YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Rohkeus ei ole uhkapeliä – se on taito tehdä valintoja
Varovaisuus on helppoa silloin, kun uutisvirta ehdottaa jarrua. Korkoja nostetaan, kuluttaja varoo ja otsikot muistuttavat taantumasta. Silti yrittäjän arki ei pysähdy: laskut juoksevat, asiakkaat odottavat ja suunta pitäisi päättää – mieluiten ennen kuin pankki tai kilpailija tekee sen puolestasi.
Hämeenlinnalainen kasvuyrittäjä Jarkko Kurvinen puhuu rohkeudesta tavalla, joka kuulostaa käyttöohjeelta, ei sankaritarinalta.
– Rohkeus ei ole uhoa eikä arpaa. Se on taito tehdä rajattuja valintoja silloinkin, kun olisi mukavampaa odottaa, Kurvinen sanoo.
– Muutos on varmaa, mutta kasvu on aina tehtävä.
Kurvinen johtaa Palveluna Oy:tä, joka auttaa pk-yrityksiä rakentamaan kasvua palveluna. Hän on myös vuotuisen Growth LOOP -kasvutapahtuman ja uuden liike-elämän keskustelufoorumin Kasvuareenan taustalla. Näissä puhutaan kasvusta, mutta ennen kaikkea harjoitellaan sitä – mitattavina kokeiluina. Liikkeenä.
Pk-yritysten kasvu ei kaadu tuotteeseen, vaan rohkeuden puutteeseen
Suomessa pk-yritykset kantavat suuren osan työllisyydestä, verotuloista ja investoinneista. Silti liian moni yritys tyytyy paikallaan pysymiseen, vaikka kyvykkyyttä olisi enempään.
Kurvisen mukaan ongelma ei useinkaan ole tuotteessa, palvelussa tai osaamisessa.
– Meillä on maailmalla pärjääviä ratkaisuja, mutta kotipesä pelkää. Kun pitäisi nostaa katse kotikunnasta seuraavalle markkinalle, alkaa kuulua: “katsotaan sitten, kun tilanne rauhoittuu”. Se hetki ei tule.
Taustalla vaikuttaa suomalainen turvallisuuskulttuuri: ensin maksetaan velat pois, sitten katsotaan, onko rohkeudelle tilaa. Yrityksessä tämä logiikka kääntyy helposti itseään vastaan.
– Yrityksen tehtävä ei ole olla valmis. Sen tehtävä on kehittyä. Jos kaikki energia menee riskin välttelemiseen, mistä löytyy energia kasvulle?
Hyvä riski on rajattu koe
Kurvinen ei silti ihannoi uhkapeliä. Hänen mukaansa terve rohkeus syntyy, kun riski pilkotaan niin pieniksi osiksi, että se on testattavissa.
– Hyvä riski on rajattu koe: tavoitteella, mittarilla ja takarajalla – ja sen jälkeen päätös. Hypoteesi tehdään näkyväksi, viedään kentälle ja päätetään. Ei jahkailla.
Käytännössä koe voi olla esimerkiksi
– hinnan korotus tietyssä asiakassegmentissä
– vanhan, resursseja sitovan palvelun tai tuotelinjan lopettaminen ja vaikutuksen seuraaminen
– yksi selkeä, uusi myyntipuhe, jota testataan systemaattisesti kuukauden ajan
– Kokeilu on pieni, mutta päätös sen jälkeen on peruuttamaton. Jos data näyttää, että suunta on väärä, korjaamme. Jos se näyttää oikealta, uskallamme panostaa isommin.
Näin riskinotto ei tarkoita “kaikki tai ei mitään” -hyppyä tuntemattomaan, vaan sarjaa hallittuja, mitattavia askeleita.
Rohkeus on myös luopumista
Usein puhutaan siitä, mitä uutta rohkeus tuo mukanaan: markkinoita, investointeja ja rekrytointeja. Kurvinen korostaa toista puolta.
– Kun sanot kyllä yhdelle, sanot ei monelle muulle. Se on rohkeuden vaikein osa.
Hän kuvaa tilanteita, joissa pk-yritys yrittää palvella kaikkia: vanhat asiakkaat, uudet ideat ja jokaisen toimialan tarjouspyynnöt. Lopputuloksena on organisaatio, joka juoksee moneen suuntaan, mutta ei etene kunnolla mihinkään.
– Fokus tuntuu aluksi rajoitukselta, mutta vapauttaa nopeasti. Kun päätät, kenelle olet paras vaihtoehto, myynti selkenee ja tekeminen nopeutuu. Rohkeus ei lisää kaaosta – se vähentää sitä.
