YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Tarinoihin ja yksityiskohtiin keskittyminen kannatti – Petri Matero luottaa tekevänsä miljoonan liikevaihdon käytettyjen kitaroiden kaupalla
Asiakkaalla täytyy olla erityinen syy vierailla kivijalkakaupassa, sanoo menestyneen soitinkaupan perustanut yrittäjä.
Paholainen on yksityiskohdissa, yrittäjä Petri Matero tietää.
– Jos erikoiskauppa haluaa menestyä, sen täytyy kiinnittää huomiota yksityiskohtiin, hän sanoo.
Juuri niihin Matero itse on vihkiytynyt käytettyjen soittimien kivijalkakaupassaan Tonefest Guitar Galleryssä.
– Suomalaiset ovat ulkomailla tosi tohkeissaan, kun törmäävät jossain pikkukaupoissa kivoihin juttuihin. Sitten kun meidän olisi itse aika yrittäjänä tehdä sama asia, ajattelemme, ettei se ole niin tärkeää, keskitytään vain perustekemiseen.
– Se perustekeminen kuitenkin on joskus niitä pikkujuttuja, Matero painottaa.
Hän antaa esimerkin. Hänen soitinkaupassaan pistäytyi juuri australialainen asiakas. Matero antoi asiakkaalle käyntikorttinsa, joka oli Materon yhteystiedoilla varustettu kitaraplektra.
– Hän oli, että this is cool!
– Sen ei tarvitse olla sen kummempi juttu. Verkkokaupan tilauksiin taas laitan aina mukaan käsinkirjoitetun kiitosviestin, sen plektran ja salmiakkipatukan. Varsinkin ulkomaalaiset asiakkaat lähettävät tuotteesta poikkeuksetta kiitoksen.
Kivijalka on elämyskohde
Markkinointi- ja tapahtuma-alan monitoimiyrittäjä Matero perusti Tonefest Guitar Galleryn Tuusulaan vuonna 2023 osin vain nähdäkseen, saisiko hän rakennettua elämyksellisen kivijalkakaupan ja otettua markkinan haltuun. Ja saihan hän.
Matero kertoo Guitar Galleryn liikevaihdon olleen vuonna 2023 noin 340 000 euroa. Viime vuonna se kiipesi jo hieman päälle 600 000 euroon.
– Jos merkit pitävät paikkansa, tänä vuonna miljoona menee rikki. Se tekisi kaupasta yhden alansa suurimmista Pohjoismaissa.
Kuinka hän onnistui?
– Rakensin järjestelmällisesti ostoverkostot. Hankin kotimaasta ja ulkomailta asiakkaiden toivomia, kiinnostavia soittimia. Markkinoin tehokkaasti verkostoissani sekä somessa ja kerroin, että minulla on ostohousut jalassa, soittimia tänne vain.
– Vastailen hanakasti viesteihin eri kanavissa, olen itse aktiivinen, nopea ja tehokas. Sillä tavalla poimii jo aika monta hedelmää.
Materolla on teknisesti helppo ja toimiva verkkokauppa, mutta tärkeintä on, että hän on rakentanut kivijalkakaupastaan elämyskohteen.
– Asiakkaalla täytyy olla joku muukin syy vierailla kivijalassa kuin se, että sieltä saa samat asiat kuin verkkokaupasta.
– Kun ihmiset tulevat tänne, he pysähtyvät hetkeksi kynnyksellä ja keräilevät leukaluunsa lattialta. Ei tällaista kauppaa ole Suomessa toista.
Kahvikupponen ja kirjoja
Materon kaupassa on vajaan 300 soittimen jatkuvasti muuttuva valikoima sähkö-, akustisia ja bassokitaroita, rumpuja, vahvistimia sekä sadoittain kitaraefektejä. Lisäksi löytyy laaja valikoima muita musiikkituotteita.
Matero on miettinyt tarkoin kauppansa esillepanoa ja palvelukonseptia. Jokaiselle asiakkaalle tarjotaan kahvit, tuotteita pääsee hypistelemään ja kokeilemaan. Lounge-alueella voi perehtyä alan kirjallisuuteen ja lehtiin.
– Ydinkohderyhmäni ovat 1980–90-luvuilla musiikkimakunsa betonoineet keski-ikäiset kitaraharrastajat. Nostalgiaa on rakennettu tämän ryhmän ympärille.
Vaikka Materolla on melko marginaalinen kohderyhmä, asiakkaita riittää globaalisti.
– Isojen musiikkiyhtiöiden tutkimusten mukaan länsimaalaisista ihmisistä noin 10 prosenttia soittaa kitaraa. Se tekee lopulta aika paljon.
Tärkeintä on tarina
Matero pyrkii siihen, että jokaisella hänen myymällään soittimella on tarina. Hän kyselee soittimen taustoista sitä ostaessaan ja kertoo tarinan ostajalle.
– Tarina jättää muistijäljen. Ostamisen hetki kulkee aina tuotteen mukana. On myös hyvin todennäköistä, että tarina kerrotaan eteenpäin, jolloin tapahtuu suosittelumarkkinointia.
Matero myy harvinaisuuksia ja tunnetuille muusikoille kuuluneita soittimia. Kaupan oli esimerkiksi akustinen kitara, jolla Ville Valo sävelsi HIM:in suurimmat hitit. Siitä ostaja sai pulittaa viisinumeroisen summan. Lisäksi Matero mainitsee vuoden 1917 akustisen kitaran, joka on kuulunut J. Karjalaiselle. Valikoimasta löytyy Hurriganesin, Albert Järvisen, Steve Earlen ja Ryan Adamsin entisiä soittimia.
Kitarakauppansa myötä Matero on havainnut, että kaupan sijainnilla ei oikeastaan ole väliä, jos se on aidosti uniikki ja elämyksellinen kohde. Materokin kohtasi epäilyksiä, kun perusti kauppansa Tuusulaan, omien sanojensa mukaan keskelle ei mitään.
– Kun konseptin kiinnostavuus on tarpeeksi suuri, ihmiset kyllä löytävät kaupan.
Vain kivoja juttuja
Matero koki kauppansa suosion ensimmäisen kerran konkreettisesti viime joulukuussa.
– Istuin kaupassani ja ihmettelin, kun asiakkaita oli tulossa niin paljon, että kaikki eivät mahtuneet sisään. Yhdessä vaiheessa täällä jonotti neljä ukkoa kitarat kädessä odottamassa, että pääsevät testaamaan niitä. Viimeisin odotti puolitoista tuntia. Silloin ajattelin, että nyt tämä rupeaa toimimaan.
Materolla on monta rautaa tulessa. Kitarakaupan lisäksi hän pyörittää tapahtuma-alan ja kolmannen sektorin konsultointiyritystä sekä tapahtuma-alan yritystä. Hän on myös mukana muutamassa startupissa.
Lisäksi hän on kouluttautunut ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi. Sertifioituna business coachina hän toimii mentorina yrittäjäasiakkaille.
– Jossain vaiheessa päätin, että en tee mitään, mikä ei kiinnosta minua. Teen pelkästään kivoja juttuja, ja ne ovat osa elämäntyyliäni.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Kaisu Puranen