YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Tesla Semi Truck
Teslan Elon Musk vahvisti, että Semi Truck tulee myyntiin tänä vuonna. Kuva: Tesla
12.8.2022 klo 09:47
Uutinen

Teslan sähkörekka kiihtyy sataseen 20 sekunnissa – Ensimmäiset toimitetaan asiakkaille loppuvuonna

Suomessa logistiikan sähköistyminen keskittyy tällä hetkellä lähinnä pakettiautoihin.

Sähkörekkojen kehitys etenee maailmalla vauhdilla. Ruotsalainen Scania kertoi alkuvuodesta raskaaseen liikenteeseen soveltuvasta sähkörekasta, jonka akku riittää parhaimmillaan 250 kilometrin ajoon. Ruotsissa rekan nupilla on vedetty 44 tonnia painavaa kemikaalisäiliövaunua.

Sähköautoistaan tunnettu Tesla on yllätti markkinat ilmoittamalla oman sähkörekkansa tuomisesta myyntiin ennakoitua nopeammalla aikataululla, jo tämän vuoden aikana. Asiasta kertoo muun muassa Kauppalehti.

Tesla Semi Truckin piti alun perin tulla myyntiin vasta ensi vuonna. Rekan lanseeraus on viivästynyt useampaan otteeseen. Nyt se halutaan pian massatuotantoon. Yhtiölle tyypilliseen tapaan se on ottanut tilauksia vastaan jo hyvissä ajoin. Ensimmäiset Semi Truckista kiinnostuneet pystyivät varaamaan sen vuonna 2017. Tuolloin amerikkalainen virvoitusjuomajätti PepsiCo varasi sata sähkörekkaa.

Teslan perustaja Elon Musk ilmoitti uutisesta tyypilliseen tapaansa Twitterissä. Muskin mukaan 500 mailin eli 800 kilometrin Semi Truck -version toimitukset alkavat tämän vuoden aikana. Kyseessä on sähkörekka, jonka kantama optimiolosuhteissa olisi yhdellä latauksella mainittu 800 kilometriä. Myöhemmin Teslan on tarkoitus tuoda myyntiin pienemmällä akustolla varustettu 480 kilometrin kantaman versio. Tesla kertoo sähkörekkansa kiihtyvyydeksi 20 sekuntia noin 30 tonnin kuormalla. 

Sähköllä kulkevat pakettiautot yleistyvät 

Suomessa sähkörekkoihin on suhtauduttu varauksella pitkälti sääolosuhteiden ja latausmahdollisuuksien takia. Suomessa on tällä hetkellä noin 400 kaasukäyttöistä ja noin 10 sähkökäyttöistä kuorma-autoa.

Uutisoimme aikaisemmin tänä vuonna Niemi Palvelut Oy:n käyttöön ottamasta sähkökuorma-autosta, jolla hoidetaan muuttoja pääkaupunkiseudun alueella. Kyseessä on maailman ensimmäinen täyssähköinen muuttoauto, jolla voidaan operoida yhdellä latauksella 200-250 kilometrin matka. Se tarkoittaa keskimäärin paria muuttokuormaa pääkaupunkiseudulla. Auton katolle on asennettu aurinkopaneeleja tuottamaan sähköä muun muassa tavaratilan viilennykseen. 

Sähkökuorma-autoja on otettu käyttöön myös esimerkiksi kaupan alalla. Yksi logistiikkaansa sähköistäneistä yrityksistä on Kesko.

Kuljetus- ja logistiikka-alaa edustavan SKALin mukaan vaihtoehtoisten käyttövoimien kuten sähkön tulee olla realistinen vaihtoehto kuljetusyrityksille, jotta käyttövoimasiirtymä voidaan toteuttaa kilpailukykyä heikentämättä.

SKAL Kuljetusbarometrin perusteella 95 prosenttia uusista kalustoinvestoinneista on dieselkäyttöisiä autoja. Paineet muihin käyttövoimiin siirtymiseen ovat kasvaneet Ukrainan sodan seurauksena. 

– Yhtälö on vaikea. Kuljetusalalta odotetaan, että yritysten tulisi vaihtaa rivakasti diesel kestävämpiin käyttövoimiin, kuten sähköön, mutta se ei ole vielä realismia, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo. 

Odotuksia vedystä

Kujalan mukaan raskaan tavaraliikenteen osalta käyttövoimamuutos dieselistä esimerkiksi täyssähköön tarkoittaa merkittävästi suurempaa muutosta kuin henkilöautoissa.

SKALin näkemyksen mukaan uusien polttoaineiden jakeluinfra ja raskaalle kalustolle soveltuva kattava ja tehokas sähkön latausinfra ovat avainkysymyksiä kaluston teknologisen kehityksen lisäksi.

– Vedyn osalta ensimmäinenkin tankkauspiste taitaa vielä odotuttaa itseään. On kuitenkin ennakoitu, että erityisesti raskaimmassa ja pitkämatkaisessa tavaraliikenteessä, johon sähkö nykyisellään soveltuu heikommin, voisi juuri vetyteknologiasta tulla merkittävä käyttövoimavaihtoehto. Valmistajien tekemän kaluston teknisen kehitystyön ohessa tulee kuitenkin huolehtia vedynkin tankkausinfrasta, jottei siitä muodostu hidastetta käyttövoimasiirtymälle, Kujala sanoo.

Suomessa on raskaassa liikenteessä kaikkiaan 95 000 ajoneuvoa. Näistä on ammattiliikenteessä noin 34 000 kuorma-autoa, joista noin 99 prosenttia hyödyntää käyttövoimanaan dieseliä.

Pauli Reinikainen