YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Suomeen ”temutetaan” tänä vuonna 50 miljoonaa pakettia – Näin Yrittäjät suitsisi tavaratulvaa Kiinasta
Suomen Yrittäjien mukaan pakettitulva on aiheuttanut epäoikeudenmukaisen kilpailuasetelman Suomessa toimiville erikoiskaupan yrityksille.
Erityisesti kiinalaisten verkkokauppa-alustojen lisääntynyt tarjonta on johtanut tavaratulvaan EU:n ja Suomen markkinoille. Tullin arvion mukaan kiinalaisista verkkokaupoista tulee tämän vuoden aikana Suomeen jo 50 miljoonaa lähetystä.
EU:n ulkopuolelta tulevat paketit ovat 150 euroon asti tullittomia.
– Kiinalaisista verkkokaupoista hankitaan erityisesti ultrapikamuotia, halpaa kulutuselektroniikkaa sekä leluja. Tuotteet sisältävät usein vaarallisia ja kiellettyjä aineita eivätkä ne täytä tuoteturvallisuusvaatimuksia. Verkko-kauppaostoksiin liittyy myös usein toimitusongelmia, tuoteväärennöksiä ja huijauksia, Suomen Yrittäjien asiantuntija Sanna Lempiäinen sanoo.
Samaan aikaan Suomessa toimiville yrityksille on asetettu tarkat vaatimukset ja raportointivelvoitteet myytävistä tuotteista.
– Kotimaisille yrityksille syntyy myös kustannuksia muun muassa jätehuollosta ja siihen liittyvistä velvoitteista. Tuontitavaraa myyvät kaupan alan yritykset joutuvat raportoimaan ja todistamaan, että tuotteet täyttävät lainsäädännön mukaiset edellytykset. Samaan aikaan kuluttaja voi ostaa kiinalaisista verkkokaupoista rajattomasti tuotteita, jotka eivät täytä EU:n ja Suomen tuoteturvallisuus- tai ympäristövaatimuksia, Lempiäinen jatkaa.
”Temutus” on aiheuttanut Lempiäisen mukaan epäoikeudenmukaisen kilpailuasetelman Suomessa toimiville erikoiskaupan yrityksille.
– Suomessa toimivien yritysten kannalta keskeistä on, että kaikkien EU:n markkinoille tuotteita myyvien yritysten tuotteiden alkuperän, turvallisuuden ja laadun on vastattava niin EU:n kuin Suomen vaatimuksia. Suomeen kuluttajatuotteita myyvien yritysten pitää myös osallistua tuotteiden ja pakkausten kierrätys- ja ympäristömaksuihin samalla tavalla kuin kotimaassa toimivat yritykset. Myös muiden maksujen ja velvoitteiden tulee vastata maassamme toimivien yritysten velvoitteita.
Laajoja turvallisuusvaikutuksia
Halpatuonnin ongelma-alueiksi on paikannettu tuoteturvallisuus, ympäristövaikutukset, kuluttajansuoja, immateriaalioikeudet, tietosuoja ja alustojen rooli, tullikysymykset ja yritysten tasapuolisten toimintaedellytysten takaaminen.
Suomen Yrittäjien mukaan halpatuontiin liittyvät ongelmat eivät ole enää ainoastaan yksittäisten kuluttajien tuoteturvallisuutta tai asiakassuhdetta koskevia kysymyksiä.
– Niistä on muodostumassa laajempi ilmiö, joka tulee koskettamaan suomalaisen yhteiskunnan ja kansallisen turvallisuuden keskeisiä osa-alueita. Kun markkinoille päätyy määräysten vastaisia tai laadultaan puutteellisia tuotteita, seuraukset voivat olla vakavia ja ulottua yksittäisten kotitalouksien ulkopuolelle, Lempiäinen sanoo.
Lempiäinen nostaa esimerkkinä sähkölaitteiden turvallisuuden.
– Määräysten vastainen tai testaamaton sähkölaite ei aiheuta vaaraa vain laitteen käyttäjälle, vaan voi synnyttää todellisen paloriskin kokonaiselle kerrostalolle tai asuinalueelle.
Lempiäisen mukaan myös vakuutusjärjestelmään kohdistuvat vaikutukset voivat niin ikään olla merkittäviä.
– Jos markkinoilla esiintyy yhä enemmän tuotteita, joiden turvallisuustasoa ei voida taata, kasvaa sekä vahinkotapausten todennäköisyys että niihin liittyvä kustannuspaine. Tämä herättää perustellun kysymyksen siitä, nousevatko vakuutusmaksut koko väestölle ja missä määrin korvauksia maksetaan tilanteissa, joissa vahinko on syntynyt määräysten vastaisen tuotteen käytöstä.
Kemiallisia riskejä
Kemialliset riskit muodostavat Lempiäisen mukaan oman vakavan kokonaisuutensa.
– Useissa halpatuontituotteissa on todettu pitoisuuksia, jotka voivat aiheuttaa terveydellisiä haittoja, kuten vaikutuksia lisääntymiskykyyn tai hormonitoiminnan häiriöitä. Nämä riskit eivät rajoitu vain yksittäiseen käyttäjään, vaan koskettavat koko väestön hyvinvointia ja pitkän aikavälin terveydenhuollon kustannuksia.
Erityisen huolestuttavana ryhmänä Lempiäinen pitää lasten tuotteita ja leluja.
