8.7.2021 klo 08:36
Uutinen

Sähköistetty maastopyörä karisti kilot: Harrastukseen hurahtanut Matti antaa tärkeän neuvon aloittelijalle

Sähköavusteinen maastopyörä vei Toivakassa hostellia isännöivän Matti Tiaisen mennessään. Harrastus on vienyt ylimääräisiä kiloja ja parantanut arkista jaksamista.

Kaikki alkoi viime vuoden keväänä, jolloin koronaepidemia oli juuri alkamassa Suomessa. Matti Tiainen ennätti käydä Helsingissä Go Expo -messuilla kokeilemassa sähköavusteisia maastopyöriä.

– Olin lukenut jostain, että sähköavusteisten pyörien käyttö on yleistymässä ja ajattelin, että voisin tehdä niistä uuden vuokrauspalvelun hostel-asiakkaille, Toivakassa Teemahostel -majoituspalvelua pyörittävä Tiainen kertoo.

Pyörien kokeilu messuilla johti lopulta siihen, että Tiainen tilasi yritykselleen kaksi pyörää.

– Siitä se alkoi. Innostuin heti itsekin kokeilemaan. Kun piti suunnitella reittejä asiakkaille, syyhytti itse lähteä pyörällä metsään ja se vei mennessään. Ensimmäisen kuukauden aikana kilometrejä taisi kertyä kolmisen sataa, yrittäjä muistelee.

Nyt Tiaisella itsellään on Tunturin sähköavusteinen maastopyörä.

– Ryhdyin heti alusta lähtien ajamaan maastossa. Se on todella rentouttavaa, ajon aikana ei pysty ajattelemaan mitään muuta, etenkään kun menee hankalampiin maastoihin. Kun on luonnossa pyörän kanssa, ajatukset irtaantuvat.

Tiaisen pyörä on varustettu etu- ja takarenkaiden jousituksella. Se helpottaa menoa metsässä.

– Renkaan paksuus on 2,8 tuumaa. Ne ovat niin sanotut pluskoon renkaat, eli ajo onnistuu metsässä, mutta melko hyvin myös asvaltilla.

Puolisokin innostui

Sähköavusteinen pyörä on nimensä mukaan varustettu sähkömoottorilla, joka vaatii polkemista toimiakseen. Pyörä ei siis liiku pelkällä sähköllä. Pyörän sähköavusteisuutta voi säätää, jolloin esimerkiksi vaikeammassa maastossa voi ottaa käyttöön hieman suuremman avustuksen kuin tasaisilla reiteillä.

Maastopyöräilyssä Tiaista viehättää nimenomaan sähköavusteisuus. Tavallisesta pyöräilystä hän ei ole koskaan liiemmin innostunut.

Sähköavusteisuus on sopinut myös yhteiseksi harrastukseksi puolison kanssa

– Sähköavusteisella pyöräily on ihan eri asia kuin polkupyörällä. Ne reitit, joita käymme ajamassa yhdessä puolison kanssa, eivät sopisi mitenkään ajettaviksi tavallisella pyörällä. Sähkön avulla keskinopeus pysyy sen verran korkeana, että pidempikin lenkki onnistuu normaalikuntoiselta ihmiseltä. Samalla sähköavusteisuus tasoittaa kuntoeroja eli voimme tehdä tasavertaisia lenkkejä, vaikka toinen ei olisi yhtä hyvässä kunnossa. Olen huomannut, että senkin takia tämä harrastus soveltuu hyvin parisuhteen ylläpitoon.

Tiaisen normaalilla pyörälenkillä on pituutta parisenkymmentä kilometriä. Reitti kulkee osin maastossa, osin pieniä kyläteitä pitkin. Aikaa menee helposti tunti.

Viikonloppuisin tai vapaapäivinä kiireisellä yrittäjällä on aikaa pidemmälle reitille. Silloin pyörän selässä taittuu 80 kilometrin matka.

Tähän mennessä unohtumattomin reitti on löytynyt Leivonmäen kansallispuistosta, jossa on merkittyjä maastopyöräreittejä.

– Se on ollut ehdottomasti haastavin. Reitti on kivikkoinen ja sen verran haastava, että pyörää pitää taluttaa pahimpien kivikoiden yli. Niissä ei tahdo taito riittää. Vähän miettii sitäkin, että jos pyörän moottorin karauttaa kiveen, se voi hajota.

Pidemmän aikavälin haaveena Tiaisella on matkustaa pyöräilemään Lappiin.

Paino keveni huomaamatta

Suurin merkitys maastopyöräharrastuksella on ollut Tiaisen yleiseen hyvinvointiin. Pian harrastuksen aloittamisen jälkeen hän huomasi, että myös painoa on tippunut matkalle.

– Nelisen kiloa lähti painoa pois. Olen lievästi ylipainoinen, mutta kyllä pienikin painon lasku vaikutti hyvinvointiin. En kokenut tehneeni mitään erityistä treeniä, mutta pyörän selässä oleminen ja tasainen polkeminen vaikutti. Lisäksi saan paremmat unet yöllä, kun käyn hieman reippailemassa luonnossa. Onhan tämä paljon parempi tapa viettää iltaa kuin tv:n ääressä sohvalla!

Tiainen vinkkaa aloittelevia sähköavusteisen maastopyörän ostajia käyttämään rahaa investointiin. Edullisin pyörä ei välttämättä ole pitkäikäisin.

– Itse tein sen ratkaisun, että en lähtenyt liikkeelle edullisimmasta vaihtoehdosta. Ajattelin, että tämä tulee olemaan pitkäkestoinen harrastus. Valitsin pyörän samoin perustein kuin autonkin, eli sen pitää olla turvallinen. Olen kuullut, että edullisempien pyörien akuissa voi ilmetä ongelmia.

julkaistu Yrittäjä Plus -lehdessä 3/2021. Tilaa lehti tästä (59€/6 numeroa vuodessa).

Kuva: Tommi Anttonen

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi