YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä Kaj Järvinen sai asiakkailta suoraa palautetta surkeasta nettiyhteydestä – Ratkaisu löytyi Elon Muskin satelliitista
Hämeenlinnassa majoitus- ja kokoustilavuokrausta harjoittava yrittäjä Kaj Järvinen sai tarpeekseen selityksistä.
Evon Luonto Oy:n perustajayrittäjä Kaj Järvinen on samaan aikaan huojentunut ja ärsyyntynyt. Ärsyyntynyt siksi, että hänen asiakkaansa uhkasivat jo lopettaa kokouspalveluiden tilaamisen surkeiden puhelin- ja nettiyhteyksien takia.
Huojentunut siksi, että hän ratkaisi ongelman lähes sattumalta.
Järvinen on pyörittänyt liiketoimintaa Hämeenlinnan Aulangolla vuodesta 2017 lähtien. Koko tämän ajan puhelinyhteydet ovat pätkineet. Ongelma on pahentunut entisestään viimeisen puolen vuoden aikana. Asiasta kertoi aiemmin Hämeen Sanomat.
– Asiakkaat ovat tämän tästä valittaneet DNA:n ja Elisan yhteyksistä alueella. Puhelut ovat katkenneet ja pätkineet, mutta puolen vuoden aikana yhteyksien laatu lähes romahti, Järvinen kertoo Yrittajat.fille.
Starlink pelasti
Järvinen päätti toimia sen jälkeen, kun hänen arvokkaimmat yritysasiakkaansa uhkasivat äänestää jaloillaan.
– Tuli ystävällistä palautetta, jonka mukaan asiakkaat eivät voi enää käyttää majoituspalveluitamme, koska kokouksia ei voi järjestää ilman kunnollisia nettiyhteyksiä.
Yrittäjä kertoo olleensa ”algoritmien uhri” positiivisessa mielessä. Hänen tonkiessaan huonon nettiyhteyden mahdollisia syitä ja ratkaisuja, Facebook näytti hänelle amerikkalaisen Starlinkin mainoksen.
Starlink on Elon Muskin perustaman SpaceX:n kaupallinen satelliittiyhteys, jonka voi tilata kaikkialle maailmaan.
– En ollut ymmärtänyt edes hakea sitä, Järvinen kertoo.

Starlinkin hinnaksi tuli 50 euroa kuukaudessa. Muita kuluja ei ollut. Yhteys ja siihen vaadittava laitteisto saapui Järvisen ovelle muutaman päivän kuluttua tilauksesta.
Satelliittiyhteys vaatii pienen antennin kiinteistön katolle, sisäreitittimen ja kaapeloinnin niiden välille. Yrittäjä asensi laitteiston it-taitoisen poikansa avustuksella.
– Se ratkaisi yhteysongelmat, yrittäjä kiittelee.
”Kaikkien operaattorien verkkosivuilla on kuuluvuuskartta, joka väittää, että yhteys on kelvollinen. Tämä tieto ei pidä paikkaansa.”
Kaj Järvinen, yrittäjä
Yhteystestit kertoivat totuuden
Ennen Starlinkin tilaamista Järvinen otti yhteyttä paitsi operaattoreihin, myös operaattoreita viranomaistasolla valvovaan Traficomiin. Sieltä hän sai kuulla, että operaattoreilla on lakiin kirjattu yleispalveluvelvoite. Traficomin mukaan ”kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada tietyt kohtuuhintaiset ja toimivat viestinnän peruspalvelut eli yleispalvelut kotiinsa tai yrityksen toimipisteeseen”.
– Kaikkien operaattorien verkkosivuilla on kuuluvuuskartta, joka väittää, että yhteys on kelvollinen. Tämä tieto ei pidä paikkaansa. Se on yleistä lätinää, joka ei vastaa totuutta. Kuin tuuleen huutaisi, yrittäjä laukoo.
Järvinen tilasi ulkopuolisen selvityksen Aulangon Heikkilässä sijaitsevan vuokrakiinteistön verkkoyhteyden todellisesta nopeudesta. Selvitys maksoi hänelle noin 1 000 euroa.
– Tulos oli kiistaton. Mikään yhteys ei toiminut kunnolla.
