17.5.2018 klo 05:24
Uutinen

Somemarkkinointi on taitolaji – ”Sisällön merkityksellisyys on tärkeämpää kuin määrä”

Sosiaalinen media on lappilaisen yrittäjän tärkein markkinointityökalu ja parhaassa tapauksessa jopa hyvä ystävä. Mutta miten somen eri kanavat toimivat? Mitä somesta pitäisi oikein tietää ja ymmärtää ja kuka auttaisi eteenpäin?

Moni yrittäjä hortoilee eksyksissä sosiaalisen median viidakossa. Eikä mikään ihme. Ympärillä pyörii outoja asioita, ilmiöitä ja elementtejä, edessä häämöttää suuri tuntematon ja maisema yksityiskohtineen muuttuu koko ajan. Asiaa ei auta sekään, että viidakon opaskylttiin on kirjoitettu vieraalla kielellä sellaisia merkillisiä sanoja kuin: Whatsapp, Whatsapp Messenger, Instagram, Instagram Story, Facebook ja Youtube. Siis mitä? Mihin pitäisi ryhtyä? Mikä suunta kannattaa valita? Voiko valita monta suuntaa ja paljonko se maksaa?

Monen lappilaisen yrittäjän pulasta pelastanut ja Lapin Yrittäjien jäsenille some-koulutuksiakin vetänyt liiketoiminta-konsultti ja kouluttaja Kirsi Mikkola muistuttaa asiakkaitaan siitä, että jokaisella yrityksellä on omat tarpeensa ja intressinsä, eikä kaikkea tarvitse osata heti. Ensin kannattaa valita omat kanavansa, sitten harjoitella itse ja lopulta, kun tietotaitoa on tarpeeksi, siirtää opit käytännön toimintaan.

”Sanon aina, että keep it simple! Tee valinnat rauhassa sen mukaan, mihin kykenet ja mihin haluat rahallisesti satsata. Uuden opettelu on monen yrityksen kompastuskivi”, hän huomauttaa.

Lappilainen yrittäjä somettaa

Jokaisen lappilaisen yrittäjän kannattaisi, ellei aivan ystävystyä niin ainakin tulla hyvänpäiväntutuiksi somen kanssa. Lapissa asutus on harvaa ja etäisyydet pitkät mistä johtuen asiakkaat ja yrittäjät sijaitsevat usein pitkien matkojen päässä toisistaan. Somen kanavien kautta yrittäjän on mahdollista tavoittaa asiakkaansa mistä tahansa, milloin tahansa reaaliajassa 24/7. Moni lappilainen yritys onkin jo ottanut somesta kopin.

”Some tarkoittaa meille paitsi tehokkaampaa markkinointia, myös parempaa vuorovaikutusta yrityksen ja asiakkaiden kesken. Somessa viestittelemme asiakkaidemme kanssa, rekrytoimme ja teemme tuotekehitystä somen kautta saadun asiakaspalautteen perusteella”, kertoo Torniossa sijaitsevan, Lapin Yrittäjiin kuuluvan pakopelifarmi Farm Escapen toinen yrittäjä Liisa Koivisto.

Farm Escapen nuoret yrittäjät ovat päättäneet hyödyntää toiminnassaan ainoastaan somemarkkinointia. Aktiivisimmin käytössä ovat Facebook, Instagram ja Snapchat. Kaikilla kanavilla on vähän toisistaan poikkeavat kohderyhmät, mutta monet seuraavat yritystä myös useiden kanavien kautta samanaikaisesti. Myös kanavien sisällöt vaihtelevat niiden toimintaperiaatteiden ja algoritmien mukaan.

”Instagramissa julkaisemme kauniita kuvia ja lyhyitä videoita. 24 tunnissa katoavat sisällöt ovat matalan kynnyksen markkinointia. Monet yritykset eivät vielä hyödynnä Facebookin Tarinoita tai Instagramin Storiesia, vaikka näkyvyys niissä on todella hyvä. Snapchatissa luotua sisältöä kierrätämme myös usein Facebookin Tarinoissa ja Instagram Storiesissa. Sillä saa luotua erilailla hauskaa sisältöä”, Koivisto ja yrittäjäkumppani Ari Pölönen kertovat.

