YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Yrittäjä Katri Marmela

”Käytän yritystäni oppivälineenä”- Lue yrittäjän vinkit oppimiseen ja yrityksen kehittämiseen

Porilainen yrittäjä Katri Marmela auttaa asiakkaita ihonhoito- ja meikkaustaidoissa. Lisäksi hänellä on kierrätysmateriaalista asusteita valmistava merkki Joco Björneborg. Asiakaskäyttäytymisen ja toimintaympäristön muutokset sekä yrityksen kehittämistavoitteet pitävät yrittäjän kiireisenä. – Jo vuoden aikana asiakkaiden ostokäyttäytymiseen ehtii tulla muutoksia. TikTokin algoritmit toimivat puoli vuotta sitten tietyllä tavalla ja tänä päivänä toisella tavalla. Muutos on jatkuvaa. Tällöin tekemiseen kannattaa valita rajattu näkökulma ja asiakasryhmä, jolloin muutos on helpommin hallittavissa.

Marmela osallistuu koulutuksiin tasaisin väliajoin: hän on suorittanut kolme tutkintoa oppisopimuksena yrittäjyysuransa aikana ja hyödyntänyt myös Yrittäjät-akatemian koulutuksia.

Marmela nivoo koulutuksen ja oppimisen osaksi yrityksen kehittämistä, ja valitsee koulutuksia usein samasta aihepiiristä.

-Käytän yritystäni oppivälineenä. Kun saan kehitettyä yritykseni toimintatapoja opiskelun ohessa, säästän myös aikaa. Lisäksi saman aihepiirin koulutukset tarjoavat eri näkökulmia, ahaa-elämyksiä ja vahvistusta omalle tekemiselle. Asiat loksahtelevat pikkuhiljaa paikalleen.

Marmela korostaa oman aktiivisuuden merkitystä kehittämistyössä ja sitä, että koulutuksen oppeja kokeilee heti käytännössä. – Ei voi odottaa tuloksia, jos ei tee itse mitään. Asiakkaalle voi myös kertoa, että opiskelen tällaista asiaa, testaan tätä juttua, voitko auttaa minua. Asiakkaat auttavat mielellään ja kokevat sen tärkeäksi.

Väkisin ei kuitenkaan kannata yrittää. Marmela kannustaa pohtimaan, mikä itsestä tuntuu hyvältä ja jatkamaan sen parissa. Marmelalla osaamisen kehittämisen aiheet kumpuavat yrityksestä ja omista mielenkiinnon kohteista. – Seuraavaksi haluaisin perehtyä asiakkaan ostopolun parantamiseen ja somemarkkinoinnin kehittämiseen. Oppiminen pitää virkeänä ja aivot tykkäävät!