Mobiiliverkossa soitetut puhelut katkeavat jatkossakin, mutta Starlink-yhteyden avulla asiakkaat voivat soittaa WiFi-puheluita.
– Starlink-reitittimen läheisyydessä yhteysnopeus on 400 megabittiä sekunnissa ja keskimäärin noin 150 megabittiä. Parasta on se, että yhteys kantaa myös kiinteistön terassille ja ulkoalueelle.
Mikä Starlink?
- Oulun yliopiston tutkijat selvittivät Starlink-yhteyden nopeuksia Suomessa vuonna 2023.
- Satelliitista vastaanottimeen tarjotut datan siirtonopeudet olivat yli 100 megatavua sekunnissa. Nopeudet putosivat kuitenkin noin 65 megaan metsäisemmissä olosuhteissa.
- Puhelimesta satelliittiin kulkeva tietoliikenne vaihteli 15 ja 40 megabitin välillä sekunnissa.
- Yhteyden muodostamisaika vaihteli alle 10 minuutista enintään 15 minuuttiin.
- Starlink-käyttäjä saa ulos asennettavan lähetin/vastaanottimen sekä siihen kaapelilla yhdistettävän Wi-Fi-sisätukiaseman. Ulkoyksikkö toimii kääntömoottorilla ja suuntautuu kulloinkin näkyvissä olevaan satelliittiin, joka välittää datan lähimpään Internetiin kytkettyyn reitityspisteeseen. Ulkoyksikkö asennetaan paikkaan, josta on esteetön näkymä taivaalle.
Lähteet: Oulun yliopisto / Wikipedia
Elisa: Lähtökohtaisesti ratkaisu löytyy
Elisan mobiiliverkko-osaston johtaja Tiina Höckert kommentoi yhteysongelmia yleisellä tasolla, koska hänellä ei ole tarkkaa tietoa Järvisen tapauksesta.
– Teemme tarvittaessa tarkistusmittaukset. Niitä on tehty muun muassa 3G-verkon sammuttamisen jälkeen etenkin itäisessä Suomessa. Siellä yhteysongelmat saatiin varsin hyvin ratkottua. Lähtökohtaisesti ei ole yhtäkään tapausta, jossa ongelmat eivät olisi ratkenneet ulkoantennin avulla.
Höckertin mukaan ongelmatapausten selvittäminen edellyttää, että operaattori käy asian perinpohjaisesti läpi asiakkaan kanssa.
– Tavalla tai toisella ratkaisu yleensä löytyy. Verkkoon voidaan tehdä muutoksia tai antennin suuntausta voidaan muuttaa. On selvitettävä, mitä laitteita asiakkaalla on käytössä ja tukevatko ne kaikkia niitä taajuuksia, joita verkko käyttää. Voi olla tarpeen selvittää, onko rakennus sellainen, jossa paksut kiviseinät tai ikkunat estävät signaalin pääsyt rakennukseen.
”Tekisi mieli sanoa, että Hämeenlinnan kaupunginkin olisi syytä hävetä.”
Kaj Järvinen
”Ei olla korvessa”
Yrittäjä ihmettelee eniten sitä, miten verkkoyhteys voi olla niin huono vain noin sadan kilometrin päässä Helsingin keskustasta. Aulangon Heikkilästä Hämeenlinnan keskustaan on matkaa viitisen kilometriä.
– Onhan tämä tavallaan kornia. Emme ole missään korvessa. Tekisi mieli sanoa, että Hämeenlinnan kaupunginkin olisi syytä hävetä. Pyöritän alueella puolen miljoonan liikevaihtoa, ja yöpyviä asiakkaita käy 7 000–8 000 vuodessa. On helppo ymmärtää, että yrityksille nettiyhteys on tärkeä, koska kokouksissa on päästävä netin ääreen.
Järvinen pitää ”anteeksiantamattomana” sitä, että Suomessa on edelleen alueita, joissa yhteydet eivät toimi kunnolla.
– Samaan aikaan yhteiskunnassa puhutaan etätöistä ja eletään digitalisaation keskellä.
Yrittäjä operoi Hämeenlinnan Aulangolla neljää huvilaa. Hän aikoo tilata Starlinkin niihin kaikkiin.
– Oma apu paras apu, Järvinen toteaa.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi