YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Tässä on Suomen ensimmäinen täyssähköinen yhdistelmärekka
SKALin Anssi Kujala muistuttaa, että tällä hetkellä sekä nesteytetyn kaasun että raskaalle liikenteelle soveltuvan lataussähkön jakeluinfra on varsin puutteellinen.

Tässä se on: Suomen ensimmäinen raskas yhdistelmärekka latautuu parissa tunnissa – ”Edessä on yksi iso tulppa”

SKAL vaatii hallitukselta toimia raskaan kaluston latausinfran huomioimiseksi.

Kansainvälinen kuljetusyhtiö DB Schenker on ottanut käyttöön täyssähköisen HCT-yhdistelmän ensimmäisenä Suomessa. Yhdistelmän vetoautona on Volvo FH Electric. HCT (High Capacity Transport) -ajoneuvoilla tarkoitetaan yli 25,25 metriä pitkiä tai yli 76 tonnia painavia yhdistelmiä.

Kahdesta puoliperävaunusta koostuvan yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 68 tonnia. Uusi yhdistelmä otetaan käyttöön DB Schenkerin kappaletavara- ja pakettikuljetusten runkoliikennöintiin Vantaan ja Lempäälän terminaalien välillä.

Täyssähköisellä yhdistelmällä liikennöidään muun muassa Lempäälän ja Hämeenlinnan välisiä jakelukuljetuksia. Kolmessa vuorossa kulkevaa yhdistelmää ladataan vuorojen välissä DB Schenkerin terminaaleihin rakennetuilla teholatauslaitteilla.

Tähän mennessä DB Schenkerillä on ollut käytössään täyssähköinen kuorma-auto, joka on niin ikään Volvon mallistosta. Sitä hyödynnetään Tampereen ydinkeskustan jakeluajoissa.

Haasteena painavat akustot

Kuljetus- ja logistiikka-alan etuja valvovan SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala on vakuuttunut, että sähkö toimii jatkossa yhä raskaamman kaluston voimanlähteenä.

– Vielä on kuitenkin pitkä matka siihen, että tavara Suomessa liikkuisi merkittävissä määrin sähköllä.

Suurimpana haasteena etujärjestö pitää rekkojen painavia akustoja, jotka verottavat kantavuutta eli kuljetettavan tavaran määrää. Tässä vaiheessa myös hintalappu on sen verran korkea, ettei pienemmillä yrityksillä ole rekkoihin varaa.

– Vaikka kaikki muuten menisi kuin Strömsössä, edessä on yksi iso tulppa. Haastava kysymys uusien vähäpäästöisten kalustohankintojen osalta on kattava tankkaus- ja latausinfra. Pitkämatkaista tavaraliikennettä ei voi harjoittaa ilman sitä.

Kujala muistuttaa, että tällä hetkellä sekä nesteytetyn kaasun että raskaalle liikenteelle soveltuvan lataussähkön jakeluinfra on varsin puutteellinen. Tämä heikentää yritysten investointimahdollisuuksia.

– Tämän haasteen ratkominen pitää aloittaa maankäytön ja liikennejärjestelmän suunnittelusta, maakuntakaavatasosta alkaen. Jakeluinfran osalta olennaista on optimaalinen sijainti, joka ei synnytä turhaa liikennettä reiteiltä poikkeamien takia. Pitkämatkaisen tavaraliikenteen osalta on myös tärkeää yhteensovittaa latausalueiden sijainnit kuljettajien taukoalueisiin ja taukovyöhykkeisiin.

Luontevina sijainteina latausinfran kannalta Kujala pitää esimerkiksi raskaalle liikenteelle tarkoitetut pysäköintialueet, joilla voi viipyä yön yli.

Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmassa on luvattu, että tavaraliikenteelle välttämättömät taukopaikat ja vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkko huomioidaan muun muassa maankäytön suunnittelussa. SKALin tarkoituksena on laatia elinkeinoelämän kanssa toimenpideohjelma vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon laajentamiseksi.

Tieliikenne vastaa noin 90 prosenttia Suomessa kuljetetuista tavaratonneista.

Volvo FH 6x2T Electric

Akusto: 6 kpl, nimelliskapasiteetti 540 kWh

Voimansiirto: 490 kW, I-Shift

Akseliväli: 3900 mm

Yhdistelmän pituus: 33 m

Suurin sallittu massa tieliikenteessä: 68 tonnia

Autossa kattava paketti turvavarusteita, esim. Volvo Dynamic Steering -ohjaus, sivutörmäys- ja kaistanvahtiavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja kuljettajan vireystilan valvonta.

Lataus:

Teholataus (250 kW DC CCS2): 2 h

Peruslataus (43 kW AC Type2): 10 h

Poikkeuksellinen latausjärjestelmä

DB Schenkerillä on Viinikkalan ja Lempäälän lastauslaitureissaan DC-teholatauslaitteet, jotka on mitoitettu kaluston latausajan ja -tarpeen mukaisesti. Kaluston lataukseen tarvittava energia saadaan talvea lukuun ottamatta DB Schenkerin kiinteistöjen omista aurinkovoimaloista. Aurinkopaneeleilla tuotettua sähköä täydennetään tarvittaessa ostamalla lähes päästötöntä tuulisähköä.

Viinikkalan terminaaliin rakennettu sähkölatausjärjestelmä on Suomen logistiikka-alalla poikkeuksellinen. Latauslaitteiston kokonaisteho on noin 1000 kilowattia. Nopeimmillaan rekan akusto latautuu kahdessa tunnissa.

Pilotoitavaa latausjärjestelmää voidaan hyödyntää Volvo FH Electricin lisäksi paikallisen sähköisen jakelukaluston lataamiseen. Latausinvestoinnin arvo on noin puoli miljoonaa euroa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen