YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuva: Getty Images
21.11.2025 klo 11:25
Uutinen

Tekoäly helpottaa petosten tekemistä – Asiantuntijan 10 vinkkiä pk-yrittäjälle huijausten torjuntaan

Tämä teksti on konekäännetty.

Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat uudet pk-yritykset, kertoo Asiakastieto.

Yrityksiin kohdistuvat huijaukset ja identiteettivarkaudet ovat yleistyneet nopeasti, kertoo Asiakastieto.

– Yrityspetosten tekeminen on huijareille usein kannattavaa, sillä niiden toteuttamiseen on monia keinoja. Huijareiden on helppo esiintyä omistajana ja pyytää työntekijöitä tekemään jotain, tai väärentää dokumentteja ja verkkosivustoja. Tekoälyn kehittyminen helpottaa petosten tekemistä ja tarjoaa huijareille jatkuvasti uusia mahdollisuuksia, Asiakastiedon huijauksiin ja petoksiin erikoistunut tuoteasiantuntija Teemu Välilä kertoo tiedotteessa.

Samalla identiteettivarkauksien ja huijauslaskujen aiheuttamat taloudelliset vahingot ovat kasvaneet merkittävästi, kertoo Asiakastieto.

Päivittäin yhteydenottoja

Suomen Yrittäjät saa päivittäin yhteydenottoja yrittäjiltä, jotka ovat joutuneet huijatuksi.

Yrittäjät kysyi pk-yrittäjiltä huijauksista Yrittäjägallupissa viimeksi tammikuussa 2025. Tuolloin lähes 40 prosenttia pk-yrityksistä kertoi joutuneensa petostyyppisen rikoksen kohteeksi.

Huijauksen kohteeksi joutuneiden pk-yritysten osuus (38 prosenttia) oli tammikuussa 2025 kysyttäessä suurempi kuin marraskuussa 2022, jolloin asiaa oli kysytty edellisen kerran Yrittäjägallupissa.

– Merkittävimmät vahingot koituvat teollisuuden, rakentamisen ja kaupan yrityksille. Esimerkiksi huijauksen kohteeksi joutuneista teollisuuden ja kaupan alan yrityksistä yhdeksän prosenttia on menettänyt rikollisille yli 10 000 euroa, asiantuntija Niko Nurmela Suomen Yrittäjistä sanoi tammikuussa.  

Uudet haavoittuvimpia

Asiakastiedon mukaan erityisen haavoittuvassa asemassa ovat uudet pk-yritykset, joilla ei vielä ole vakiintuneita prosesseja tai resursseja riskienhallintaan. Rikolliset hyödyntävät avoimia yritystietoja, PRH:n muutosilmoitusmenettelyä ja kiireen tuntua.

– Huijaukset eivät ole ikinä sattumaa. Ne perustuvat tarkkaan suunnitteluun, tiedonhakuun ja psykologiaan. Siksi jokaisen yrittäjän kannattaa varmistaa, että yrityksen tiedot ja toimintatavat eivät tarjoa helppoa väylää väärinkäytöksiin, Asiakastiedon tuoteasiantuntija Teemu Välilä sanoo.

10 vinkkiä huijausten torjuntaan

Asiakastieto on listannut kymmenen vinkkiä, joiden avulla pk-yrittäjä voi suojautua yleisimmiltä huijaustyypeiltä.

1. Ole valppaana heti yrityksen perustamisesta lähtien

Uusi yritys saa runsaasti yhteydenottoja. Osa yhteydenotoista on asiallisia, osa ei. Esimerkiksi työeläkeyhtiöt, vakuutusyhtiöt ja pankit lähestyvät uutta yrittäjää perustellusti. Samaan aikaan huijarit osaavat hyödyntää tätä viestitulvaa ja pyrkivät lähestymään virallisen ja asiallisen oloisilla viesteillä. Tarkista aina lähettäjän tausta ja älä pidä kiirettä yhteydenottojen kanssa.

2. Suojaa henkilötiedot ja yrityksen perustiedot

Henkilötunnus, osoite ja puhelinnumero ovat arvokkaita tietoja identiteettivarkaille. Luovuta niitä vain perustellusta syystä ja varmista, että vastaanottaja on luotettava. Muista aina varmistaa, kenelle ja mitä kautta luovutat tärkeitä tietoja.

3. Salli vain sähköiset ilmoitukset kaupparekisteriin

PRH:n sähköinen ilmoituspalvelu estää paperisten muutosilmoitusten väärinkäytön. Yrityksen tiedot voidaan kaapata, jos muutosilmoitus tehdään paperilla ilman valvontaa. Rekisteröi yritys sähköisesti ja estä paperimuutokset. Tilaa myös PRH:n muutosvahdit, jotka ilmoittavat tiedoissa tapahtuvista muutoksista.

4. Automatisoi yrityksesi tietojen valvonta

5. Opettele tunnistamaan erilaiset huijaustyypit

Yleisimmät huijaukset pk-yrityksissä ovat:

    • Huijauslaskut

    • Identiteettihuijaukse

    • Trattahuijaukset

    • Toimitusjohtajahuijaukset

    • IT-valetuki

    • Sijoitushuijaukset

    • Arvioi tilanne ennen toimia. Tarkista aina puhelinnumero ja sähköposti, josta sinuun otetaan yhteyttä.

6. Tarkista laskut huolellisesti ennen maksua

Huijauslasku voi olla ulkoasultaan virheetön, mutta perustuu olemattomaan tilaukseen. Varmista aina, että lasku vastaa sovittua palvelua tai tuotetta.

7. Varmista sopimuskumppanin taustat ennen yhteistyötä

Tarkista luottoluokitus, maksuhäiriöt ja omistajat ennen sopimuksen tekoa. Vältä yhteistyötä yritysten kanssa, joilla on toistuvia maksuhäiriöitä tai epäselvä tausta. Vaikka heikko luottoluokitus ei tarkoita, että yritys yrittäisi huijata sinua, sisältyy yhteistyöhön tai laskulla myymiseen merkittävä luottotappion riski.

8. Selvitä asiakkaiden taustat ennen laskulla myyntiä

Kun myyt laskulla, muista aina selvittää asiakkaan luottotiedot ennen myyntiä. Näin voit välttää tapaukset, joissa asiakkaalla ei ole tarkoitusta maksaa laskua.

9. Kouluta henkilöstöä huijausten varalle

Toimitusjohtajahuijaukset perustuvat luottamuksen väärinkäyttöön. Varmista, että maksuliikennettä hoitavat henkilöt osaavat tunnistaa epäilyttävät viestit ja varmistaa siirrot ennen toimeenpanoa. Kouluta henkilöstöä tunnistamaan huijausviestit ja toimimaan niiden varalta.

10. Älä jää yksin

Jos yrityksen työntekijät tuntevat eri huijausmuodot ja pysyvät valppaina, mahdollisuudet väärinkäyttää yritystäsi pienenevät merkittävästi. On myös tärkeää muistaa, että rikolliset ovat nykyään äärettömän taitavia ja kehittävät jatkuvasti uusia toimintatapoja. Etenkin huijauksen satuttua omalle kohdalle on tärkeää olla siitä avoin, jotta mahdolliset porsaanreiät pystytään havaitsemaan ja käytäntöjä pystytään korjaamaan. Rikosilmoitus kannattaa tehdä aina, ja tehdä ilmoitus oman yrityksen IT-tukeen. Yrittäjägallupissa noin neljännes pk-yrittäjistä on tehnyt huijausrikoksesta ilmoituksen viranomaiselle.

Lähde: Asiakastieto

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Toimitus
Toimitus
Kysy tai etsi hakusanoilla tekoälyavustetulta hakukoneeltamme.