Yrittäjä on odottanut ELY-keskuksen tukimaksatusta kuukausia
Ely-keskuksesta ei ole kerrottu Stenmanille, mistä viivästykset aiheutuvat. Tuen käsittelyn hitaus on viivästyttänyt merkittävästi tuotekehitystä. Kuva: Getty Images

Pyyhkeitä ELYlle: Yrittäjä odottaa edelleen viime syyskuussa myönnettyä de minimis -tukea – ”Yksityisellä puolella ei menisi päivää kauempaa”

Kristian Stenmanin kehittämän innovaation tuotekehitys junnaa paikallaan ELY-keskuksen hitaan käsittelyprosessin takia.

Yli 20 vuotta kylmä- ja lämmityslaitealalla toiminut yksinyrittäjä on kyllästynyt odottelemaan ELY-keskuksen tukipäätöstä.

Suomen Kylmäpiste Oy:lle on myönnetty de minimis -tukea viime syyskuussa, seitsemän kuukautta sen jälkeen, kun hän oli hakenut tukea helmikuussa 2023.

Maaliskuun 2024 alusta lähtien yrittäjä Kristian Stenman on odotellut tuen maksatusta, ja odottaa edelleen.

– Sen verran prosessi on edennyt, että nyt tuki on edennyt käsittelyvaiheeseen. Jos ennusmerkit pitävät paikkansa ja kaikki menee hyvin, tuen maksatukseen menee vielä 2–4 viikkoa.

Suomen Kylmäpiste Oy sai tukea uuden tuotteen kehittämiseen. Kyseessä on tavaramerkkisuojattu ”Coolcode” eli sähköinen huoltokirja, jolle on haussa myös hyödyntämismallisuoja.

Merkittävä hidaste tuotekehitykselle

Ely-keskuksesta ei ole kerrottu Stenmanille, mistä viivästykset aiheutuvat. Tuen käsittelyn hitaus on viivästyttänyt merkittävästi tuotekehitystä.

– Olisin pystynyt jo palkkaamaan yhden ihmisen töihin. Kun tukea ei ole maksettu, yksi työpaikka on jäänyt syntymättä ja projekti junnaa paikoillaan.

Hankkeesta ovat olleet kiinnostuneita myös ulkopuoliset sijoittajat.

– He ovat sijoittamassa toimintaan heti, kun tuki toteutuu.

De minimis -tukea myönnettiin Stenmanille yhteensä 50 000 euroa. Summa on hänen mukaansa merkittävä pienelle yritykselle.

– Olen sijoittanut tuotekehitykseen kaikki yrityksen vapaat varat, sekä sijoittanut itse myös merkittävän summan projektiin. Olen yrittänyt pitää firmaa pystyssä kassavirralla, mikä on pois tuotekehityksestä. Siksikin tuen nopea saaminen olisi tärkeää.

Stenmanin viesti viranomaisille on selvä.

– Toivoisin, että asioita pystyisi käsittelemään nopeammalla tahdilla. Kun tukipäätös on jo myönnetty, tuen maksatuksen pitäisi hoitua nopeasti. Siellähän käsitellään jo myönnettyä päätöstä, jota varten kaikki dokumentit on lähetetty.

”Organisaatiouudistus voi heikentää asiakaspalvelua”

Suomen Yrittäjien johtaja Harri Jaskari ihmettelee yrittäjän tilannetta.

– ELY-keskuksissa on peiliin katsomisen paikka. Julkisen sektorin on Suomessa pystyttävä palvelemaan yrityksiä nykyistä paremmin. Hämmästyttävää on se, että tuki on jo myönnetty, mutta maksatukseen menee aikaa kuukausitolkulla.

Kaavoitus- ja luvitusten käsittely- ja maksatusajoille kaavaillaan lakisääteistä sitovaa määräaikaa. Jaskari ehdottaa samaa myös yritystukiasioille. Samalla viranomaiselle tulisi velvollisuus korvata viivästyksestä aiheutuneita kustannuksia.

Hänen mukaansa riskinä on, että ELY-keskusten palveluiden keskittäminen uusiin Elinvoimakeskuksiin heikentää asiakaspalvelua.

– Uudistuksessa on erittäin tärkeä keskittyä asiakaspalvelujen nopeuteen ja tehokkuuteen. Pelkona kuitenkin on, että organisaatiouudistus halvaannuttaa uuden organisaation palvelukyvyn useaksi vuodeksi. Tämä halvaantuminen on pystyttävä välttämään.

Olemme aikaisemmin kertoneet metallialan yrityksestä, joka on niin ikään odotellut ELY-tukea pitkään. Kyseinen yrittäjä kertoo tuskailleensa pitkään rakennerahaston tukien maksatuksen kanssa.

Maksatuksen takkuamisen taustalla on tietojärjestelmä, jonka käyttöönotto on jumittanut pahasti. Ongelma alkoi marraskuussa 2021, kun työ- ja elinkeinoministeriön tilaama uusi EURA 2021 -tietojärjestelmä oli tarkoitus ottaa käyttöön. Sen kautta haetaan ja myönnetään kehittämis- ja investointiavustuksia esimerkiksi yrityksille.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen