YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Rakastettu leluklassikko tekee paluun vuosikymmenten jälkeen – Somebuumi vauhditti uutta tulemista
Kuueläin Kurkkumaasta eli tutummin Kurkkumopo on suomalainen designklassikko vuodelta 1971.
Kurkkumopo tulee uudelleen myyntiin lokakuun puolivälissä ”yleisön pyynnöstä”.
– Olemme ihan innoissamme tästä lanseerauksesta. Tämä on eniten takaisin toivottu leluklassikko sen kahdenkymmenen vuoden aikana, jonka olen Plastolla ollut, Plaston markkinointi- ja myyntijohtaja Anne Larpes kertoo.
Plasto on 1954 perustettu suomalainen yritys, joka kuuluu nykyään kotimaiseen Tactic Games -konserniin.
Sosiaalisen median kurkkumopobuumi lisäsi innostusta tuotannon uudelleen aloittamiseen.
– Viime vuonna somessa nähty kurkkumopobuumi, kuten ihmisten postaamat kurkkumopovideot ja kurkkumopokisat, ne vauhdittivat uudelleenlanseerausta, Larpes kertoo.
Uusi kurkkumopo on ulkonäöltään ja hengeltään vanhaa vastaava, vaikka sitä on hiukan päivitetty tähän päivään. Uudessa versiossa turvallisuuteen on panostettu.
– Sitä on paranneltu nykyajan lasten koko ja leikkimistavat huomioon ottaen. Istumakorkeus on hiukan korkeampi ja se on edeltäjäänsä tukevampi, Larpes sanoo.
Lelu oli Plastolla tuotannossa vuosina 1971–1988, mutta se poistettiin markkinoilta, koska mopo keikahti helposti eteenpäin.
Käytetyistä pyydetään jopa satoja euroja
Vanhoista kurkkumopoista on pyydetty käytettyinä jopa satoja euroja. Suomen Lelumuseon vuonna 2012 järjestämässä kaikkien aikojen hassuimman lelun äänestyksessä Kurkkumopo voitti.
Plaston lelut on Larpeksen mukaan suunniteltu luovaan leikkiin, joten niissä ei ole ääntä, valoa tai paristoilla toimivia ominaisuuksia. Yksi Plaston rakastettu klassikko on esimerkiksi kuorma-auto. Sitäkin on päivitetty äänettömillä renkailla.
Kurkkumopon uudesta tulemisesta kertoi aiemmin Yle.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Eeva Pesonen
eeva.pesonen@yrittajat.fi