Somen hinta

Some avaa ovet yrittäjän ja asiakkaan välillä kenties paremmin kuin mikään muu yksittäinen tekijä tai markkinointikikka. Mikkolan mukaan sosiaalisen median käyttö ja siellä esiintyminen, markkinointi, asiakaspalvelu ja tiedottaminen on tärkeä osa yrityskuvan muodostamista. Ja kyllä, se maksaa rahaa. Liki jokainen some-kanava edellyttää euroja, jos yritys mielii päästä asiakkaidensa ”feediin” eli uutiskuva- tai videovirtaan. Mutta voisiko asian ajatella positiivisen kautta? Voisiko sen ajatella sijoituksena?

”Hyvin toteutetulla kilpailulla ja siihen kytketyllä muutaman euron mainosrahalla voi saada kotisivuille paljon liikennettä ja asiakkaita. Näkemykseni mukaan yli 90 % lappilaista pk-yrityksistä tekee kuitenkin sisällöntuotannon someen itse, mikä taas säästää rahaa”, Mikkola korostaa.

Farm Escapen yrittäjät ovat kokeneet some-markkinoinnin rahan arvoiseksi sijoitukseksi. Sen kautta näkyvyyden saaminen on huomattavasti helpompaa ja edullisempaa kuin muita kanavia käyttäen ja lopulta jokainen päättää itse, paljonko on valmis satsaamaan. Vaikka perinteisemmät markkinointikeinot, kanavat ja välineet, kuten TV, radio ja lehtimainonta elävät edelleen sulassa sovussa somen rinnalla, eivät Koivisto ja Pölönen ole niihin tarttuneet. Perinteiset markkinointikanavat ovat osoittautuneet kalliimmiksi, eivätkä ne pystyisi tavoittamaan Farm Escapen kohderyhmää tarpeeksi tarkasti.

”Somemarkkinoinnin tulokset ovat mitattavia ja perustuvat dataan, kuten klikkauksiin tai tilauksiin, joten tiedän tarkalleen, mistä maksan. Ja meillä on somebudjetti!”, Liisa Koivisto ynnää.

Täsmälliset tavoitteet

Some-markkinointi on taitolaji. Taitojen hiominen huippuunsa vaatii opettelua ja kouluttautumista, sopivaa somebudjettia ja halua ymmärtää asiakkaiden somekäytösmalleja ja soveltaa omaa toimintaa sen mukaan. Pölönen kertoo saaneensa paljon kullanarvoisia some-neuvoja yrityksen alkuvaiheessa. Koivisto puolestaan myöntää olleensa some-aktiivi jo ennen yrittäjäksi ryhtymistä, mutta yrittäjyys nosti riman korkeammalle. Se toi mukanaan tarpeen kouluttautua lisää. Myös yrittäjäjärjestö järjestää some-koulutuksia säännöllisesti. Mutta mitä some-kouluttautuminen sitten käytännössä tarkoittaa?

”Itse opin tekemällä ja kokeilemalla, sekä seuraamalla aiheeseen liittyviä podcasteja ja blogeja, joista saan uusia ideoita. Podcasteja kuuntelen esimerkiksi automatkoilla tai juoksulenkillä, joten se ei vie ylimääräistä aikaa. Olen osallistunut myös somekoulutuksiin ja vetänyt niitä itse”, Koivisto selittää.

Mikkolan mukaan persoonallisen ja kiinnostavan some-sisällön tuottaminen on monelle yrittäjälle yhtä suuri haaste kuin perustyövälineiden, eli tässä tapauksessa sosiaalisen median kanavien ja älypuhelinten ominaisuuksien ja käytön hallitseminen. Moni hyväkin some-strategia voi kaatua jo alkumetreillä liialliseen suurpiirteisyyteen ja huolimattomuuteen. Tarvitaan täsmällisiä tavoitteita, ei summamutikassa sohittuja.

”Täsmällinen tavoite on esimerkiksi sellainen, että yritys päättää saada 500 uutta kävijää kotisivuille tai 15 uutta ostajaa verkkokauppaan. Joku päättää kasvattaa yrityksen verkkojalanjälkeä 10 prosentilla tai siirtää asiakaspalvelun puhelimesta verkkoon”, hän havainnoi.