Ympäristö tartuttaa tekemisen kulttuurin
Rohkeutta ei synny tyhjiössä. Kurvinen näkee arjessa, miten ympäristö joko tukee tai tukahduttaa kasvun.
– Yksin on vaikea olla rohkea. Jos oma lähipiiri ja yrittäjäverkosto puhuvat vain säästämisestä ja uhista, ei siinä tee mieli testata uutta markkinaa, hinnoittelumallia tai kansainvälistymistä.
Siksi hän pitää tärkeänä tilaisuuksia, joissa yrittäjät näkevät toistensa konkreettista tekemistä, eivät vain kuule menestystarinoita lavalta.
– Kun samassa huoneessa on ihmisiä, jotka testaavat, epäonnistuvat ja yrittävät uudelleen, riskin hinta pienenee ja oppiminen nopeutuu. Siitä syntyy kulttuuri, jossa kokeilu on normi, ei poikkeus.
Myös sijainnilla on merkitystä. Toimiva liikenne, helppo saavutettavuus ja käytännönläheinen asenne ratkaisevat, syntyykö tapaamisia, yhteistyötä ja oppimista.
– Sijainti ei ratkaise kaikkea, mutta se voi ratkaista liikkeen kynnyksen. Jos yhden päivän irrottautuminen tuntuu liian suurelta kynnykseltä, moni mahdollisuus jää käyttämättä.
Täydellistä hetkeä ei tule
Milloin rohkea liike pitäisi tehdä? Kurvinen ei usko “täydelliseen hetkeen”.
– Vaikeat ajat erottelevat tekemisen tasot. Kaikki kokevat vastatuulta, mutta valmistautuneet yritykset vahvistuvat suhteettomasti. Etumatkaa ei oteta silloin, kun kysyntä jo kiihtyy, vaan ennen sitä.
Tämä ei tarkoita, että jokaisen yrityksen pitäisi painaa kaasua hinnalla millä hyvänsä. Se tarkoittaa, että myös varovaisuus on valinta, jonka seuraukset kannattaa tunnistaa.
– Jos päätät olla tekemättä mitään, päätät samalla luopua mahdollisesta etumatkasta. Se voi olla oikea valinta, mutta silloin se on hyvä tehdä tietoisesti, ei pelon ohjaamana.
Kolme askelta rohkeampaan arkeen
Kurvinen tiivistää yrittäjille suunnatun “riskinottolupansa” kolmeen kohtaan:
- Suunta ennen vauhtia.
Rajaa ja valitse. Päätä, minkä ongelman ratkaiset ja kenelle. Kaikki muu on toissijaista. - Koe ennen isoa panostusta.
Tavoite–mittari–takaraja, sitten kentälle. Yksi rajattu kokeilu kertoo enemmän kuin kymmenen Excel-skenaariota. - Etsi peili, älä kaikukammiota.
Hakeudu seuraan, jossa päätöksiä mitataan, ei vain fiilistellä. Tarvitset ihmisiä, jotka kysyvät: mitä opit, mitä muutat ja milloin teet seuraavan siirron?
Kasvun huippupäivä, jossa rohkeutta harjoitellaan
Kurvisen ajattelu konkretisoituu ensi kesänä, kun Growth LOOP ja Kasvuareena järjestetään samana päivänä Hämeenlinnan Verkatehtaalla 4.6.2026. Päivä on rakennettu nimenomaan pk-yritysten päätöksenteon tueksi.
– Konkretiaa kassavirtojen, kannattavuuden ja arvon kasvattamiseen – ja ennen kaikkea rohkaisua ja rakennetta seuraavan siirron tekemiseen, Kurvinen kuvaa.
Ohjelmassa ei ole vain puheita, vaan kasvutarinoita, kokemuksia, keskusteluja ja tilaa vertaisten kohtaamisille – juuri sitä ympäristöä, jossa rohkeus tarttuu.
– Rohkeus on sarja pieniä päätöksiä. Kun ne toistaa kurinalaisesti, syntyy kasvua. Tavoite on, että jokainen osallistuja lähtee päivän jälkeen yhden konkreettisen päätöksen kanssa, ei pelkän hyvän fiiliksen.
Yrittäjältä yrittäjälle Kurvisen viesti on lopulta yksinkertainen:
– Taantumaan voi osallistua, jos haluaa. Mutta jokaisella yrityksellä on myös lupa tehdä toisin. Rohkeus ei ole uhkapeliä – se on taito, jonka voi oppia. Paras tapa aloittaa on tehdä se ensimmäinen rajattu koe.
