YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Tiina Haukipää joutui viimein pysähtymään, kun terveys petti
Yksinyrittäjä Tiina Haukipää kertoo sairaudestaan Yrittäjän podcastissa. Kuva: Pauli Reinikainen
22.10.2025 klo 08:12
Uutinen

Ylöjärveläinen optikkoyrittäjä sai syöpädiagnoosin – Pysäyttävä hetki sairaalassa painui mieleen: ”Aloin miettiä, milloin elän omaa elämääni”

Tämä teksti on konekäännetty.

Yrittäjä kiittää itseään siitä, että pystyi siirtymään nelipäiväiseen työviikkoon.

Yksinyrittäjä Tiina Haukipää pyörittää Ylöjärven keskustassa optikkoliikettä. Työnarkomaani joutui pysähtymään pakon edessä vuoden 2014 marraskuussa, kun hän sai rintasyöpädiagnoosin.

Haukipää löysi sattumalta patin oikean rinnan yläpuolelta kainalon läheltä. Hän kertoo kokemuksestaan Yrittäjän podcastin jaksossa.

– Tyttäreni opiskeli tuolloin lääketieteellisessä ja kun ilmoitin perheen WhatsApp-ryhmässä, tytär rupesi tiedustelemaan, mitä kannattaisi tehdä. Samana iltana häneltä tuli viesti, että minun pitäisi äkkiä mennä tutkimuksiin.

Elettiin kiireistä sesonkia ja Haukipää oli töissä yksin. Onnekseen hän löysi heti vapaan ajan yksityiseltä lääkäriasemalta.

– Minulla oli hyvä tuuri, että lääkäri oli erikoistunut naistentauteihin. Hän tunnusteli patin ja teki kiireellisen lähetteen mammografiaan ja mahdolliseen paksuneulanäytteeseen. Pääsin tutkimuksiin samana päivänä ja karu totuus alkoi paljastua.

Tutkimustulosta yrittäjä odotti viikon. Diagnoosina oli pahanlaatuinen kasvain.

– Siinä minulla lähti taas yrittäjämoodi päälle. Ajattelin, että asia pitää saada nopeasti hoidettua kun yrityskin on vedettävänä. Minulla oli onneksi sairauskuluvakuutus, joten pääsin hyppäämään saman tien hoitoon yksityiselle puolelle. Julkisella puolella hoitoonpääsy olisi mennyt tammikuun puolelle.

Diagnoosin jälkeen Haukipää pääsi leikkauspöydälle puolentoista viikon päästä.

Työn imusta oli kuitenkin vaikea päästä irti. Kun hoidot olivat ohi ja Haukipää palasi töihin, hän huomasi taas painavansa töitä kuutena päivänä viikossa aamusta iltaan.

Suhtautuminen työhön muuttui

Diagnoosin jälkeen Haukipää havaitsi, ettei työ ollutkaan hänelle enää elämän tärkein asia.

– Tuntui, että minulla oli porkkana koko ajan nenän edessä ja juoksin sitä kohti. Ajattelin aina, että puolen vuoden päästä helpottaa, mutta sitä helpottavaa hetkeä ei koskaan tullut. Oli pysäyttävä hetki, kun hoitaja kertoi, että aika monella sairastuneella on tuo sama tarina. Sitten aloin miettiä, milloin elän omaa elämääni.

Palautumisen ajan Haukipää pyrki olemaan pois töistä. Tuohon aikaan hänellä oli vielä toimipiste Tampereella, jossa työntekijät pystyivät pyörittämään toimintaa. Yrittäjä hoiti laskut ja tarvittavat juoksevat asiat.

Tiina Haukipää tekee nykyisin nelipäiväistä työviikkoa. Kuva: Pauli Reinikainen

Työn imusta oli kuitenkin vaikea päästä irti. Kun hoidot olivat ohi ja Haukipää palasi töihin, hän huomasi taas painavansa töitä kuutena päivänä viikossa aamusta iltaan.

