Taksiyrittäjä Timo Miettinen mittailee kädellään tien epätasaisuutta.
Taksiyrittäjä Timo Miettinen mittailee kädellään tien epätasaisuutta. Kuva: Mikko Makkonen
4.5.2023 klo 08:01
Uutinen

Tätä tietä täytyy ajaa välillä traktorilla, muuten matka voi tyssätä – Tohmajärveläinen taksiyrittäjä pelkää, että syrjäseutujen asukkaat on unohdettu

Taksiyrittäjän mukaan huonokuntoisilla teillä on ajettava omalla vastuulla. Korvauksia on turha hakea.

Tohmäjärveläinen taksiyrittäjä Timo Miettinen pysähtyy Perämuskontien varteen ja astuu ulos autosta. Savinen tienpohja hyllyy hänen jalkojensa alla.

Olemme pyytäneet Miettistä näyttämään, missä kunnossa paikalliset tiet tällä hetkellä ovat. Vähänkään normaalia matalammalla autolla matka jäisi auttamatta kesken. Routavauriot ovat tehneet tehtävänsä.

Ohi ajava maanviljelijä pysähtyy ja huikkaa, että kyseinen tieosuus on nyt itse asiassa poikkeuksellisen hyvässä kunnossa. Viljelijän mukaan auto on välillä vaihdettava traktoriin, muuten matka katkeaa.

– Tienpito laahaa auttamatta jäljessä, Miettinen sanoo ja osoittaa pahinta kohtaa.

”Melkoista rypemistä”

Kun Miettinen ajoi vielä säännöllisesti koulukyytejä, hän muistaa auton hajonneen pariin otteeseen, kun keula upposi syvälle tienpintaan ja laturin hihna katkesi.

– On tämä ollut melkoista rypemistä. Paikkauksia tehdään ja ne auttavat aina vähän aikaa, mutta ongelmana on savipohjainen maa. Tiehen tulee ensin pintakelirikko ja sitten kun routa alkaa sulaa syvemmältä, tien pinta alkaa hyllyä jo ihmisenkin painosta. Savimaa vaatii pitkän kuivumisajan.

Perämuskontien routavauriot eivät kutsu ajamaan matalalla autolla. Kuva: Mikko Makkonen

Teiden kunnossapito on paikallisten tiehoitokunnilta vastuulla, mutta niiden kassat alkavat huutaa tyhjyyttään, kun rahoitus on vähentynyt tai loppunut kokonaan.

– Luulenpa, että jos auto rikkoutuu huonokuntoisen tien takia, korvauksia on aika turha lähteä hakemaan tiehoitokunnilta. Kun tien päässä on varoitus kelirikosta, ajaminen on tavallaan kuljettajan vastuulla, Miettinen sanoo. Hänen mukaansa teiden surkeaan kuntoon on jo totuttu. Hän pitää vääränä kunnossapidon mittarina tienkäytön määriä.

– Ei kunnossapitoa voida suunnitella käyttäjien määrän mukaan. Muutenhan suurin osa Suomen teistä jäisi hoitamatta.

Taksiyrittäjillä edessä laihat vuodet

Nyt 68-vuotias Miettinen aloitti taksinkuljettajana vuonna 1979. Taksiyrittäjänä hän on toiminut pian 39 vuotta. Lähiaikoina mies aikoo jäädä viettämään eläkepäiviä.

Miettisen yritys Taxibussi Timo-Jussi Oy teki 90-luvulla kesäisin kotiseutumatkoja Venäjän puolelle. Viime vuosina työ on painottunut vanhusten kauppakyyteihin ja Kela-kyydityksiin.

– Taksilla on edelleen iso merkitys etenkin vanhuksille, jotka eivät pysty liikkumaan kotoaan ja käymään kaupassa. He ovat todella tyytyväisiä päästessään pari kertaa viikossa omasta pihasta kaupan pihaan.

Kyse on tuetusta ja kilpailutetusta palvelusta, jossa kunta maksaa taksiyrittäjälle asiakkaan maksaman osuuden ylittävästä summasta.

”Aikanaan kuljetettiin ihmisiä ravintolaan, mutta nyt paikallinen kuppila on lopettamassa toimintaansa.”

Timo Miettinen

Työt ovat kuitenkin vähenemään päin, sillä syrjäseutujen väestö ikääntyy eikä esimerkiksi ravintola-ajoa enää ole. Vastikään valmistuneen uuden koulun toivotaan pitävän lapsiperheitä alueella.

– Aikanaan kuljetettiin ihmisiä ravintolaan, mutta nyt paikallinen kuppila on lopettamassa toimintaansa, Miettinen harmittelee.

Parhaina aikoina 2000-luvun alussa Miettinen työllistä kaksi kuljettajaa ja operoi neljää bussia ja yhtä henkilöautoa. Viimeiset neljä vuotta hän on ollut yksinyrittäjä ja ajanut yhtä autoa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen