1.7.2022 klo 09:00
Uutinen

Varsinais-Suomen Yrittäjien Hanna Munter: Polttoaineen veronalennus ja jakeluvelvoitteen merkittävä alentaminen helpottamaan yrittäjien ja kuluttajien ahdinkoa

Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter on huolissaan rajun energian hinnannousun aiheuttamista vaikutuksista kuljetusyrittäjien toimintaan. Kohonneet kustannukset iskevät erityisesti polttoainesidonnaisiin aloihin kuten kuljetusalaan ja koneurakointiin, sekä henkilökuljetusliikenteeseen. Kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat Tilastokeskuksen mukaan noin 15 prosentin nousussa vuositasolla.

– Venäjän käynnistämän sodan jälkeen alkanut polttoainekustannusten nousu on ennennäkemätön. Sen vaikutukset ovat osuneet laajasti kuljetusyrityskenttään ja yrittäjien kannattavuusodotukset kesäkaudelle ovat historiallisen synkät, Munter kertoo. 

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n tuoreessa Kuljetusbarometrissa vastanneista 68 prosenttia kertoo, että kuljetusyrityksen kannattavuus on heikentynyt alkuvuonna 2022, ja 43 prosenttia arvioi sen laskevan edelleen kesän aikana. 

– Tilanteen tekee kestämättömäksi se, että rajua polttoaineen hinnannousua voidaan kompensoida yritysten sopimushinnoissa vasta viiveellä. Osalla yrittäjistä on automaattisia klausuuleja sopimuksissaan, osalla taas ei. Merkittävästi kohonneet logistiset kustannukset heijastuvat suoraan tuotteiden ja palveluiden hintoihin vaikuttaen jokaisen arkeen ja perheiden talouteen, Munter kuvaa.  

Myös taksialan tilanne on haastava, sillä alalla on ollut vaikeita kannattavuushaasteita ja työntekijäpulaa koronapandemian vuoksi.  

– Tällä hetkellä polttoainekustannusten osuus voi olla jopa yli 40 % henkilökuljetusalan kustannuksista, minkä vuoksi taksiyrittäjät ovat kohta tilanteessa, jossa on taloudellisesti järkevämpää jättää ajamatta. Tämä vaikuttaa suoraan esimerkiksi kunnallisiin koulukuljetuksiin, sekä Kelan korvaamiin taksimatkoihin, jotka ovat kuntalaisten peruspalveluita, pohtii Munter. 

Tuorein inflaatioluku eli hintojen nousua kuvaava luku toukokuulta kertoi seitsemän prosentin kasvusta. Nimenomaan sähkön ja polttoaineiden kallistuminen kiihdytti kuluttajahintojen nousua. Munter huomauttaa, että nopeasti useita satoja euroja kuukaudessa nousseet elinkustannukset vaikuttavat ihmisten elämään rajusti ja pakottavat tekemään arjessaan karsivia valintoja.  

– Moni kertoo luopuneensa harrastuksiin liittyvistä ajoista, ja osa on harkinnut työ- tai opiskelupaikan vaihtoa. Joissakin kahden auton perheissä toisesta autosta on jo luovuttu. Onko siis olemassa riski, että osa ihmisistä joutuu luopumaan työpaikastaan tulevaisuudessa kokonaan, sillä pitkät työmatkat ja auton ylläpitokulut maksavat yksinkertaisesti liikaa, pohtii Munter huolestuneena. 

Niin bensiinin kuin dieselinkin hinta on Suomessa tällä hetkellä Euroopan unionin korkeimmalla tasolla.  

Hallitus on herännyt autoilijoiden ahdinkoon ja on esittänyt työmatkavähennyksen määräaikaista korottamista heinäkuusta vuoden loppuun asti. Vähennyksen enimmäismäärä tämän vuoden verotuksessa nostetaan määräaikaisesti 8 400 euroon. Nyt se on 7 000 euroa. Lisäksi kilometrikohtaista vähennystä ollaan tälle vuodelle nostamassa määräaikaisesti 25 sentistä 30 senttiin kilometriltä silloin, kun kuljetaan omalla autolla.

– Vielä jokin aika sitten kolmen euron bensalitrasta puhuminen olisi tuntunut vitsiltä, mutta ei enää. Vitsit ovat kaukana, kun tankilla käyminen itkettää. Erityisesti nyt, kun alkaa kesälomakausi, jolloin polttoaineen kysyntä kasvaa selvästi talvikauteen verrattuna, tuskailee Munter.  

Munter toivoo hallitukselta päätöksiä polttoaineveron laskemiseksi yrittäjien ja kuluttajien ahdinkoa helpottamaan. Myös SKAL ry on vaatinut polttoaineveron laskemista. 

– Tämä on paitsi kuluttajien ostovoiman, niin myös maamme kilpailukyvyn kannalta aivan keskeistä. Moni Euroopan maa on jo tehnyt päätöksen laskea polttoaineveron EU:n sallimaan minimiin, Munter huomauttaa.   

Asiantuntijoiden mukaan verotus ei ole ainoa syy kotimaan korkeisiin polttoaineiden hintoihin. Tämä johtuu muun muassa kilpailun puutteesta ja niin sanotusta jakeluvelvoitteesta, jotka nostavat hintoja verotuksen lisäksi. Jakeluvelvoitteen taso tulisi Suomessa pitää maltillisella tasolla tulevaisuudessa.  

– Veronalennus ja jakeluvelvoitteen merkittävä alentaminen toisivat hieman helpotusta niin alan yrittäjille kuin kuluttajille tilanteeseen, jota on ollut mahdotonta ennakoida.   

(Jakeluvelvoitteen tarkoituksena on edistää kestävien uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä. Edistämistavoite on toteutettu säätämällä kansallisesti liikennepolttoaineen jakelijoille velvoite toimittaa vuosittain kulutukseen vähimmäisosuus uusiutuvia polttoaineita.)  

Lisätiedot: 

Hanna Munter, toimitusjohtaja, Varsinais-Suomen Yrittäjät

hanna.munter@yrittajat.fi, 044 296 9071