YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kasvua ja Menestystä Uusiutumalla – KAMU Kanta-Häme

Kasvua- ja Menestystä Uusiutumalla – Kamu Kanta-Häme hankkeen tavoitteena on edistää Kanta-Hämeen seutukuntien maaseutualueiden elinkeinotoiminnan kasvua ja elinvoimaisuutta sekä yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Hanke vastaa Hämeen maaseudun kehittämissuunnitelmaan 2023-2027 ”hyvää elämää Hämeen maaseudulla”, Kestävän kasvun Häme 2022-2025 maakuntaohjelman sekä seudullisten Leader-ryhmien tekemiin alueellisiin suunnitelmiin.

Hankkeen toteuttaja: hankkeen päätoteuttaja on ProAgria Etelä-Suomi ry., osatoteuttajat Hämeen Yrittäjät ry, Työtehoseura ja Hämeen Uusyrityskeskus.

Hankeaikataulu: 1.11.2023 – 31.12.2025, Hämeen Yrittäjien toteutus on alkanut 1.3.2024.
Hankkeen rahoitus: Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma, joka toimii Hämeen ELY-keskuksen alueella.

Hämeen Yrittäjien osatoteutus

Osatoteutuksen tavoitteena on hankkeessa lisätä yritydynamiikkaa sekä vaikuttaa siihen, että alueen maaseutuyritykset pysyisivät toimimaan kannattvasti ja kasvuhakuisesti. Tavoitteena on kasvattaa myyntikelpoisten yritysten ja myyntihaluisten yrittäjien lukumäärää alueella ja etenkin maaseutualueilla.

Hankkeen keskeisiä tavoitteita:

  • Luoda toimintamalli, joka kehittää alueen toimijoiden keskinäistä yhteistyöyä ja yhteisiä toimintatapoja, työkaluja ja konsepteja omistjanvaihdoksien edistämiseksi (alueellinen omistajanvaihdosfoorumi)
  • Järjestää maakuntatasoisesti webinaareja sekä yrityskauppatilaisuuksia, joissa yrityksien myyjät ja ostajat saavat tietoa toimintansa tueksi sekä kohtaavat toisiaan.

TP1: Omistajanvaihdosfoorumin perustaminen ja toiminnan käynnistäminen

  • Suunnitellaan toimintamalli alueelliselle omistajanvaihdosfoorumille ja kootaan yhteen alueella toimivat organisaatiot ja yhteyshenkilöt, jotka työskentelevät omistajanvaihdoksiin liittyvien asioiden parissa.
  • Laaditaan yhteistyöfoorumille vuosikello ja yhteiset tavoitteet
  • Käynnistetään säännölliset tapaamiset ja luodaan palvelupolku, jossa sovitaan kussakin palvelupolun askeleessa tarvittavat toimijat, palvelu ja roolit.
  • toimintamalli ja toimintasuunnitelma, jossa yhteistyön sisältö ja raamit sovitaan eli perustetaan alueellinen omistajanvaihdosfoorumi

Mittarit:

  • foorumi käynnistyy ja sen toimintaan osallistuu tärkeimmät sidosryhmät. Foorumi kokoontuu 2-4 kertaa vuodessa

Työpaketti 1 osalta voidaan todeta yleisesti, että työpaketti toteutui lähes suunnitelman mukaisesti. Koska hanke aloitettiin myöhässä alkuperäisestä aikataulusta, myös omistajanvaihdosfoorumin kokoontuminen siirtyi, sillä foorumin toimintamallin luominen toteutettiin vuonna 2024 aikana.

Alueellisen omistajanvaihdosfoorumin tavoitteena oli koota yhteen alueella toimivia tahoja, jotka ovat tiiviisti tekemisissä omistajanvaihdosten kanssa. Vuosi 2024 foorumi valmisteltiin, ja vuonna 2025 foorumin toiminta käynnistettiin toden teolla.

Alueellinen omistajanvaihdosfoorumi kokoontui seuraavasti:
19.2.2025      Alueellisen omistajanvaihdosfoorumin 1. tapaaminen, osallistujia 30

20.8.2025      Alueellisen omistajanvaihdosfoorumin 2.tapaaminen, osallistujia 14

10.12.2025    Alueellisen omistajanvaihdosfoorumin 3. tapaaminen, osallistujia 17

Alueelliseen omistajanvaihdosfoorumiin osallistuneet organisaatiot ja yritykset edustavat laajaa joukkoa kantahämäläisiä toimijoita, joilla on kytkös joko suoraan tai välillisesti omistajanvaihdoksiin.