– Sitten mentiin taas sata lasissa. Sairastuneena olin luvannut itselleni nelipäiväisen työviikon, mutta se unohtui. Sitten tuli korona ja toisen liikkeen vetäminen alkoi olla niin raskasta, että siinä vaiheessa päätin, että nyt teen ratkaisun.

Tampereen liike lopetettiin ja Haukipää keskittyi vain Ylöjärven toimipisteeseen. Siitä asti hän on pitänyt liikkeen ovet kiinni perjantaisin ja lauantaisin.

– Se on tuntunut todella hyvältä päätökseltä. En päivystä liikkeessä, mutta minut saa tilattua työpaikalle. Silloin pitää sopia treffit etukäteen. Nyt asiakkaat ovat oppineet, että he eivät häiritse turhaan.

Uusi arki on tarkoittanut yrittäjälle muun muassa sitä, että hän nauttii lapsenlasten seurasta. Jatkossa hän aikoo viettää entistä enemmän aikaa myös golfkentällä.

”Yleensä halvin kehys on kaamea”

Ylöjärveläisyrittäjä kertoo podcastissa, että henkilökohtaisella palvelulla on oleellinen merkitys kilpailussa isoja kansainvälisiä ketjuja vastaan. Hintakilpailuun Haukipää ei ole halunnut lähteä.

– Ketjut todellakin markkinoivat vain hintaa ja kuluttajat ovat pyörällä päästään. En ole lähtenyt siihen kelkkaan. Selitän asiakkaalle, mitä he tarvitsevat ja mikä on heille hyvä tuote. Räätälöin asiakkaalle edullisimman vaihtoehdon niiden mahdollisuuksien sisällä.

Haukipään mukaan ketjuliike ei välttämättä ole edullisin vaihtoehto, vaikka se saattaa siltä ensin vaikuttaa.

– Alehinnat ja puoleen hintaan myyminen on otettu huomioon tuotteen hinnoittelussa. Mikään ketju ei tee tappiota sillä, että myydään puoleen hintaan. Yleensä se halvin kehys on ihan kaamea, jota asiakas ei halua valita. Lopuksi myydään lisäpalveluita ja lopulta hinta on normaali, kun asiakas lähtee ulos liikkeestä. Kuluttajille myydään palveluita, joita he eivät välttämättä edes tarvitse.

– Silmälaseja käytetään joka päivä. Jos itse menisin vaatekauppaan ja myyjä sanoisi kaikesta että näyttää tosi hyvältä, juoksisin äkkiä ulos kaupasta. Siksi ohjaan asiakasta aika rohkeasti ja kerron, mikä sopii ja mikä ei. Yleensä asiakkaat ovat tyytyväisiä siitä suoruudesta. Esimerkiksi musta on suomalaisille aika kova väri, joka ei välttämättä sovi useimmille. Meillä on vaalea iho, johon sopivat paremmin murretut luonnonvärit.

Yksinyrittäjä kertoo asiakkaalle suoraan, millainen kehysmalli sopii kasvoille parhaiten. Kuva: Pauli Reinikainen

Samoin kuin kaikessa muotibisneksessä, trendit ohjaavat valintoja myös optikkoliikkeen asiakkaiden keskuudessa. Ylöjärveläisyrittäjä suhtautuu trendeihin varauksella.

– Trendit eivät auta asiakasta löytämään itselleen parhaiten sopivaa kehysmallia. Voisin sanoa, että 80-prosenttisesti asiakkaan itse löytämä kehysmalli ei sovi hänelle. Pitää ottaa huomioon myös linssin vahvuus, joka asettaa rajoituksia. Kaikkiin kehyksiin ei voi kiinnittää kaikenlaisia linssejä, koska lopputulos voi olla ruma tai painava.

Kuuntele podcast-jaksosta, mikä veti Tiina Haukipään aikanaan franchising-yrittäjäksi ja mikä sai hänet irtautumaan siitä. Entä miten taloustilanne näkyy silmälasikaupoilla? Yrittäjän podcast on kuunneltavissa Suplassa, Spotifyssa ja Apple Podcast -palvelussa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen