YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto alustatyötä koskevan kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimuksen ja suosituksen valmistelusta
Työ- ja elinkeinoministeriö
VN/26247/2025
Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoa kansainvälisen työjärjestön (ILO) alustatyötä koskevan yleissopimuksen ja suosituksen valmistelusta. Lausuntopyyntö koskee ILO:n laatimaa raporttia, joka sisältää alustatalouden ihmisarvoista työtä koskevan yleissopimusluonnoksen ja siihen liittyvän suositusluonnoksen sekä jatkovalmistelua tukevia kysymyksiä tulevien instrumenttien kehittämiseksi. Yleissopimuksen ja suosituksen käsittely jatkuu vuonna 2026 kansainvälisessä työkonferenssissa.
Yleisiä huomioita valmistelusta
Suomen Yrittäjät pitää ILO:n laatimia yleissopimus- ja suositusluonnoksia liian yksityiskohtaisina. Erityisesti yleissopimuksen pitäisi olla luonteeltaan yleinen ja perustua alustatyötä koskeville periaatteille. Siinä ei pitäisi määrätä alustatyön yksityiskohdista. ILO-sopimusten pitää yleisesti jättää riittävästi kansallista liikkumavaraa. On tärkeä huomata, että ollakseen merkityksellisiä, yleissopimukset edellyttävät, että riittävän moni valtio ratifioi niitä. Liika yksityiskohtaisuus voi olla monelle ILO:n jäsenvaltiolle myös ratifioinnin este.
Suomen Yrittäjät toteaa, että yleissopimuksen sijaan olisi parempi edetä suosituksella. Ottaen huomioon kansainvälisessä työkonferenssissa kesällä 2025 käydyn keskustelun ja yleissopimuksen valmistelun hitauden, olisi realistisempaa edetä pelkällä suosituksella. Suosituksen käyttö antaisi myös yleissopimusta paremmat mahdollisuudet soveltaa ILO-instrumenttia erilaisissa kansallisissa tilanteissa. On toisaalta huomattava, ettei työkonferenssissa saavutettua yksimielisyyttä esimerkiksi määritelmistä pitäisi avata uudelleen keskusteluun.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan hallitus ”vaikuttaa aktiivisesti ja ennakolta siihen, että alustataloutta, tekoälyä, dataa ja digitalisaatiota koskeva EU-sääntely kulkee mahdollistavaan, tasapainoiseen ja Suomen kannalta edulliseen suuntaan, ja minimoi kansallisen lisäsääntelyn”. Vaikka kirjaus koskee EU-sääntelyä, on sama linjaus hyödynnettävissä myös muussa kansainvälisessä alustataloutta koskevassa sääntelyssä. Tämän vuoksi Suomen Yrittäjät katsoo, että ILO-instrumentin valmistelussa Suomen pitäisi pyrkiä välttämään sitovan yksityiskohtaisen yleissopimuksen laatimista.
Suomen Yrittäjät katsoo myös, että Suomen pitäisi varmistaa, ettei ILO-instrumentti olisi miltään osin ristiriidassa alustataloutta koskevan EU-sääntelyn kanssa.
Huomioita yleissopimusluonnoksesta
Määritelmät (Definitions)
Suomen Yrittäjät pitää valitettavana, että ILO:n laatimassa raportissa on avattu keskusteluun määritelmiä, joista päästiin kompromissiin kevään 2025 työkonferenssissa. Suomen Yrittäjät kiinnittää huomiota erityisesti siihen, että yrittäjäasemassa oleva henkilö (self-employed) voi toimia sekä alustoilla että niiden ulkopuolella, eikä hänen asemansa ja oikeutensa pidä riippua siitä, käyttääkö hän alustaa vai ei. Tämä näkökohta pitäisi ottaa huomioon erityisesti ”digital platform worker” ja ”payment or remuneration” -määritelmissä, joista jälkimmäisessä termi ”payment” viittaa enemmän työsopimussuhteisiin alustatyötä tekeviin.
Työsuhteen olemassaolo (Employment promotion, Employment relationship)
Suomen Yrittäjät toteaa, ettei ILO-sopimuksella pidä ottaa kantaa alustatyötä tekevien henkilöiden työoikeudellisen statuksen määräytymiseen. On huomattava, että suuri osa alustatyötä tekevistä tekee sitä yrittäjän asemassa ja myös haluaa toimia yrittäjänä. Termin ”employment” sijaan yleissopimuksessa pitäisi käyttää termiä ”work”, joka on neutraalimpi eikä luo olettamaa työsuhteen olemassaolosta. ILO:n yleissopimuksessa on myös kunnioitettava eri valtioiden erilaisia kansallisia ratkaisuja ja käytäntöä siitä, miten työoikeudellinen status määräytyy.
Suomen Yrittäjät toteaa, että samat kommentit koskevat ILO:n luonnostelemaa suositusluonnosta.
Suomen Yrittäjät
Atte Rytkönen-Sandberg
johtaja
Albert Mäkelä
asiantuntija, OTM