YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

30.12.2002 klo 08:57
Tiedote

Suomen Yrittäjät: RAY:n pitkään odotettu linjamuutos helpottaa yrittäjien tilannetta

Suomen Yrittäjät antaa tunnustusta RAY:lle siitä, että sen ensi vuodelle tehdyt avustusesitykset ottavat palvelualojen markkinatilanteen aikaisempaa paremmin huomioon. Edelleenkin on kuitenkin syytä olla kriittinen avustuksia kohtaan ottaen huomioon niiden korkeana pysyttelevä määrä ja eräät yksittäiset suuret hankkeet. Kansalaiset saavat parhaat palvelut edullisimmin kustannuksin silloin, kun eri palvelutuottajia kohdellaan tasapuolisesti.

– On hyvä, että RAY edellyttää nyt, että kilpailua ja julkisia hankintoja koskevia säännöksiä noudatetaan. Niiden kautta on mahdollista luoda avoin, kustannustehokas ja laadukas palvelujärjestelmä. Tällä hetkellä markkinamekanismit eivät monella alueella toimi lainkaan. RAY:n avustustoiminta yhdessä kuntien päätösten kanssa on ohjannut palvelutuotannon miltei yksinomaan kolmannelle sektorille. Linjanmuutosta on odotettu kauan ja nyt sellainen on ainakin RAY:ssä tehty. Yksittäisiä avustusesityksiä on syytä kuitenkin tarkastella kriittisesti sen varmistamiseksi että linjanmuutos on todellinen. Sopii myös toivoa, ettei valtioneuvosto ala tehdä asialla ?siltarumpupolitiikkaa?, sanoo johtaja Antti Neimala.

Palvelumarkkinoiden kehittämiseen panostettava

RAY:n avustukset eivät ole ainoa vanhuspalveluiden markkinoihin vaikuttava tekijä. Jotta kasvavaan kysyntään ja lisääntyviin laatuodotuksiin voidaan vastata, palveluita käyttäville asiakkaille on annettava nykyistä enemmän mahdollisuuksia valita eri tuottajien ja palveluvaihtoehtojen välillä. Erityisesti palvelusetelityyppisten järjestelmien käyttöönotolla voidaan luoda markkinaehtoisia tapoja kehittää peruspalveluita.

– Nykyisin yksi vakava ongelma yksityiselle tuottajapuolella on liian vahva sitoutuminen palveluita ostaviin kuntiin. Monilla yrityksillä ei ole enempää kuin yksi ostaja palveluilleen, mikä on valtava riski yrittäjän kannalta. Palveluiden kehittäminen edellyttää kuntien ja yritysten hankintaosaamisen parantamista ja asiakkaiden valinnanmahdollisuuksien lisäämistä, Neimala toteaa.

Lisätietoja: Johtaja Antti Neimala, Suomen Yrittäjät, p. (09) 2292 2967, 050 3442780

OnLine uutiset
toimitus@suomen.yrittajat.fi
Puhelin (09) 2292 2952>