Niemi Palvelut
Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi kaartoi pihalle uutuuttaan hohtavalla sähkökuorma-autolla.

Sähköinen muuttokuorma-auto latautuu parissa tunnissa, lämmitysenergia aurinkopaneeleista – ”Tällaisen saa tehtaalta nopeammin kuin dieselin”

Niemi Palvelut hankki käyttöönsä maailman ensimmäisen sähkökäyttöisen muuttokuorma-auton. Kokemuksia sen talvikäytöstä ei vielä ole. Kävimme tutustumassa uutuuteen.

Niemi Palveluiden parkkipaikalle kaartaa uutuuttaan hohtava kuorma-auto. Se pitää sisällään uusinta sähköistä teknologiaa.

Kyseessä on maailman ensimmäinen täyssähköinen muuttoauto, jolla voidaan operoida yhdellä latauksella 200-250 kilometrin matka. Se tarkoittaa keskimäärin paria muuttokuormaa pääkaupunkiseudulla.

Niemi Palvelut
Niemi Palveluiden Electra.

Auton katolla on kuusi isoa aurinkopaneelia, joista välitetään virtaa auton lämmitystä ja viilennystä varten asennetulle ilmalämpöpumpulle. Paneeleista saadaan virtaa myös perälautanostimeen, jota käytetään päivän aikana useita satoja kertoja. Aurinkosähkön avulla säästetään varsinaisten akkujen virtaa auton liikuttamiseen. Dieseltankkia autossa ei ole lainkaan.

Aurinkopaneeleista saadaan käyttövirtaa akkuihin.

– Meillä on 25 neliötä jokaisen kuorma-auton katolla. Se sai miettimään, voisimmeko hyödyntää sityä tilaa aurinkopaneeleihin. Tietääksemme kenelläkään muulla ei ole vastaavaa aurinkosähköjärjestelmää käytössä, Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Juha Niemi sanoo.

Paneelien talvikäytön hyöty vielä arvoitus

Niemen mukaan yrityksellä on aikomus ostaa lisää vastaavia autoja, mutta ensin nykyisestä halutaan lisää kokemuksia.

Niemi Palveluiden toimitusjohtajan Juha Niemen mukaan sähkökuormaöautoja tilataan lisää tämän vuoden aikana.

– Olemme ajaneet autolla vasta joitakin satoja kilometrejä, saimme sen viikko sitten. Tämän vuoden aikana tilaamme varmasti lisää. Hyvä puoli sähkökuorma-autossa on se, että sen tilaaminen kestää muutaman kuukauden, kun dieselauton tilaamisessa menee kahdeksan kuukautta. Tehtailla on nyt priorisoitu sähköä.

Vielä on epäselvää, kuinka paljon hyötyä aurinkopaneeleista on talvikäytössä. Ongelmana on, että paneelien päälle kertynyt lumi estää akkujen lataamisen.

Lataus tyhjästä täyteen kestää noin kaksi tuntia.

– Pidämme autoa tallissa, jotta lunta ei pääse kertymään ennen ajoa. Välillä paneeleita pitää puhdista lumesta. Toki lämmitykseen joudutaan käyttämään enemmän akkuvirtaa talvisin. Aina kun aurinko paistaa, saamme hyötyä aurinkopaneeleista, Niemi kertoo.

Electran hinta paneeleilla varustettuna on noin 330 000 euroa. Vastaavan dieselkäyttöisen kuorma-auton saa noin 140 000 eurolla.

Ohjaamossa on sähköinen tunnelma.

– Saamme etua myös harvemmista huoltoväleistä. Sähköauton kohdalla se on kaksi vuotta, dieselillä 30 000 kilometriä tai yhden vuoden.

Niemi Palveluilla on ollut tähän mennessä käytössä kolme sähköpakettiautoa. Niistä on opittu, että vuosittaiset kulut ovat 60 prosenttia pienemmät kuin dieseleissä.

Ensimmäinen biokaasuauto käyttöön vuonna 2015

Electra on Niemen kalustossa ensimmäinen lajissaan. Sitä varten on tehty yhteistyötä Nesteen ja Volvon kanssa. Autoa ei voi ladata perinteisellä latausjärjestelmällä, joten Neste kehitti latausta varten 180 kilowatin suurteholatauslaitteen, joka sijaitsee Niemi Palveluiden Helsingin toimipisteellä. Lataus tyhjästä täyteen kestää noin kaksi tuntia.

Electra ladataan Nesteeltä tilatulla suurteholatauslaitteella.

Niemi Palvelut otti vuonna 2015 käyttöön ensimmäiset biokaasuautonsa. Viime vuonna yritys aikaisti nollapäästötavoitettaan kymmenellä vuodella.

– Olemme ajaneet uusiutuvalla dieselillä vuodesta 2019 asti. Se on muuttanut kalustomme fossiilittomaksi, Niemi kertoo.

Pauli Reinikainen