YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Miika Summanen arvioi, että tänä vuonna Välihömpsy tekee liikevaihtoa 30 000–40 000 euroa. Yhtiökumppani Heta Lääkkö vastaa muun muassa Välihömpsyn somesta.
20.8.2025 klo 15:15
Uutinen

Välihömpsylle oli tilausta – Miika, 20, rahoitti panimotuotannon opintolainalla

Tämä teksti on konekäännetty.

Miika Summanen, 20, kehitti diabeetikoille sopivan virvoitusjuoman, jota monet K-kauppiaat ovat jo ottaneet valikoimiinsa.

Opiskelija Miika Summanen ei löytänyt töitä kesäksi 2024.

– Oman alan duunit olivat aika vähissä siinä vaiheessa opintoja, kertoo tuolloin Turun kauppakorkeakoulussa ensimmäistä vuotta opiskellut Summanen.

Oman yrityksen perustaminen oli käynyt mielessä, ja Summanen kuulikin kaveriltaan Boost Turku ry:n kesäkiihdyttämöstä nimeltä Startup Journey. Hän pääsi mukaan kahdeksanviikkoiseen ohjelmaan.

– Sitä kautta sain ensiaskeleet ja tukea yrittäjyyteen.

Summanen haki kiihdyttämöön ajatuksella, että halusi tehdä virvoketuotteen juomamarkkinoille. Ajan kuluessa idea tarkentui.

–Halusin virvokkeen, joka olisi parempi vaihtoehto teollisille, sokeroiduille juomille, hän kertoo.

Summanen on sairastanut lapsuudestaan asti ykköstyypin diabetesta. Siksi hän halusi kehittää juomansa vahvasti diabeetikon näkökulmasta. Hunaja oli hänelle ennestään tuttu tuote.

– Diabeetikon kroppa ei säätele itse verensokeria, ja jos sokeri menee alas, täytyy syödä jotain, missä on sokeria. Hunaja on helppo syötävä, nostaa nopeasti verensokerin ja antaa energiaa pitkäksi aikaa. 

Summanen on myös kiinnostunut luontaistuotteista, joten hän alkoi kehitellä luonnonmukaista virvoitusjuomaa, jonka makeus tulisi hunajasta, ei korkeasta määrästä sokeria tai keinomakeuttajia.

– Usein virvoitusjuomatölkkien kyljessä on hehtaarin kokoinen ainesosaluettelo. 

Hunajainen mutta raikas

Suomessa kukaan ei ollut vielä käyttänyt hunajaa virvoitusjuomissa, joten Summanen haki mallia amerikkalaisista ja eurooppalaisista tuotteista.

– Lähdin kehittämään reseptiikkaa itse. Ostin kotiin hiilidioksiditankin ynnä muita tarvikkeita ja kesän 2024 aikana kehitin reseptin.

Niin syntyi hunajaa ja sitruunaa yhdistävä virvoitusjuoma nimeltä Välihömpsy. 

– Sanoisin, että sen maku on hunajainen, mutta raikas, Summanen kuvailee.

Kun juoma oli valmis, Summanen vei sitä kokeeksi eräille ständimyyjäisille. Noin 40 pulloa tekivät kauppansa parin tunnin aikana. Siitä Summanen rohkaistui jatkamaan kehitystyötä.

Summanen nosti opintolainaa noin 4 000 euroa voidakseen aloittaa tuotannon panimolla. Välihömpsyä alkoi valmistaa espoolainen pienpanimo Ohakune.

– Sen jälkeen homma lähtikin laukalle. Mukaan tuli yhtiökumppani Heta Lääkkö, otimme enemmän lainaa ja seitsenkertaistimme tuotannon.

Välihömpsyn hunaja tulee Unkarista, josta sitä tuo maahan suomalaisyritys Hunajayhtymä.

SuomiAreena oli menestys

Aluksi Summanen perusti Välihömpsylle verkkokaupan. 

– Vaikka verkkokauppa onkin hidasta varsinkin juomabisneksessä, se oli hyvä tapa saada juomaa liikkeelle.

Verkkokaupassa hän myi Välihömpsyn ensimmäisen valmistuserän, noin 3 000 tölkkiä. Sen jälkeen Summanen ja Lääkkö saivat jälleenmyyjiä monista K-kaupoista.

– K-kauppiaat ovat yrittäjiä itsekin ja suhtautuvat yleensä hyvin, kun kerron että olen yrittäjä ja opiskelija. 

Kesällä 2025 Välihömpsy sai oman myyntipyörän.

– Ajattelimme, että olisi kiva saada fyysinen myyntipiste, koska pienen yrityksen jälleenmyyjien kautta voitto on aika pieni. Sormimatematiikalla voi laskea, paljonko vähän alle kolmen euron tölkistä saa voittoa.

Kärry toi näkyvyyttä ja vauhditti myyntiä. Varsinkin vierailu SuomiAreenassa oli menestys. 

Myyntikierroksellaan Porissa Summanen äkkäsi kiinnostavan Yrttisoppi-luontaistuotekaupan. Hän meni sisään juttelemaan ja sopi pian kaupan omistajan kanssa, että koko myyntipyörän lasti voisi tulla kauppaan jälleenmyyntiin. 

– Sitten menin hakemaan lisää juomia ja pyöräilin paikalle, jossa näin eniten ihmisiä. Aurinko paistoi ja kävi ilmi, että siellä oli alkamassa KAJ:n keikka.

Tuona päivänä Summanen sai myytyä juomia kärrystä 700 eurolla. Lisäksi Välihömpsyä myytiin Yrttisopissa kuusi lavallista.

Some on kaikki kaikessa

Myös yhteistyö Kupittaan K-Citymarketin kanssa Ruisrockin aikana kantoi hedelmää. Kauppa otti Välihömpsyä myyntiin 20 lavallista ja julkaisi yhteisiä somepostauksia. Lisäksi Summanen ja Lääkkö maistattivat juomaa kaupan asiakkaille.

– Yhtenä Ruisrock-päivänä olimme Kupittaan Citymarketin myydyimpiä juomia. 

Summanen arvioi, että tänä vuonna Välihömpsy tekee liikevaihtoa 30 000–40 000 euroa. 

Talveksi Summanen, 20, ja Lääkkö, 21, palaavat opintojen pariin.

– Keväällä tulemme sitäkin suuremmin takaisin, kun alan työskennellä Välihömpsyn parissa kokopäiväisesti, Summanen sanoo.

Tavoite on tuoda markkinoille parikin uutta makua ja kasvattaa Välihömpsyn jälleenmyyntiverkostoa sekä yhteisöä.

– Some on kaikki kaikessa tällaisen firman kanssa. Haluamme tehdä aitoa sisältöä, jota ihmiset haluavat katsoa. Haluamme, että he tuntevat seuraavansa tarinaa eivätkä katsovansa mainosta, Summanen painottaa.

Summanen kertoo, ettei hänellä ollut juuri pohjatietoja, kun hän alkoi kehittää Välihömpsyä.

– Olin ehkä hieman naiivi. En tiennyt, kuinka kovaa kilpailu on juoma-alalla. Nyt olen kuitenkin todella onnellinen, että lähdin tekemään tätä. Muuten en olisi kokenut kaikkia näitä onnistumisia.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Kaisu Puranen