YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Sähköautoilu on jo täällä
Sähköautojen suosio on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Vuonna 2024 Suomeen
rekisteröitiin yli 20 000 sähköautoa ja vuoden 2025 puoleen väliin mennessä jo lähes saman
verran. Tämä on näkynyt myös Satakunnassa kotilatausasemien kysynnässä. On ennustettu,
että sähköautojen määrä suomessa tulee kasvamaan 500 000–600 000 :een vuoteen 2030
mennessä. (Useita lähteitä). Tämä olisi lähes viidennes Suomen koko autokannasta.
Pohjoismaissa sähköautojen osuus on myös kasvanut, esimerkiksi Norjassa oli jo viime vuonna
rekisteröitynä enemmän sähköautoja kuin polttomoottoriautoja.
Nyt näyttäisi siltä, että autokannan sähköistyminen on pysyvä muutos. Sähköautojen vihreät
arvot ovat myös alkaneet kiinnostaa enemmän, vaikkakin sähköauton valmistus aiheuttaa tällä
hetkellä enemmän hiilidioksidipäästöjä, kuin polttomoottoriauton valmistus. Siksi onkin hyvä
huomioida auton koko elinkaaren hiilidioksidipäästöt, sillä kahden vuoden jälkeen sähköauton
valmistuksessa aiheutuneet päästöt tasoittuvat nopeasti polttomoottoriautoon verrattuna.
Vaihtoehtoja on tarjolla täyssähkö, hybridi tai ladattava hybridi. Hybridiautojen sekä sähkö- että
polttomoottoritekniikka tuovat helpon tavan tutustua sähköllä ajamiseen. Sähkötekniikan
rinnalla löytyy tietynlaisena ”turvana” polttomoottoritoiminta, jolloin ei tarvitse pitkällä
matkalla pohtia, missä pitää pysähtyä lataamaan autoa. Kahden tekniikan sisältämien autojen
ongelmat ovat kuitenkin lähiaikoina puhuttaneet kovastikin. Pelkällä sähköllä päivittäiset ajot
ovat saattaneet aiheuttaa polttomoottoriin vikoja. Täyssähköautoihin siirtyminen onkin ollut
nyt enemmän suosiossa. Akkujen tehot ovat parantuneet ja autot ovat kehittyneet niin, että
niillä pystytään ajamaan jopa 500 kilometriä yhdellä täyslatauksella. Lisäksi, ne myös
menestyvät hyvin pohjoisen kylmissä olosuhteissa. Olenkin kuullut, että lämpimämpää autoa
ei ole ennen ollutkaan, kuin sähköauto talvella.
Kotilatausasemien kysyntä on tänä vuonna moninkertaistunut viime vuosiin verrattuna.
Ensimmäisen aseman asensin vuonna 2021 ja sen jälkeen kysyntä ja tarjonta on kasvanut
voimakkaasti. Ennen latausaseman valintaa on hyvä kuitenkin tutustua ensin talon
sähköjärjestelmään ja kuntoon sekä tarkistaa, vastaako se nykypäivän sähköjärjestelmän
standardeja. Latausasemien tarjonta on nykypäivänä kattava ja siksi onkin hyvä tutustua
vaihtoehtoihin, jotta löytäisit sinulle sopivimman latausaseman. Mieti siis kaksi, tee yksi.
Latausaseman jälkiasennuksessa kiinteistöön on hyvä perehtyä sähköjärjestelmään ja
suunnitella hyvin ennen asennusta. Vanhemmissa omakotitaloissa, joissa on alkuperäiset
sähköjärjestelmät, tuovat haasteen 11kw latausaseman asennukselle.
Kuormanhallintajärjestelmää ja vikasuojausta ei aina pystytä asentamaan vanhaan
järjestelmään suoraan, vaan joudutaan tekemään muutoksia. Kuormanhallinta tuo kuitenkin
turvaa lataukseen ja käyttäjä voi huoletta ladata autoa kotona.Niin sanotusta normaalista pistorasiasta lataus on riski. Liian kovalla latausteholla pistorasia
alkaa lämmetä ja aiheuttaa paloturvallisuusriskin sekä voi aiheuttaa auton vikaantumisen.
Hidaslatauksen turvallinen toteuttaminen onnistuu kuitenkin ns. superschuko pistorasialla.
Latauspistorasian tai pienen latausaseman asentaminen ei vaadi isompia muutoksia
omakotitalon sähköjärjestelmään. Tällä toteutuksella saadaan ladattua päivittäiset lyhyemmät
työmatka-ajot.
Kaiken kaikkiaan, älä anna kuitenkaan erilaisten uusien tekniikoiden ja termien lannistaa. Kun
auton vaihto on taas ajankohtaista, sähköauto on varmasti mielenkiintoinen vaihtoehto
Kirjoittaja Tuomas Trög, Epori Oy yrittäjä sekä Ulvilan Yrittäjien hallituksen jäsen.