YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yrittäjäfest 2025 vietettiin kasvun merkeissä – lämminhenkinen ilta kokosi yrittäjät yhteen
Tiistaina 7.10. Lahdessa juhlistettiin yrittäjyyttä, kasvua ja yhteisöä, kun alueen yrittäjät kokoontuivat perinteiseen – jo toista kertaa järjestettyyn – Yrittäjäfestiin. Ilta, jossa verkostoituminen, puheenvuorot ja hyvä tunnelma loivat onnistuneen kokonaisuuden.
Tapahtuma käynnistyi kuohuvalla, pienellä purtavalla ja mukavalla puheensorinalla. Virallisen ohjelman starttasi paikallinen yrittäjä, Voice of Finlandistakin tuttu Jouni Soininen, joka juonnollaan piti tunnelman rennon napakkana ja johdatteli kuulijat puheenvuorosta toiseen.
Alkusanoissa Lahden Yrittäjien hallituksen puheenjohtaja Jouni Suonpää toivotti vieraat tervetulleiksi ja korosti illan teemaa, kasvua, myös yrittäjän oman osaamisen kehittymisen kautta. Kaupungin tervehdyksen toi elinkeinopäällikkö Miikka Venäläinen, joka nosti esiin mm. viime aikojen investointiuutisia sekä sitä kautta Lahden yrittäjäkentän merkitystä kaupungin elinvoimalle.
Lahden Vuoden Yksinyrittäjä -palkinto ojennettiin Muta&Kakun Tuua Jäppiselle. Palkinnon luovuttivat Suonpää ja Päijät-Hämeen Yrittäjien toimitusjohtaja Heta Vihervirta-Vuontelo. Lue voittajasta lisää tästä uutisesta.
Kasvun kaava
Kasvujohtaja, tietokirjailija ja omien sanojensa mukaan konsultinretale Jarkko Kurvinen avasi illan toisen osuuden interaktiivisella otteella pyytämällä yleisöä lyhyesti esittäytymään ja kertomaan toimialansa sekä ajatuksiaan oman kasvunsa suhteen. Yleisö lähti hyvin mukaan, ja keskustelulle avoin ilmapiiri oli luotu heti kärkeen.
Puheenvuorossaan Kurvinen raotti Kasvukoneen salaisuutta. ”Salaisuus” tosin hänen mielestään rakentuu naurettavan yksinkertaisista asioista ja perustuu kovaan ja systemaattiseen tekemiseen.
Kasvun kaava kaksinumeroiselle kasvulle muodostuu neljästä K:sta, eli Kysynnästä, Kaupasta, Kestosta ja Kasvatuksesta, jotka Kurvinen purki helposti ymmärrettävien käytännön esimerkkien kautta atomeiksi.
Teknologia on kasvun aikaansaamisessa tärkeässä roolissa – muista etenkin CRM – mutta itse osaaminen on sitä kovaa ydintä, joka tulee yrityksestä löytyä.
Kaksi esityksestä poimittua vinkkiä:
1. Rakenna kohderyhmääsi puhutteleva henkilöbrändi ⮕ ihminen ostaa ihmiseltä, johon luottaa
2. Aloita systemaattinen kasvun tekeminen heti huomenna!
Jos aihe kiinnostaa enemmän, kannattaa tarkistaa seuraava Kurvisen järjestämä kasvutapahtuma Growth LOOP Hämeenlinnassa 4.6.2026.
Paita pois
CRM:n puolesta puhui myös Inspiroiva Creative Oy:n toimitusjohtaja, tekninen tuottaja, kuvaaja ja yrittäjä Ville Heiskanen. Heiskanen jatkoi iltapäivän ohjelmaa kertomalla oman yrittäjätarinansa, joka sisälsi oivalluksia ja kommelluksia, huumoria unohtamatta.
Heiskasen lapsuudenhaaveet rekkamiehen ammatista vaihtuivat kameraan viimeistään teini-iässä. Mies päätyi oman intohimonsa johdattamana useisiin eri yrityksiin, joiden palveluntarjonta vaihteli kysynnän ja omien mielenkiinnon kohteiden mukaan.
Kuten monella, pandemian aika oli käänteentekevä. Inspiroiva Creativelle käänne oli parempaan; panostus striimaamiseen tuotti yritykselle korona-aikana huiman 500 prosentin kasvun!
Heiskanen kuvasi kasvumatkaa rennon tarinallisesti, mutta samalla rehellisesti, jakaen sen haasteita ja opinkohtia. Välillä pitää feikata, ja välillä lähtee omakin paita päältä kun laitteita pitää pelastaa esiintyjän kaatuneelta oluelta. Yleisöllä oli hetkittäin naurussa pitelemistä.
Tapahtuman puheenvuorot täydensivät toisiaan, ja toivat palautteiden mukaan kiitoksen arvoisesti lisäarvoa palkitsemisseremonioiden oheen.
”Hyvät esiintyjät ja positiivinen ilmapiiri, kiitos.”
”Inspiroivat puheenvuorot ja jaettu tieto. Mahtava tunnelma taas.”
”Sopiva määrä esityksiä, ja lyhyet välipuheenvuorot. Sopivasti aikaa myös verkostoitumiselle.”
Yleisö siis viihtyi, osallistui keskusteluun ja ilta kului nopeasti hyvässä seurassa.
Kiitos kaikille mukana olleille! Toivottavasti ilta tarjosi inspiraatiota ja rohkaisua kasvuun
