YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Sähköinen asiointi kaupparekisterissä muuttuu pakolliseksi – Vain yksi yritysmuoto poikkeus
Ilmoitukset ja hakemukset kaupparekisteriin on ensi vuoden alusta alkaen tehtävä sähköisesti.
Kaikkien yritysten paitsi toiminimiyrittäjien eli yksityisten elinkeinonharjoittajien on tehtävä ilmoitukset ja hakemukset kaupparekisteriin sähköisesti 1. tammikuuta 2026 alkaen.
Pakollinen sähköinen asiointi koskee muun muassa perustamisilmoituksia, muutos- ja lopettamisilmoituksia, hakemuksia ja tilinpäätöksiä, kertoo Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) tiedotteessaan.
PRH:n mukaan sähköisen asioinnin pakollisuus perustuu kaupparekisterilakiin ja yritys- ja yhteisötietolain muutokseen.
– Sähköisesti ilmoitetut tiedot saamme käsitellyiksi ja rekisteröidyiksi nopeammin. Siten kaupparekisterin tiedot ovat nopeammin myös hyödynnettävissä yritysten ja koko yhteiskunnan tarpeisiin, PRH kertoo tiedotteessaan.
Sähköinen asiointi
Sähköisiä asiointitapoja ovat YTJ-palvelu ja verkkolomakkeet.
YTJ-palvelussa voi
-
- perustaa yrityksen (yleisimmät yritysmuodot)
-
- ilmoittaa tilinpäätöksen kaupparekisteriin
-
- ilmoittaa yrityksen yleisimmät muutokset kaupparekisteriin ja Verohallinnon rekistereihin.
Jos ilmoitusta tai hakemusta ei voi tehdä YTJ-palvelussa, Y-lomakkeen tai hakemuksen liitteineen voi lähettää verkkolomakkeella PRH:een. PRH kertoo tiedotteessaan julkaisevansa päivitetyt ilmoittamisen ohjeet prh.fi- ja ytj.fi-sivuilla 1. tammikuuta 2026.
PRH on myös uudistanut ytj.fi-sivustoa, jonka ulkoasu on uusi ja rakennetta muutettu. PRH muistuttaa, että muutetun rakenteen vuoksi osalla sivuista on uusi osoite. Siksi vanhat linkit eivät siis näissä tapauksissa enää toimi, vaan esimerkiksi vanhat kirjanmerkit on päivitettävä.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Toimitus
toimitus@yrittajat.fi