YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

21.8.2025 klo 15:12
Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi perintö- ja lahjaverolain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
Lausuntopyyntönne 19.6.2025, VN/13239/2025

Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi perintö- ja lahjaverolain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta.

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan toteutettavaksi pääministeri Petteri Orpon hallituksen puoliväliriihessä päättämät perintö- ja lahjaverotukseen tehtävät muutokset. Suomen Yrittäjät kannattaa esityksen tavoitteita kohentaa kotitalouksien ostovoimaa, vahvistaa talouskasvun edellytyksiä ja tukea kotimaista omistajuutta, ja pidämme ehdotuksia perusteltuina.

Perintö- ja lahjaveroasteikot

Perintö- ja lahjaveroasteikkojen alarajojen nostaminen on erittäin myönteinen ja tervetullut uudistus erityisesti pk-yrittäjien näkökulmasta. Verotettavan perintöosuuden alarajan korottaminen 20 000 eurosta 30 000 euroon ja verotettavan lahjan alarajan korottaminen 5 000 eurosta 7 500 euroon poistaa käytännössä monia tarpeettomia veroseuraamuksia ja hallinnollista työtä, joita pienet ja keskisuuret yritykset ovat perheiden sukupolvenvaihdoksissa joutuneet kohtaamaan.

Pk-yritysten keskimääräinen nettovarallisuus on usein maltillinen, ja uudistuksen ansiosta pienet yhtiöt voidaan jatkossa siirtää seuraavalle sukupolvelle ilman, että perillisten on mietittävä kohtuuttomia veroseuraamuksia. Tämä vähentää hallinnollista taakkaa sekä estää hankalia tilanteita, joissa yrityksen jatko voisi vaarantua yksinomaan verotuksen vuoksi.

On hyvä, että ehdotukset keventävät verotusta kaikenkokoisten perintöjen ja lahjojen osalta. Julkisen talouden tasapainottamistarpeen kannalta on ymmärrettävää, että korotukset eivät nyt ole ehdotettua suurempia. Jatkossa mahdollisuuksia nostaa alarajoja edelleen tulisi kuitenkin tarkastella aktiivisesti, sillä erityisesti pienyrittäjyyden jatkuvuuden ja uusien kasvuyritysten syntymisen kannalta tämäntyyppiset helpotukset ovat tärkeitä.

Alaikäisen perillisen sukupolvenvaihdoshuojennus

Sukupolvenvaihdoshuojennuksen myöntäminen alaikäiselle osakkeenomistajalle on kannatettava ehdotus. Muutos tukisi yritystoiminnan jatkamisedellytyksiä ja työllistämisedellytyksiä lisäten myös sääntelyn oikeudenmukaisuutta.

Lakien ehdotetaan tulevan voimaan 1.1.2026. Esitämme, että alaikäisen perillisen sukupolvenvaihdoshuojennusta sovellettaisiin niihin tapauksiin, joissa verovelvollisuus alkaa hallituksen esityksen antopäivänä tai sen jälkeen.

Maksamatta olevalle perintöverolle laskettava viivästyskorko

Maksamatta olevalle perintöverolle laskettavaa viivästyskoron marginaalia ehdotetaan laskettavaksi nykyisestä 3,5 prosenttiyksiköstä 1,5 prosenttiyksikköön. Perintövelalle laskettava viivästyskorko olisi siten korkolain 12 §:n mukainen viivästyskorko lisättynä kahdella prosenttiyksiköllä.

Ehdotus helpottaisi perintöverovelvollisten mahdollisuuksia suoriutua perintöverovelasta ja on siten kannatettava. Maksuajalta perittävän koron ollessa liian korkea pidennetty maksuaika ei käytännössä ole verovelvollisille käyttökelpoinen keino helpottaa veron rahoitusvaikeuksia, ja olemme katsoneet, että kohtuullisen koron tulisi vastata veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain 5 a §:n 2 momentin mukaista huojennettua viivästyskorkoa, jonka suuruus on korkolain 12 §:ssä tarkoitettu viitekorko lisättynä kahdella prosenttiyksiköllä, mikä vastaa nyt ehdotettua.

Muutos lieventäisi perintöveron maksuvelvollisuuteen liittyviä rahoitusvaikeuksia niissä tilanteissa, joissa jäämistöön kuuluu pääosin epälikvidejä varoja. Tyypillisesti tällainen tilanne on käsillä silloin, kun jäämistöön kuuluu asunto, johon leski jää perintökaaren mukaisen lesken asumisoikeussuojasäännöksen perusteella asumaan. Lesken hallintaoikeuden arvo pienentää perillisten perintöosan arvoa, mutta perintöveron maksamisen ajankohta ei perillisillä lykkäänny. Rahoitusvaikeuksia edelleen helpottava muutos olisi verotuksen lykkääminen perintökaaren 3 luvun 1 a §:n tarkoittamissa tilanteissa siihen asti, kunnes lesken hallintaoikeus lakkaa. Esitämme, että jatkovalmistelussa arvioitaisiin mahdollisuuksia täydentää esitystä vastaavalla ehdotuksella.

Suomen Yrittäjät

Juhana Brotherus
johtaja, pääekonomisti

Laura Kurki
johtava veroasiantuntija