YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Ulvilan Yrittäjien blogi
21.12.2025

Sähköautoilu on jo täällä

Sähköautojen suosio on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Vuonna 2024 Suomeen

rekisteröitiin yli 20 000 sähköautoa ja vuoden 2025 puoleen väliin mennessä jo lähes saman

verran. Tämä on näkynyt myös Satakunnassa kotilatausasemien kysynnässä. On ennustettu,

että sähköautojen määrä suomessa tulee kasvamaan 500 000–600 000 :een vuoteen 2030

mennessä. (Useita lähteitä). Tämä olisi lähes viidennes Suomen koko autokannasta.

Pohjoismaissa sähköautojen osuus on myös kasvanut, esimerkiksi Norjassa oli jo viime vuonna

rekisteröitynä enemmän sähköautoja kuin polttomoottoriautoja.

Nyt näyttäisi siltä, että autokannan sähköistyminen on pysyvä muutos. Sähköautojen vihreät

arvot ovat myös alkaneet kiinnostaa enemmän, vaikkakin sähköauton valmistus aiheuttaa tällä

hetkellä enemmän hiilidioksidipäästöjä, kuin polttomoottoriauton valmistus. Siksi onkin hyvä

huomioida auton koko elinkaaren hiilidioksidipäästöt, sillä kahden vuoden jälkeen sähköauton

valmistuksessa aiheutuneet päästöt tasoittuvat nopeasti polttomoottoriautoon verrattuna.

Vaihtoehtoja on tarjolla täyssähkö, hybridi tai ladattava hybridi. Hybridiautojen sekä sähkö- että

polttomoottoritekniikka tuovat helpon tavan tutustua sähköllä ajamiseen. Sähkötekniikan

rinnalla löytyy tietynlaisena ”turvana” polttomoottoritoiminta, jolloin ei tarvitse pitkällä

matkalla pohtia, missä pitää pysähtyä lataamaan autoa. Kahden tekniikan sisältämien autojen

ongelmat ovat kuitenkin lähiaikoina puhuttaneet kovastikin. Pelkällä sähköllä päivittäiset ajot

ovat saattaneet aiheuttaa polttomoottoriin vikoja. Täyssähköautoihin siirtyminen onkin ollut

nyt enemmän suosiossa. Akkujen tehot ovat parantuneet ja autot ovat kehittyneet niin, että

niillä pystytään ajamaan jopa 500 kilometriä yhdellä täyslatauksella. Lisäksi, ne myös

menestyvät hyvin pohjoisen kylmissä olosuhteissa. Olenkin kuullut, että lämpimämpää autoa

ei ole ennen ollutkaan, kuin sähköauto talvella.

Kotilatausasemien kysyntä on tänä vuonna moninkertaistunut viime vuosiin verrattuna.

Ensimmäisen aseman asensin vuonna 2021 ja sen jälkeen kysyntä ja tarjonta on kasvanut

voimakkaasti. Ennen latausaseman valintaa on hyvä kuitenkin tutustua ensin talon

sähköjärjestelmään ja kuntoon sekä tarkistaa, vastaako se nykypäivän sähköjärjestelmän

standardeja. Latausasemien tarjonta on nykypäivänä kattava ja siksi onkin hyvä tutustua

vaihtoehtoihin, jotta löytäisit sinulle sopivimman latausaseman. Mieti siis kaksi, tee yksi.

Latausaseman jälkiasennuksessa kiinteistöön on hyvä perehtyä sähköjärjestelmään ja

suunnitella hyvin ennen asennusta. Vanhemmissa omakotitaloissa, joissa on alkuperäiset

sähköjärjestelmät, tuovat haasteen 11kw latausaseman asennukselle.

Kuormanhallintajärjestelmää ja vikasuojausta ei aina pystytä asentamaan vanhaan

järjestelmään suoraan, vaan joudutaan tekemään muutoksia. Kuormanhallinta tuo kuitenkin

turvaa lataukseen ja käyttäjä voi huoletta ladata autoa kotona.Niin sanotusta normaalista pistorasiasta lataus on riski. Liian kovalla latausteholla pistorasia

alkaa lämmetä ja aiheuttaa paloturvallisuusriskin sekä voi aiheuttaa auton vikaantumisen.

Hidaslatauksen turvallinen toteuttaminen onnistuu kuitenkin ns. superschuko pistorasialla.

Latauspistorasian tai pienen latausaseman asentaminen ei vaadi isompia muutoksia

omakotitalon sähköjärjestelmään. Tällä toteutuksella saadaan ladattua päivittäiset lyhyemmät

työmatka-ajot.

Kaiken kaikkiaan, älä anna kuitenkaan erilaisten uusien tekniikoiden ja termien lannistaa. Kun

auton vaihto on taas ajankohtaista, sähköauto on varmasti mielenkiintoinen vaihtoehto

Kirjoittaja Tuomas Trög, Epori Oy yrittäjä sekä Ulvilan Yrittäjien hallituksen jäsen.

Kysy tai etsi hakusanoilla tekoälyavustetulta hakukoneeltamme.