YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

18.8.2025 klo 15:51
Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuudesta verotuksen alalla annetun lain sekä verotusmenettelystä annetun lain muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
Lausuntopyyntönne 25.6.2025, VN/18653/2025, VM070:00/2025

Esityksessä ehdotetaan digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuudesta verotuksen alalla annettua lakia (”DAC7-laki”) muutettavaksi siten, että Suomeen raportoivien alustaoperaattoreiden velvollisuus ilmoittaa tietoja alustan välityksellä toteutetuista myynti- ja vuokraustapahtumista Verohallinnolle laajenisi.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Esityksen taustalla on ns. DPI-sopimus eli OECD:n monenkeskinen sopimus automaattisesta tietojenvaihdosta digitaalisten alustojen kautta saaduista tuloista, jonka Suomi on allekirjoittanut 2022. Sääntelyn tavoitteena on mahdollistaa Suomen osallistuminen DPI-sopimuksen automaattiseen tiedonvaihtoon, jonka avulla Suomi saisi nykyistä laajemmin tietoja Suomen verotusta varten Euroopan unionin ulkopuolisten alustojen välityksellä toteutetuista myynti- ja vuokraustapahtumista. Suomen Yrittäjät pitää tavoitetta lähtökohtaisesti kannatettavana.

Esitysluonnoksessa ehdotetaan DA7-lakiin lisättäväksi uusi 18 a §, jonka mukaan, jos alustaoperaattori tai myyjä on ottanut käyttöön menettelytapoja, joilla pyritään kiertämään huolellisuusmenettelyjä, tietojen ilmoittamisvelvoitteita tai rekisteröitymisvelvoitetta, alustaoperaattori on niistä huolimatta katsottava raportoivaksi alustaoperaattoriksi ja myyjä raportoitavaksi myyjäksi. Ehdotetun säännöksen perusteluiden mukaan ehdotettu säännös on tarpeellinen, koska veronkiertämissäännökset, lähinnä VML 28 §, liittyvät verotuksen toimittamiseen, minkä vuoksi niitä ei voida soveltaa huolellisuusmenettelyn tai tietojen ilmoittamisvelvoitteiden kiertämiseen. SY huomauttaa, että kuitenkin jo nykyisin ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä voidaan määrätä laiminlyöntimaksu VML 22 a §:n mukaisesti. Esitysluonnoksen perusteella ei selviä, millaisiin tilanteisiin ehdotettua säännöstä on ajateltu sovellettavan. Kuitenkin verrattaessa VML 28 §:ään, ehdotetussa uudessa säännöksessä ei ole vastaavaa ilmeisyyden vaatimusta, joten vaikuttaisi sille, että soveltamiskynnys olisi matalampi. Kun kyse ei olisi varsinaisesti veron kiertämisestä ja ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönti on jo nykyisin säännöksin sanktioitu, nähdäksemme ehdotetun säännöksen soveltamiskynnystä ei olisi perusteltua säätää veronkiertosäännöksen soveltamiskynnystä olennaisesti matalammaksi. SY katsoo, että oikeusturvan takaamiseksi tiedonantovelvolliseksi katsotulle tulisi vähintään antaa oikeus tulla kuulluksi. Jatkovalmistelussa esitystä on täsmennettävä ehdotetun säännöksen soveltamisalan osalta.

SY kiinnittää lisäksi esitysluonnoksessa huomiota siihen, että DAC7-lain 1 §:ään ehdotetaan lisättäväksi uusi 5 momentti, jonka mukaan Verohallinto voi antaa tarkempia määräyksiä 1 luvun sovellettavista määritelmistä, 2 luvun mukaisten huolellisuusvelvoitteiden soveltamisesta ja 3 luvussa tarkoitetuista ilmoitettavista tiedoista. Valtuutussäännös antaa Verohallinnolle varsin laajan määräyksenantovaltuutuksen, sillä säännöksen mukaan verohallinto voisi antaa tarkempia määräyksiä lain määritelmistä. SY katsoo, että valtuutussäännös voi olla ongelmallinen, mikäli määritelmien täsmentäminen voi tosiasiassa johtaa lain määritelmien muuttumiseen. Koska lain 1 luvun sisältämien määritelmien muuttuminen voi johtaa tosiasiassa johtaa olennaisesti lain soveltamisalan muuttumiseen, määritelmistä ja niiden muuttamisesta tulisi lähtökohtaisesti säätää lailla. SY katsoo, että ehdotettua valtuutussäännöstä tulisi jatkovalmistelussa arvioida PL 80.2 §:n tarkkarajaisuusvaatimuksen näkökulmasta.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jukka-Pekka Hellman
veroasiantuntija