YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Sairauspoissaolot nielevät miljardeja – porilainen saikkuleikkuri puree
Teksti: Maiju Junko
– Työhyvinvointiin osataan jo kiinnittää huomiota. Ihmisen hyvinvointi on kuitenkin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin summa. Näin ollen työhyvinvointi on harvoin erillisesti hoidettava asia, valaisee Tuukka Nieminen.
Nieminen vastaa Motiviren myynnin, markkinoinnin ja kumppaniverkostojen kehityksestä.
– Arkemme rakentuu uni-, työ- ja vapaa-ajasta. Toinen tärkeä kolmikanta on levon, ravinnon ja liikunnan suhde. Valmennuksemme lähteekin liikkeelle matalan kynnyksen periaatteella, yksilön omista tavoitteista.
Motivire kannustaa yhteisöllisyyteen, joka panee terveyttä edistävän hyvän kiertämään.
– Annamme vinkkejä, neuvoja ja käytännön toimia ravitsemukseen, liikuntaan ja lepoon – eli arjen hyvinvointiin. Puolen vuoden valmennus tuo puheenaiheita työpaikan kahvipöytään. Työporukat sparraavat toisiaan ja hyvinvoinnin kasvattamisesta tulee kaikkien yhteinen asia, Yrjönkoski ja Nieminen avaavat.
Pääpointti on vapaaehtoisuudessa
– Starttivalmennus on pakollinen, mutta sen jälkeen työntekijät voivat vapaasti päättää, lähtevätkö mukaan vai eivät. Meillä osallistumisprosentti on noin 90, joka on kaikkien erilaisten työhyvinvoinnin palveluiden keskuudessa poikkeuksellisen korkea.
Motivirellä on takana yli 33 000 henkilökohtaista valmentajakeskustelua. Tietoa on pöyhitty, dataa analysoitu ja pilkottu palasiksi.
– Konseptimme, innovatiivinen työhyvinvoinnin palvelumalli, on hyväksi hiottu. Olemme lyöneet alussa palvelumme kehittämisessä päätä seinään niin paljon, että siihen on saatu mukavasti miehenmentävä reikä, Tuukka ja Katariina naurahtavat.
Kustannustehokkuus on työnantajalle tärkeää
– Valmennus tehdään aina työpaikoilla, tutuissa tiloissa, työaikana ja -vaatteissa. Osaamme asiamme ja eikä aikaa tuhraannu matkoihin tai muuhun joutokäyntiin, Nieminen muistuttaa.
Valmennus on luottamuksellista, ja suhde luodaan aina kasvokkain. Aloittamisen jälkeen monia asioita voidaan tehdä verkon yli.
Valmennuksen ja digityökalujen avulla osallistujille rakennetaan yksilöllinen ohjelma, jonka tavoitteena on lisätä omaa hyvinvointia ja edistää koko yrityksen hyvinvointikulttuuria. Tätä kautta päästään rahalogiikkaan. Mutulle ei ole logiikassa sijaa.
– Keräämme tuloksia ja tuotamme työantajalle kootusti yhteenvetodataa siitä, mitä muutoksia palvelumme on henkilöstössä aiheuttanut, korostaa Yrjönkoski.
Mittarointia kehitetään jatkuvasti
Parhaillaan Motivire laatii Tekes-rahoituksella uusia vaikuttavuuden mittareita.
Digitaalisuus on tärkeä osa kasvavaa bisnestä. Sen avulla palvelut voidaan tuottaa isoillekin yrityksille kustannustehokkaasti ja silti yksilöllisesti.
– Kehitämme kumppaniyrityksemme Cloudrivenin kanssa tietojärjestelmää ja luomme uusia digitaalisia ratkaisuja. Yksi tärkeimmistä on toimiva verkkovalmentamisen alusta.
Yrjönkoski ja Nieminen ovat ylpeitä oman yrityksen referensseistä.
– Asiakkainamme on merkittäviä suomalaisia ja kansainvälisesti toimivia yrityksiä, kuten Skanska, Destia, Satakunnan Osuuskauppa, Kemira ja BMH Technology.
————————
•Tekemättömän työn vuosikatsaus 2016 -tutkimus. Mukana 76 yritystä ja 16 kuntaa vuonna 2015. Tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä Terveystalo, Työterveyslaitos, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, tilintarkastusyhtiö PwC sekä eläkevakuuttajat Elo, Etera, Ilmarinen, Keva, Varma, Veritas ja vahinkovakuutusyhtiö If