YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto: Luonnos ympäristöministeriön asetukseksi rakennuksen energiatehokkuuden parantamisesta päästöttömäksi rakennukseksi korjaus- ja muutostöissä
Ympäristöministeriö
VN/18839/2024
Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto koskien luonnosta ympäristöministeriön asetukseksi rakennuksen energiatehokkuuden parantamisesta päästöttömäksi rakennukseksi korjaus- ja muutostöissä. Asetuksella toimeenpannaan EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin (EPBD 2024/1275) vaatimuksia korjausrakentamisen osalta. Esityksen tavoitteet – olemassa olevien rakennusten energiankulutuksen ja päästöjen vähentäminen – ovat perusteltuja ja kannatettavia. Samalla toimeenpanon yhteydessä on huolehdittava siitä, että pk-yritysten toimintaedellytykset turvataan ja sääntely pysyy kustannustehokkaana ja ennakoitavana.
Pidämme tärkeänä, että sääntely toteutetaan tavalla, joka tukee kestävää rakentamista ja ilmastotavoitteita huomioiden samalla pk-yritysten toimintaympäristön ja investointikyvyn sekä alueiden elinvoiman.
Keskeiset huomiot
Asetuksen vaikutukset voivat vaihdella merkittävästi yrityksen koon mukana, ja siten esityksen vaikutusarvioissa olisi hyvä huomioida erikseen pienet yritykset. Esimerkiksi korjausten kustannusvaikutukset, takaisinmaksuajat ja alueellinen kohdentuminen koskettavat suhteellisesti voimakkaimmin pienimpiä yrityksiä. Rakennusalan pk-yrityksillä on tärkeä rooli energiatehokkuuden parantamisessa, mutta niillä on myös rajalliset resurssit vaatimusten täyttämiseen. Asetus vaikuttaa laajasti pk-yritysten omistamiin liike-, toimisto- ja tuotantokiinteistöihin. Korjausrakentamisen energiatehokkuutta koskevat uudet velvoitteet tulevat koskemaan yritysten omistuksissa olevia korjauskohteita.
Tekninen sääntely ei saa muodostua liiketoiminnan tosiasialliseksi esteeksi pk-yrityksille. Energiatehokkuusvaatimusten täyttäminen edellyttää usein energialaskentaa ja teknistä suunnittelua, joihin kaikilla pienillä toimijoilla ei välttämättä ole resursseja. Pienille hankkeille ja toimijoille tulisi laatia mahdollisuuksien mukaan yksinkertaistettuja ohjeita, laskentatyökaluja ja esimerkkiratkaisuja, joiden avulla sääntelyn soveltaminen on mahdollista ilman raskasta suunnitteluprosessia.
Liian tiukasti sovellettavat vaatimukset voivat myös johtaa siihen, että kiinteistöjen korjauksia lykätään, mikä kasvattaa korjausvelkaa ja haittaa rakennuskannan säilymistä. Asetuksen aikatauluja ja soveltamisalaa on arvioitava myös investointikyvyn ja kiinteistöjen elinkaaritalouden näkökulmasta.
Asetus kasvattaa energiatehokkaiden tuotteiden ja palvelujen kysyntää. On tärkeää, että valtio edistää energiatehokkaaseen korjaamiseen liittyvää osaamista, pk-yritysten palvelutarjontaa sekä viennin edellytyksiä talotekniikka- ja rakennustuotealoilla.
Asetuksessa esitetyt joustot ja mahdollisuudet poiketa vaatimuksista teknisten, toiminnallisten tai taloudellisten seikkojen perusteella ovat tärkeitä. Poikkeusten soveltamisperusteet on esitettävä selkeästi kansallisissa ohjeissa, jotta kiinteistönomistajilla ja valvontaviranomaisilla on yhdenmukainen käsitys niiden käytöstä, ja tulkintariskit voidaan minimoida.
Suomen Yrittäjät pitää asetuksen tavoitteita perusteltuina ja korostaa, että sääntelyn tulee olla ennakoitavaa, kustannustehokasta ja pk-yrityksille toteuttamiskelpoista. Teknisen sääntelyn tulee kannustaa toimijoita vähentämään rakennusten päästöjä ja parantamaan energiatehokkuutta, mutta se ei saa muodostua esteeksi korjaushankkeille tai rakennusten omistajien investoinneille.
Suomen Yrittäjät
Roope Ohlsbom
ekonomisti