YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
HE 68/2025 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eräistä asbestipurkutyötä koskevista vaatimuksista annetun lain 2 ja 11 §:n, työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 48 §:n sekä työturvallisuuslain muuttamisesta
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
HE 68/2025 vp
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjien lausuntoa otsikkoasiassa. Esityksellä pantaisiin osaltaan täytäntöön EU:n asbestidirektiivin muutokset.
Esityksessä ehdotetaan, että asbestipurkutyöstä viranomaiselle tehtävän ennakkoilmoituksen tulisi sisältää tieto työntekijöiden suorittamasta koulutuksesta ja erityisestä opetuksesta ja ohjauksesta annetun todistuksen päivämäärästä. Lisäksi asbestipurkutyöluparekisterin julkisen tietopalvelun tietojen luovutusedellytyksiä muutettaisiin tietosuoja-asetuksen kanssa paremmin yhteensopivaksi siten, ettei tietojen luovuttaminen perustuisi enää henkilön suostumukseen, vaan asia säädettäisiin laissa viranomaisen tehtäväksi.
Suomen Yrittäjät toteaa, että vaikka ennakkoilmoituksen tietosisällön muuttuminen edellyttää työnantajalta täsmällisempää ilmoituksen tekoa, on muutoksen aiheuttama hallinnollisen taakan lisäys suhteellisen pieni, eikä ehdotuksen arvioida aiheuttavan yrityksille hallinnollisena taakkana kohtuuttomia taloudellisia lisäkustannuksia. Henkilötietojen käsittelyperusteesta säätäminen lainsäädännössä on perusteltu ratkaisu.
Lisäksi ehdotetaan, että toisessa EU- tai ETA jäsenvaltiossa saavutetun asbestipurkutyöntekijän ammattipätevyyden tunnustavaksi viranomaiseksi nimettäisiin aluehallintovirasto. Samassa yhteydessä asbestipurkutyöntekijältä edellytettyä ammattipätevyysvaatimusta täsmennettäisiin vastaamaan paremmin säännellyn ammatin käsitettä ja säännöksen soveltamiskäytäntöä.
Työturvallisuuslakia muutettaisiin siten, että lakiin koottaisiin eräitä muita työtehtäviä koskevat ammattipätevyyden perusvaatimukset, joista säädetään nykyisin valtioneuvoston asetuksen tasolla. Ammattipätevyysvaatimukset täsmennettäisiin vastaamaan paremmin säännellyn ammatin käsitettä. Toisessa EU- tai ETA jäsenvaltiossa saavutetun ammattipätevyyden tunnustavaksi viranomaiseksi nimettäisiin myös näille ammateille aluehallintovirasto. Työturvallisuuslakiin lisättäisiin myös säännös yhteistä rakennustyömaata koskevan turvallisuuskoordinaattorin nimeämisestä sekä asetuksen antamista koskevia valtuussäännöksiä, jotka liittyvät rakennustyöasetuksen uudistamiseen.
Suomen Yrittäjät katsoo, että ehdotettu sääntely EU-sääntelyn implementoimiseksi on luonteeltaan säädösteknistä ja toteutettu kokonaisuutena arvioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Esityksessä ei ole huomautettavaa.
Haluamme kuitenkin lopuksi tuoda yleisenä koko työturvallisuussääntelyjärjestelmää koskevana asiana esiin toistuvasti sivuutetun ongelman siitä, että uudet työturvallisuusmääräykset ovat automaattisesti kriminalisoinnin kohteina. Työturvallisuusmääräyksiin liittyvästä rikosoikeudellisesta vastuusta olisikin käynnistettävä selvitys. Selvityksessä tulisi arvioida rikoslain työturvallisuusrikosta koskevan sääntelyn suhdetta perustuslakiin. Selvityksessä tarkasteltaisiin kriminalisoinnin laajuutta, seuraamusjärjestelmän kohtuullisuutta työnantajan ja esihenkilöiden näkökulmasta sekä sitä, onko rangaistusvastuun laajuutta muutettava. Selvityksen ja pohjoismaisen vertailun perusteella valmisteltaisiin tarvittavat lainsäädäntömuutokset.
Suomen Yrittäjät
Niko Nurmela
asiantuntija