Farm Escape on malliesimerkki uskottavan, täsmällisen ja tarkasti kohdistetun sisällön luomisesta useille somen kanaville. Yrittäjien some-motto kuuluukin: ”Realistista reaaliajassa”. Se tarkoittaa sitä, että some-sisältö on aitoa ja totuudenmukaista ja tähän päivään ja tilanteeseen päivitettyä. ”Mitä aidompaa yrityksen arkea näyttää somessa, sitä paremmin uudet asiakkaat tietävät, mitä he voivat odottaa ostaessaan tuotteita tai palveluita yritykseltä. Merkityksellinen sisältö on tärkeämpää kuin määrä. Haluan some-julkaisumme ilahduttavan tai yllättävän, niin että seuraajille tulee hyvä fiilis”, Koivisto selittää.

Sopivasti some-koukussa

Some vaatii läsnäoloa ja sitoutumista vuorovaikutukseen. Yhteydenottokynnys on matala ja vastauksia odotetaan nopeaan tahtiin. Palautteeseen on tärkeää reagoida nopeasti. Mitä enemmän someen panostaa, sitä enemmän se antaa. Tätä mieltä ovat ainakin Farm Escapen yrittäjät, joilla on pitkä kokemus ja syväluotaava näkemys some-markkinoinnista.

”On tärkeää nähdä somemarkkinointi mukavana ja merkityksellisenä asiana, koska se vie myös pienen yrityksen vähiä resursseja ja työaikaa. Joskus koen huonoa omatuntoa, jos vaikka kirjaudun somepalveluista ulos tehdäkseni intensiivisesti töitä ilman keskeytyksiä”, Koivisto mainitsee.

Kuten kuka tahansa somettaja, myös somea hyödyntävä yrittäjä tarvitsee lepotaukoa sosiaalisen median viidakosta. Someen voi jäädä myös koukkuun, koska opittavaa on niin paljon ja asiakkaat ovat verkossa aktiivisimmillaan. Somemarkkinoinnin, vähän yllättävätkin haasteet siis paitsi laitteiden käytön opettelussa, myös oman ajankäytön hallinnassa, aikataulutuksessa ja siinä, miten erottaa some-aika muusta ajasta.

”Someen unohtuu helposti notkumaan ja seuraamaan muiden sisältöjä. Itselleni tähän auttaa julkaisujen ajastaminen tai tietoisesti nopea “julkaise ja juokse” -somepiipahdus. Vastapainona pidän myös useiden päivien some-lomia, jolloin suljen kännykästä netin ja yhtiökumppanini on läsnä somessa”, Koivisto kertoo.

Verkostoitumisen väline

Ainoa varma asia on se, että teknologia elää omaa elämäänsä jatkuvassa muutosten virrassa ja erilaisten sähköisten kanavien, välineiden ja ohjelmistojen määrät ja sisällöt lisääntyvät ja kehittyvät koko ajan. Tärkeää on muistaa, että some-kanavat ovat kaupallisia yhtiöitä, joiden tehtävänä on luoda kysyntää ja kehittää materiaalia sen kysynnän raivaamaan markkinarakoon. Yrittäjien kannalta se tarkoittaa sitä, että some-kanavien pelisäännöt ja niiden olemassaolo on syntynyt asiakkaiden, eli kanavien käyttäjien toimesta.

”Yrittäjän on osattava ne samat säännöt, jotka asiakkaatkin osaavat. Ne voivat liittyä sisällön tuotantoon, hashtagien käyttöön, henkilöiden tägäykseen tai vaikkapa siihen, toimiiko kyseisessä kanavassa video vai kuva paremmin”, Mikkola luettelee.

Samalla some on myös yrittäjien keskeinen verkostoitumisen väline. Erilaiset ryhmät, joissa esimerkiksi omaa osaamistaan voi tuoda esille tai hakea vertaistukea muilta yrittäjiltä ovat Mikkolan mukaan osoittautuneet käytännössä hyvinkin toimiviksi konsepteiksi. Somen kautta saa tunteen siitä, ettei ole yksin ja aina on joku reaaliajassa läsnä ja vastaamassa kiperiin kysymyksiin.

Koivisto ja Pölönen vannovat myös somen yhteisöllisyyden nimeen. He ovat mukana myös Lapin Yrittäjien uudessa nuorten yrittäjien työryhmässä, jossa nuoria yrittäjiä kannustetaan verkostoitumaan. ”Yhteistyössä ja verkostoitumisessa on voimaa paitsi oikeassa elämässä, myös somessa!” Koivisto ja Pölönen kuittaavat.