– Mikäli ne eivät täytä EU:n ja Suomen tiukkoja turvallisuusvaatimuksia, voivat ne sisältää tukehtumis-, kemikaali- tai palovaaran, jotka kohdistuvat kaikkein haavoittuvimpiin käyttäjiin.
Myös kansallisen turvallisuuden näkökulma on hänen mukaansa noussut entistä merkittävämmäksi.
– Määräysten vastainen elektroniikka voi sisältää komponentteja tai ohjelmistoja, joiden toimintaa ei voida luotettavasti todentaa. Tällaiset laitteet voivat periaatteessa muodostaa riskin esimerkiksi tietoturvaloukkauksille tai vakoilulle, mikä tekee ongelmasta laajemman kuin pelkän kuluttajaturvallisuuskysymyksen.
Näin Yrittäjät puuttuisi "temutukseen"
- EU:n ulkopuolelta tulevien pakettien 150 euron tullivapausrajan poisto on toteutettava nopeutetussa aikataulussa.
- Otetaan kansallisesti käyttöön erillinen käsittelymaksu EU:n ulkopuolelta tuleville suoraan kuluttajille toimitettaville lähetyksille kattamaan tuotteiden valvontaan liittyvät kustannukset. Yrittäjien mukaan maksun on oltava suuruudeltaan aidosti vaikuttava, sillä Yrittäjien mukaan 2–3 euron käsittelymaksulla ei ole merkitystä kuluttajakäyttäytymiseen. Maksun mahdollinen kiertäminen siten, että tuote lähetetäänkin jäsenvaltioon, jossa kyseistä maksua ei ole tai se on huomattavasti pienempi, on estettävä siten, että maksu voidaan periä myös toisessa maassa, jos lähetyksen lähtömaa on EU:n ulkopuolella.
- On selvitettävä erillisen ympäristömaksun (”saastuttaja maksaa”) käyttöönotto EU:n ulkopuolelta tuleville lähetyksille.
- EU:n ulkopuolisille verkkokauppa-alustoille asetetaan vastuu myymistään tuotteista ja niiden vaatimustenmukaisuudesta.
- Velvoitetaan kaikkia EU:n markkinoilla toimivia verkkokauppoja tuomaan selkeästi esiin, missä maassa kyseinen verkkokauppa tosiasiallisesti toimii.
- Lisätään tullin ja markkinavalvojien resursseja.
- Kohdennetaan valvontaviranomaisten resursseja riskiperusteisesti EU:n ulkopuolelta tulevien tuotteiden valvontaan. Yrittäjien mukaan väite resurssien riittämättömyydestä on pohjimmiltaan valintakysymys. Mikäli kotimaisia yrityksiä valvotaan tiukasti samalla kun kansainväliset toimijat voivat toimia vähäisemmällä valvonnalla, kyse ei ole Yrittäjien mukaan resurssipulasta vaan valvonnan priorisoinnista.
- Toteutetaan markkinavalvonnan kampanja (KKV, Tukes, Tulli), joissa keskitytään valittuihin, unionin sektorikohtaisten tuoteturvadirektiivien ja -asetusten piirissä oleviin tuotealueisiin.
- Selvitetään olisiko Ranskan mallin mukainen ultrapikamuodin mainonnan kielto toteutettavissa myös Suomessa.
- Selvitetään suoraan kuluttajalle tapahtuvan halpatuotteiden maahantuonnin poistamista (tuonti tapahtuisi aina EU-maahantuojalle, joka kontrolloisi tuotteiden laadun ja EU-määräysten täyttymisen).
- Arvioidaan valtion ohjauksessa olevien kuljetusyritysten mahdollinen hyötyminen halpatuonnista ja siihen liittyvästä pakettitulvasta. On tarkasteltava, missä määrin Suomen Posti ja muiden unionin valtioiden ohjauksessa olevat kuljetusyritykset, kuten mm. Ruotsin PostNord, käytännössä mahdollistavat toiminnallaan suurivolyymisen halpatuonnin ja siihen liittyvät kuluttaja- ja turvallisuusriskit. Valtion on varmistettava, että sen määräysvallassa olevien kuljetusyritysten toiminta tukee kansallisia ja unionin tavoitteita ongelman ratkaisemiseksi eikä ylläpidä ilmiötä.
- Muodostetaan muiden pohjoismaiden ja Baltian maiden kanssa yhteistyöblokki, jotta voidaan yhtäältä edistää tulliuudistusta mahdollisimman ripeästi ja toisaalta vaatia digipalvelusäädöksen (DSA) tiukkaa ja johdonmukaista täytäntöönpanoa. Yhteistyöblokki tukisi avoimesti ja virallisesti Euroopan komission käynnistämiä muodollisia menettelyjä halpatuontia vastaan sekä vaatisi mahdollisimman tuntuvia seuraamuksia, jotta luodaan uskottava ja ennaltaehkäisevä pelote järjestelmällisiä ja käytännössä todettuja kuluttajaturvallisuuden rikkomuksia vastaan.
- Lisätään tiedottamista kuluttajille sekä elinkeinonharjoittajille kansainvälisen verkkokaupan riskeistä liittyen huijauksiin, tuoteturvallisuuteen ja ympäristöongelmiin.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Toimitus
toimitus@yrittajat.fi