Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Tänä vuonna teitä päällystetään noin 1400 kilometrin matkalta.
Tänä vuonna teitä päällystetään noin 1400 kilometrin matkalta. Kuva: Getty Images

Tänä kesänä asfalttityöt eivät häiritse matkantekoa – ”Tätä vähempää ei voi enää päällystää”

Paikkausten osuus tietöistä kasvaa, kun rahaa ei ole isoihin päällystysurakoihin. Asfalttialan yrityksessä tilannetta pidetään kriittisenä.

– Nyt ollaan aika pohjamudissa.

Suomen suurimpiin asfalttialan yrityksiin lukeutuvan Asfalttikallion toimitusjohtaja ja osaomistaja Mikko Mäkelä on aidosti huolissaan paitsi yrityksensä tilauskirjasta, myös Suomen teiden rapautuvasta kunnosta.

Yritys odottaa vielä kilpailutusten tuloksia muutamasta kohteesta, mutta hyvältä ei näytä. Suomen teiden korjausvelka edellyttäisi Mäkelän mukaan noin 4000 kilometrin päällystämistä. Siihen on päästy viimeksi vuonna 2020.

Tänä vuonna teitä päällystetään noin 1400 kilometrin matkalta. Viime vuonna valtiolta herui rahaa tieverkon kunnossapitoon vajaat 200 miljoonaa euroa, tänä vuonna enää 150 miljoonaa euroa.

– Nyt on kriittinen hetki. Tätä vähempää ei voi enää päällystää. Ihmiset valittavat monesti tietöitä kesäisin, kun lomareissut menevät pilalle niiden takia. Tänä kesänä ne eivät häiritse, mutta tien reikiä pitää väistellä, Mäkelä sanoo.

Valtion rahahanojen kiristyminen on tarkoittanut paikkaustöiden lisääntymistä. Mäkelän mukaan paikkausten osuus kaikista töistä on nyt noin kolmannes.

– Sen pitäisi olla kymmenessä prosentissa. Kohteet eivät ole enää kovin tehokkaita meidän kannaltamme. Teemme lyhyempiä tieosuuksia, eikä isoja urakoita juurikaan ole. Tällä hetkellä käynnissä on yksi, valtatie 10:n päällystäminen 40 kilometrin matkalta Liedosta Forssan suuntaan.

”Työntekijöiden luottamus omaan alaan heikentynyt”

Asfalttikalliolle ja muille alan yrityksille iso merkitys on valtion infrahankkeilla ja vuosittaisilla ELY-keskusten hankkeilla, jotka kilpailutetaan keväisin. Juuri nämä työt ovat vähentyneet merkittävästi parin viime vuoden aikana. Mäkelän mukaan ELY-hankkeissa tiputusta on ollut 25-30 prosenttia.

Viime talvena Asfalttikallio Oy osti myynnissä olleen Skanskan asfalttiliiketoiminnan.

– Viime vuonna liikevaihtomme oli 158 miljoonaa euroa. Ennuste on, että se pysyy tänä vuonna samassa, vaikka olemme ostaneet uutta liiketoimintaa. Yritysoston vaikutus liikevaihtoon on siis haihtunut ilmaan.

Asfalttikallio on joutunut vähentämään henkilöstöä ja karsimaan kalustosta, mutta ylimääräistä kapasiteettia on edelleen rutkasti. Henkilöstövähennykset ovat jopa 30 prosenttia. Mukana on tosin myös luonnollista poistumaa ja yrityskaupan jälkeisiä vaikutuksia.

– Huolestuttavaa on seurata, että omien työntekijöiden luottamus meidän alaamme kohtaan on heikentynyt. Moni hakeutuu tällä hetkellä niin sanottuihin oikeisiin töihin.

Mäkelä toiveet uudelle hallitukselle ovat selkeät. Lisää rahaa tarvitaan.

– Joka puolella jaetaan nyt kurjuutta. Totuus on, että mitä pidemmälle menemme heikolla rahoituksella, sitä kalliimmaksi teiden kunnossapito tulee tulevaisuudessa. Teiden käyttäjänä on pakko vaan uskoa, että määrärahat kasvat.

Vaikka raaka-aineiden hinnat ovat hieman tasaantuneet, asfaltin tekemiseen tarvittavan bitumin hinta on edelleen 2,5-kertainen kolmen vuoden takaiseen hintaan verrattuna.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen