YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Verkkokauppayrittäjä, tämä kannattaa tietää tekoälyagenteista
Asiantuntijan mukaan harva yritys on vielä toistaiseksi ottanut tekoälyagentteja käyttöönsä. Kuva: Getty Images
18.6.2025 klo 13:46
Uutinen

Verkkokauppayrittäjä, tämä kannattaa tietää tekoälyagenteista: ”Tekee työn sekunneissa”

Tämä teksti on konekäännetty.

Asiantuntijan mukaan yritys voi saada tekoälyassistentista merkittävää hyötyä myyntiinsä.

Tekoälyn on tuonut yritysten käyttöön niin sanotut AI-agentit eli assistentit, jotka hoitavat tehtäviä, joiden suorittamiseen ihmiseltä voi kulua paljon aikaa.

Verkkokauppayrittäjälle tekoäly voi tuoda merkittävää hyötyä muun muassa ajan säästämisessä.

– Agenteista on hyötyä, jos haluaa esimerkiksi tietää, mitkä tuotteet ovat aiheuttaneet ongelmia toimituksissa. Tekoälytyökalut ymmärtävät sekä ihmiskielen tekstiä että teknisiä tietokantoja. Sen avulla pystytään siis helposti yhdistämään tietoa kahdesta aivan erilaisesta lähteestä, jolloin voi selvitä esimerkiksi syy siihen, miksi tiettyjen tuotepakkausten lähettämisessä ilmenee tämän tästä ongelmia, Columbia Road Oy:n johtava partneri Eero Martela selvittää.

Jos yrittäjä haluaa tekoälyassistentin käyttöönsä, tekoäly on yhdistettävä esimerkiksi asiakaspalvelun ja logistiikkakumppanin järjestelmään. Tämä edellyttää teknisen henkilön ammattitaitoa, mutta Martelan mukaan kyse ei ole ylitsepääsemättömistä summista.

– Se saattaa vaatia koodarilta parin päivän työn. Jos ja kun verkkokauppayrityksellä on tarvittavat järjestelmät olemassa, konsulttikustannus liikkuu 3 000 ja 10 000 euron välillä. Ala on menossa siihen, että näinkin kohtuullisella hintatasolla voi tehdä älykkäitä työkaluja.

Hidasteena voi olla se, että agentti on koulutettava, jotta se oppii toimimaan halutulla tavalla.

Agentti on koulutettava

Käytännössä tekoälyagentin käyttäminen on kuin käyttäisi ChatGPT:tä. Yrittäjä ”promptaa” eli komentaa tekokälyä samoin periaattein. AI-agentti käy sen jälkeen läpi tuhansia rivejä dataa tietokannasta ja yhdistelee tietoja tarjoten dataa, jonka kokoamiseen ihmiseltä saattaisi kulua päiväkausia.

Martela kertoo toisen käyttöesimerkin.

– Yrittäjä saattaa haluta selvittää, ketkä ovat verkkokaupan tilaajien keskuudessa arvokkaimpia asiakkaita ja mistä he valittavat eniten asiakaspalveluun. 

Asiantuntijan mukaan harva pk-yritys on kuitenkaan ottanut tekoälyä käyttöönsä. Hidasteena voi olla se, että agentti on koulutettava, jotta se oppii toimimaan halutulla tavalla.

– Kyseessä on varsin tuore asia. Agentit nostivat päätään vasta viime syksynä, joten niiden käyttöä vasta opetellaan. Yrittäjällä on yleensä kädet täynnä muiden asioiden kanssa, joten voi olla vaikea löytää riittävästi aikaa agentin kouluttamiseen.

Eero Martela.

Yrittäjä voi ulkoistaa koulutustyön, jolloin budjetti nousee. Martelan mukaan kouluttaminen onnistuu yrittäjältä itseltäänkin, jos kyseessä on normaalia edistyneempi henkilö teknisissä tehtävissä. Työpaikalta voi löytyä myös työntekijä, joka on halukas ottamaan kouluttamisen vastuulleen. Aikaa se vie tyypillisesti noin kaksi viikkoa. Käytännössä koulutuksella pyritään opettamaan tekoälyä mahdollisimman erilaisilla ja monimutkaisilla komennoilla.

”Yritys oppii ymmärtämään, mikä aiheuttaa ongelmia logistiikassa tai pakettitoimituksissa tai se voi säästää aikaa rutiininomaisissa tehtävissä kuten kuukausittaisissa asiakaspalautteen läpikäymisessä.”

Eero Martela, Columbia Road

Pidä tekoäly yrityksen sisällä

Martelan mukaan verkkokauppayrityksen suurin etu tekoälystä näkyy myynnissä.

– Markkinointi- ja myyntityö voidaan kohdistaa tärkeimpiin asiakkaisiin ja heidän ongelmiensa ratkomiseen. Tässä tekoäly on merkittävä apu. Yritys oppii ymmärtämään, mikä aiheuttaa ongelmia logistiikassa tai pakettitoimituksissa tai se voi säästää aikaa rutiininomaisissa tehtävissä kuten kuukausittaisissa asiakaspalautteen läpikäymisessä. Tekoäly tekee tämän työn sekunneissa.

Ennen tekoälyn yleistymistä kyseisten prosessien automatisoiminen on ollut Martelan mukaan erittäin kallista tai jopa mahdotonta. Tekoäly on osaltaan tasoittanut teknologista kuilua isojen ja pienten yritysten välillä.

– Asiat, jotka olivat aiemmin vain suurten yritysten saavutettavissa, voivat olla nyt saatavissa pieniinkin yrityksiin.

Martela opastaa tekoälyä hyödyntäviä yrityksiä aloittamaan yrityksen sisäisten tehtävien automatisoinnista.

– Agentteja ei kannata alkuvaiheessa käyttää asiakasrajapinnassa. Jos tekoälyn antama tieto menee suoraan asiakkaalle, yrityksen on käytettävä huomattavasti enemmän aikaa datan laadun varmistamiseen.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen