24.8.2020 klo 10:17
Uutinen

Yrityksen myymisen ei tarvitse olla yrittäjyyden loppu – Sosiaalisen median toimisto Siliä liittyi MySomeen, joka haastaa alan toimijoita

Yrityskauppa tuo paremmat mahdollisuudet haastaa kilpailijoita ja tarjota työntekijöille parempia uramahdollisuuksia. Myyjät näkevät yrityskaupan yhtenä vaiheena yrittäjyyden polulla.

Sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Siliä on myynyt liiketoimintansa toiselle saman alan toimijalle MySomelle. Yhtenä yrityskaupan tavoitteena oli saada yritykselle paremmat kasvumahdollisuudet.

– Isompana toimijana yritys voi tarjota asiakkaille parempaa palvelua, mutta myös urapolkuja omalle tiimille ja pelipaikkoja asiantuntijoille, Siliä Oy:n perustajaosakas Hanna Liimatainen kertoo.

Muita perustajaosakkaita ovat Johanna Teräväinen ja Tiia Hamro-Drotz.

Yritys on 6-vuotias ja työllistää 10 ihmistä. Sen liikevaihto on noin 500 000 euroa.

MySome työllistää yrityskaupan jälkeen 18 työntekijää.

Toimiala on vakiintunut

Siliän tarina alkoi Jyväskylästä, perustajien kotiseuduilta, mutta toimisto on ollut Helsingissä.

Toimisto on ollut luomassa Tubeconia, tekemässä ensimmäisten joukossa Suomessa Youtubea ja rakentamassa vaikuttajamarkkinoinnin toimialaa Suomeen.

– Nyt toimiala on vakiintunut. Pelkästään sosiaaliseen mediaan keskittyneitä toimistoja on tullut ja osa on jo hiipunutkin. Enää alalle ei ole helppo tulla ilman rautaista osaamista. Asiakkaat osaavat myös ostaa taitavammin. MySome on voimakkaasti profiloitunut, nouseva ja vakiintuneita toimijoita haastava toimija, Liimatainen kertoo.

Haikea, huojentunut ja onnistunut tunne

Ajatus myymisestä alkoi kyteä viime syksynä, kun yritys pohti kasvuaskelia. Koronakriisin ei annettu estää prosessin etenemistä. Neuvottelut käytiin yhtä tapaamista lukuun ottamatta etänä. Apuna olivat neuvonantajat ja konsultit.

– Päätimme, että tulemme tästä muuttuneina ulos. Yrityskauppa vie kuitenkin aikansa, koska monta osa-aluetta täytyy saada loksahtamaan yhteen. Tarvitaan yhteinen tahtotila, aikataulu- ja sopimustekniset asiat ja henkilökunnan briiffaaminen, Liimatainen sanoo.

Liimatainen kuvailee myyjien tunteita haikeiksi, huojentuineiksi sekä onnistuneeksi.

– Yrityskauppa meni niin nappiin, kun se voi mennä, hän sanoo.

Myyjien päätöstä myydä kannattava yritys tässä vaiheessa on ihmetelty.

– Tuntuu, että monet mieltävät yrityskaupan joko startup-henkisenä miljoonakauppana tai lopullisena luopumisena yritystoiminnasta. Me ajattelemme sen yhtenä vaiheensa yrittäjyyden polulla. Perustimme yrityksen alun perin työkaluksi mahdollistamaan palveluiden tarjoamisen kasvavaan kysyntään.

Osakkaat ovat tehneet omia intohimoprojektejaan tasaisen ja turvallisen perustekemisen lisäksi. Esimerkiksi Liimatainen työskenteli Allas Sea Poolin markkinointipäällikkönä ensimmäisen toimintavuoden.

– Olemme projektihenkisiä tyyppejä. Olen varma, että tulemme perustamaan uusia tai olemaan osakkaina toisissa yrityksissä. Nyt suunnitelmat ovat auki, Liimatainen kertoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi