YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

− Suurin osa verkkokauppani asiakkaista löytää sen Instagram-tilini kautta, kertoo hiusalan yrittäjä Jenna Leppäniemi.

Yrittäjä, näin hyödynnät Instagramia markkinoinnissa! Lue persoonansa peliin laittavien yrittäjien vinkit

Markkinointivalmentaja ja parturi-kampaaja hyödyntävät Instagramia tehokkaasti markkinoinnissa. Lue, miten persoonan likoon laittamisella ja lempeydellä saa ennennäkemättömiä tuloksia.

Kold Finland Oy:n yrittäjä Jenna Leppäniemi on aktivoitunut Instagramissa ja huomannut sen edut myynnissä ja markkinoinnissa. Leppäniemellä on parturi-kampaamo Porissa, ja vajaa vuosi sitten hän avasi myös kampaamotuotteiden verkkokaupan.

− Instagram on markkinointikanavista kyllä ykkönen. Verkkokaupan myynnistä 95 prosenttia tulee Instagram-postausten innoittamana.

Leppäniemi julkaisee yrityksensä tilillä kuvia ja videoita, joissa antaa neuvoja ja vinkkejä erilaisiin hiuspulmiin.

− Asiakkaalle on hyvä antaa ratkaisuja arkisiin tilanteisiin. Kerron videolla neuvoja ja autan hiusasioissa. Verkkokaupassa en pysty kilpailemaan hinnalla isojen toimijoiden kanssa, mutta pystyn kilpailemaan osaamisella, Leppäniemi sanoo.

”Persoona saa näkyä”

Leppäniemi päätti laittaa verkkokaupan pystyyn, koska hän postitti jo aikaisemin paljon tuotteita asiakkaille. Epävarmana korona-aikana verkkokauppa toi yhden tukijalan toimeentuloon.

Tärkeintä somemarkkinoinnissa on Leppäniemen mukaan olla oma itsensä. Hän haluaa tuoda julkaisuissa esille nimenomaan auttamista ja iloista asennetta.

− Persoona saa ehdottomasti näkyä! Siten erottuu paremmin. He, jotka tykkäävät, alkavat seurata, toiset eivät. Pyrin myös vastaamaan kaikille kysyjille ja kommentoijille.

Leppäniemellä on riittänyt töitä korona-aikanakin. Kampaamoasiakkaat ajavat Poriin jopa kolmen-neljän tunnin ajomatkan päästä. Hän on erikoistunut etenkin vaaleiden hiusten värjäykseen.

− Vahvuuteni on, että kuuntelen tarkkaan, mitä asiakas toivoo ja kerron hänelle, mikä on mahdollista ja mikä ei. Varaan myös tarpeeksi aikaa enkä hötkyile värjäyksen kanssa. Ja tietenkin pitää koko ajan kouluttautua uusista tekniikoista ja tuotteista.

Yrityksen kanava vaatii asenteen

Markkinointivalmentaja Mona Kajander opastaa palvelualojen yrittäjiä hyödyntämään Instagram-markkinointia orgaanisesti eli ilman maksettua mainontaa.

Yksinyrittäjänä toimiva Kajander asuu tällä hetkellä Pyhätunturilla, mutta digiyrittäjän työpiste voi vaihtua useasti. Valtaosa asiakasvalmennuksista tapahtuu etänä minne päin Suomea tahansa.

Kajander jäi täysipäiväiseksi yrittäjäksi Brändiksi-yritykseensä vuoden 2020 marraskuussa, jota ennen hän työskenteli viestinnän asiantuntijana Lapin Yrittäjissä. Freelancerina hän oli toiminut jo vuodesta 2015 tehden töitä muun muassa Instagramin parissa.

Kajander neuvoo asiakkaitaan tekemään heti aluksi suunnitelman Instagram-markkinointiin.

− On eri asia käyttää Instagramia vapaa-ajan harrastuksena kuin yrityksen markkinointikanavana. Kun kyse on markkinointikanavasta, täytyy myös asenteen olla sen mukainen, Kajander korostaa.

"Ostoon tarvitaan aito elävä henkilö"

− Pelkkä iso seuraajamäärä ei välttämättä tuo yhtään rahaa yrityksen kassaan. Jokaisen oston tapahtumiseen tarvitaan aina vähintään yksi aito elävä henkilö, joka haluaa ostaa, muistuttaa markkinointivalmentaja Mona Kajander. Kuva: Kati Hiltunen

”Vau, ihan kuin minulle tehty”

Mona Kajanderin mukaan markkinoinnin lähtökohtana on, että yrittäjä tietää kohderyhmänsä. Potentiaalisen asiakkaan on löydettävä yrityksen Instagram-tili, alettava seuraamaan sitä ja viihdyttävä sisällön parissa.

− Tuota prosessia auttaa suuresti se, että tiedetään, kenelle puhutaan. Kun potentiaalinen asiakas saapuu ensimmäistä kertaa Instagram-tilille, täytyy tuntua siltä, että vau tämähän on ihan kuin minulle tehty paikka. Sisällön tulee koskettaa, että tilin kanssa halutaan viettää aikaa jatkossakin.

Kajanderin huomauttaakin, että ei kannata tehdä vähän kaikkea kaikille. Silloin on vaarana sekoittua massaan.

Kun potentiaalinen asiakas avaa somensa, hänellä ei välttämättä ole mitään ostoaikomuksia.

− Moni avaa Instagramin viihtymistarkoituksessa. Saatetaan haluta rentoutua ja katsoa, mitä tutuille henkilöille kuuluu. Tämä on se tilanne, johon yrittäjän tilin tulisi vastata.

Ei tyrkyttämistä, vaan lempeyttä

Jotta yrittäjän tiliä aletaan seurata, täytyy siellä olla sellaista sisältöä, jonka parissa halutaan viettää aikaa.

− Tyrkyttävä myyminen usein ajaa potentiaaliset asiakkaat seuraajista pois. Tämän sijaan kannattaa keskittyä arvon luomiseen. Tehdä sellaista sisältöä, jonka potentiaaliset asiakkaat kokevat aidosti arvokkaaksi, Mona Kajander sanoo.

Hän suositteleekin jokaista yrittäjää kysymään itseltään, mikä on se lisäarvo, jonka seuraaja saa tiliä seuraamalla.

Kajander haluaa vielä mainita erään tärkeän asian Instagramin käyttämiseen.

− On tärkeätä käyttää Instagramia itselle mieluisalla tavalla. Siellä voi törmätä sisältöön, joka herättää negatiivisia tunteita. Tällaisen välttämiseksi on tärkeää tiedostaa omat rajat ja miettiä minkälaisen sisällön parissa itse haluaa viettää aikaa.

Kajander liputtaa positiivisen ja ystävällisen markkinoinnin puolesta.

− Haluan itse vaikuttaa siihen, että markkinoinnin kenttä muuttuisi sellaiseksi, jossa ei pelotella tai syyllistetä. Itse suosin lempeän markkinoinnin keinoja, hän korostaa.

Tiina Rantakoski