Inflaatio iski korualaan
Korualan yrittäjä on huomannut, että ihmiset säästävät nyt sormusten materiaaleissa. Kuva: Getty Images

Yhä harvempi ostaa kihlatulleen kultasormuksen – Yhteen asiaan kallis sähkölasku ei silti vaikuta: ”Ihmiset eivät halua tinkiä rakkaudesta” 

Korualan yrittäjä Jenni Rutonen kamppailee kassakriisin keskellä ja hakee tukea joukkorahoituskampanjasta.

Kuopiolainen muotoilija-koruseppä ja yrittäjä Jenni Rutonen, 37, on haastavassa tilanteessa: Heikentynyt taloustilanne ja inflaatio ovat vähentäneet suomalaisten intoa koruostoksiin. Taustalla on myös vaikea korona-aika.

– Ennen koronaa yritin yritykselläni kasvuloikkaa. Otin lainaa ja tein investointeja, joista jäi rahallinen taakka, Rutonen kertoo. Rutosen tilanteesta on uutisoinut Savon Sanomat.

Perään tuli pandemia, jossa merkittävä osa yritysasiakkaista ja 60 prosenttia liikevaihdosta katosi taivaan tuuliin. Toiminta ei ole toipunut entiselleen.

Jenni Rutonen.

Lähelle 10 prosenttia kiihtynyt inflaatio on tehnyt liiketoiminnasta entistäkin haastavampaa.

– Inflaatio ei anna armoa jalometallialalla. Kaikki kallistuu, Rutonen toteaa Yrittajat.fille.

Hän on huomannut, että isommat ketjut ovat pärjänneet pieniä korualan yrityksiä paremmin.

– Isoilla on volyymiä ja valmiit jakelukanavat. Puskuria on ihan eri tavalla kuin pienemmillä.

Kuluttajien luottamuksen lasku näkyy

Tänään maanantaina kerrottiin suomalaisten kotitalouksien heikosta luottamuksesta oman talouden tilaan. Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli marraskuussa -16,9, kun se lokakuussa oli -17,6. Lukemat ovat heikoimmat vuoteen 1995 ulottuvan mittaushistorian aikana.

– Ihmiset jättävät ostamatta korut ja korulahjat, koska ne eivät ole kenellekään niin tarpeellisia, että niitä tarvitsisi elääkseen, Lämpöä ja ruokaa tarvitaan aina ja hankinnat keskitetään nyt niihin. Moni yrittää säästää mahdollisimman monesta asiasta, eikä koruja osteta lahjaksi entiseen tapaan, Rutonen kertoo.

Rutosen yritystä työllistävät tällä hetkellä eniten hää- ja kihlaparit. Sormuksia ostetaan, mutta materiaalista tingitään muun muassa kalliiden sähkölaskujen takia.

– Vaikka ajat ovat huonot, ihmiset eivät halua tinkiä rakkaudesta. Sormuksissakin etsitään kuitenkin koko ajan edullisempia vaihtoehtoja. Omat myyntilukuni kertovat, että tänä vuonna on myyty merkittävästi halvempia sormuksia.

Sormuksissa säästetään, hopea suosiossa

Kultasormusten myynti on tippunut Rutosen mukaan lähes olemattomiin lukuihin. Nyt ostetaan mieluummin hopeisia, joiden hinta on selvästi edullisempi.

Kultasormusten ja etenkin valkokultaisten korujen hintaa nostaa palladium-alkuaineen lähes kolminkertaistunut hinta. Valkokullan väri tehdään nimenomaan palladiumilla.

– Platinakorut ovat olleet perinteisesti kaikista kalleimpia, mutta nyt valkokultaisia myydään lähes samalla hinnalla.

Joukkorahoituskampanjasta apua

Rutonen laittoi äskettäin pystyyn joulukuun loppuun asti kestävän joukkorahoituskampanjan Mesenaatti.me -palvelussa. Hän odottaa, että kampanja piristää yrityksen liiketoimintaa. Tavoitteena on kerätä vähintään 10 000, enintään 50 000 euroa.

– Tavoitteena on päästä ulos akuutista kassakriisistä ja kehittää yrityksen liiketoimintaa. Nyt koossa on 1350 euroa. Tukijat rahoittavat kampanjaa ostamalla itselleen sopivan vastikkeen. Kyseisiä tuotteita saa hankittua vain kampanjan kautta, eikä niitä ole myynnissä muualla.

Joukkorahoituskampanjasta saatu huomio on jo piristänyt hieman Rutosen verkkokaupan myyntiä.

– Tämä on viimeinen oljenkorteni. Jos minitavoite 10 000 euroa saavutetaan, käytän sen kannattavuuden parantamiseen, jotta yrityksellä on edellytys säilyä elossa. Sen turvin saan myyntiin 2-3 uutta sormusmallia.

Sormus Linnan juhliin

Rutosen koru nähdään itsenäisyyspäivän Linnan juhlissa, jossa sellaista kantaa Kuopion Tyttöjen talon johtaja Johanna Luomala. Hänen yllään on LOVI-korusarjan kullattu erikoisversio. Kyseinen koru valittiin toiselle sijalle Vuoden koru 2022 -kilpailussa.

Lovi-koru.

Rutonen ei odota näkyvyydestä liikoja.

– Korujani on ollut Linnan juhlissa kuutena vuonna. Näkyvyys ei näy heti myyntipiikkinä, mutta se voi näkyä hiljalleen seuraavan vuoden aikana. Ihmiset harkitsevat koruostojaan pitkään. Olen kuitenkin odottavalla mielellä ja iloinen siitä, että korut pääsevät juhliin.

Rutonen on työskennellyt korualan yrittäjänä vuodesta 2012. Hänellä on kultasepänpaja Kuopiossa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen