YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjä pelkää: Sote jättää pienet lääkäritalot isojen jalkoihin
Kallis digitalisaatio, korvausten epävarmuus ja alalle tulleet finanssikonsernit ovat sote-uudistuksen uhkakuvia, listaa lääkäriyrittäjä Lääkärilehdessä.
Pienten ja keskisuurten paikallisten lääkäritalojen pelätään jäävän suurten monikansallisten yhtiöiden jalkoihin sote-uudistuksessa, kirjoittaa Lääkärilehti.
Näin siitä huolimatta, että sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistukseen soviteltavan valinnanvapauden uskotaan kasvattavan terveyspalveluyritysten liiketoimintaa.
– Huoli on aiheellinen. Sote-keskukselta vaaditaan aika laajasti palveluja. Siihen eivät pienet yritykset pysty, sanoo Porin Lääkäritalon toimitusjohtajana pitkän uran tehnyt Heikki Kuuri-Riutta.
Epävarmat näkymät ajoivat yrityskauppaan
Kuuri-Riutta myi yhdessä muiden osakkaiden kanssa lääkäritalonsa Terveystalolle viime vuonna.
Yrityksen liikevaihto oli 14 miljoonaa euroa ja se tarjosi työtä 130 työntekijälle sekä 160 ammatinharjoittajalle. Omistajat kokivat tulevaisuuden epävarmaksi, riskit turhan suuriksi ja tekivät yrityskaupan.
Voimakkaat kilpailijat tulivat keskelle alan murrosta
Pk-yritykset voisivat laajentaa hartioitaan verkostoitumalla keskenään, mutta Kuuri-Riutan mukaan se ei onnistu riittävän sitoutumisen puutteessa.
Kuuri-Riutta nimeää uudistuksen riskiksi kunnilta perittävän kapitaatiokorvauksen, joka perustuu väestön ikään ja sairastavuuteen. Korvauksen suuruudesta ei ole kuitenkaan tietoa. On myös epäselvää, tuleeko sen rinnalle suoriteperusteinen korvaus.
Digitalisaation yrittäjä kokee sekä uhkana että mahdollisuutena. Yrittäjät tarvitsisivat rahaa ja osaamista sen haltuunottoon.
Lisäksi samalle kentälle on tullut uusia voimakkaita pelaajia: pankki- ja vakuutuskonserneja, joilla resurssit ovat huomattavasti lääkäritaloja suuremmat.
Kuuri-Riutta uskoo kuitenkin, että pienillä yrityksillä on mahdollisuuksia vuoden 2019 jälkeenkin.
– Julkisen palvelutuotannon ulkopuolelle jäävä yritys pärjää omillaan, kun se pitää kiinni ammattiosaamisesta ja hyvästä asiakaspalvelusta. Keskisuurilla yrityksillä riskit ovat mielestäni hiukan suuremmat.
Yrittäjäsanomat