL:n ja Koneyrittäjien kanssa. Tukeen budjetoitu rahamäärä olisi riittänyt hieman korkeampaankin tukiprosenttiin. Valitettavasti hallituspuolueet eivät tarttuneet tähän muutosehdotukseemme.

Vehmanen kritisoi tukea myös sen aikataulun osalta. Yrittäjät katsoo, että tuen haun olisi pitänyt alkaa aikaisemmin.

– Apua olisi tarvittu heti keväällä, kun polttoainehinnat nousivat rajusti.