Voidaan siis todeta, että alueellisen omistajanvaihdosfoorumin kattavuus on alueen kokoon nähden laaja ja siihen on osallistunut 28 yksittäistä organisaatiota. Alueellinen omistajanvaihdosfoorumi kattaa koko Kanta-Hämeen ja sellaiset keskeiset palvelut, jotka ovat omistajanvaihdosta suunnittelevalle yritykselle oleellisia. Voidaan todeta, että lukumäärän perusteella luku on noin 50% alueen keskeisistä sidosryhmistä.

Julkisten tahojen, kuten esimerkiksi kaupunkien elinkeinoyhtiöiden rooli on tärkeä etenkin ensi neuvonnan kannalta. Omistajanvaihdosfoorumiin osallistuneet tahot ovat sitoutuneita toimimaan foorumin toimintamallin ja tavoitteiden mukaisesti. Julkisten tahojen toiminta on neuvontapohjaista, eikä siihen sisälly esimerkiksi yrityskauppaan liittyvien dokumenttien valmistelua.

Tärkeintä foorumin toiminnan kannalta on se, että yrittäjä saa avun mahdollisimman nopeasti. Tämän lisäksi foorumin tavoitteena on ohjata yrittäjä ottamaan yhteyttä yrityskauppaan liittyvissä järjestelyissä tai dokumenttien teossa yksityiselle palvelutuottajalle. Julkisten tahojen toimijan ei tule tuottaa yrityskauppaan liittyviä dokumentteja yrittäjälle vaan ohjata yksityiselle palvelutuottajalle.

Alueellisessa omistajanvaihdosfoorumissa eniten keskustelua on herättänyt yritysrahoituksen saatavuus. Elokuun tapaamisen jälkeen OP Häme järjesti itse erillisen tilaisuuden, jossa organisaatio avasi yritysrahoituksen saatavuutta ja prosessia omasta näkökulmastaan. Yritysrahoitus puhututti myös valtakunnallisessa omistajanvaihdoskonferenssissa. Asia on varsin tärkeä, mikäli tavoitteena on ylipäätään vauhdittaa omistajanvaihdoksien syntymistä.

Lopputulemana voidaan todeta, että omistajanvaihdosfoorumi on käynnistynyt erinomaisesti ja se on löytänyt oman paikkansa kantahämäläisessä yritysneuvonnan kentässä. Alueelliseen omistajanvaihdosfoorumiin osallistuneet tahot ovat sitoutuneet foorumin toimintaan.  Hämeen Yrittäjien vuosikokous teki syyskuun lopussa päätöksen, että omistajanvaihdosfoorumi Kanta-Hämeessä jatkuu järjestön omana toimintana vuoden 2026 alusta alkaen.

TP2: Herättelytoimet alueen yrityksiin ja yrittäjiin

Työpaketti 2 tavoitteet olivat:

  • Järjestetään omistajanvaihdoksiin liittyviä tietoiskuja, joilla herätellään osallistujia pohtimaan aihetta sekä valmistautumaan oman yrityksen osalta mahdolliseen muutokseen. Tietoiskuja järjestetään virtuaalisesti, jolloin mahdollistetaan mahdollisimman laaja osallistumismahdollisuus.
  • Järjestetään seutukohtaisesti yrittäjille ja yrityksille mahdollisuus tutustua alueen palvelutuottajiin ja luottamukselliseen keskusteluun palvelutuottajien kanssa
  • Oikean tiedon saaminen ja jakaminen omistajanvaihdoksista

Mittarit:

  • tietoiskuwebinaareja järjestetään hankeaikana 10kpl
  • seutukuntakohtaisia tilaisuuksia järjestetään hankeaikana 6kpl (2/seutukunta)

Hankkeen aikana Hämeen Yrittäjät toteutti erilaisia webinaareja, tapahtumia sekä luottamuksellista sparrausta asiantuntijoiden kanssa.

Alkuperäiseen hankesuunnitelmaan verrattuna Hämeen Yrittäjät haki muutosta keväällä 2025, koska vuoden 2024 aikana todettiin, että hankkeelle suunnitellut yritystapahtumat eivät vedä osallistujia ja niitä jouduttiin perumaan. Hankesuunnitelmaan muutettiin yritystapahtumien tilalle mahdollisuus tarjota kymmenelle (10) yritykselle tunnin (1h) mittaisia sparrausklinikoita asiantuntijan kanssa. Nämä klinikat toteutettiin tammi-toukokuussa ja asiantuntijoina toimi yritysjärjestelyiden ammattilainen Sakari Oikarinen Confidentum Oy:stä.

Järjestetyt tietoiskuwebinaarit hankkeen aikana:

26.3.2024 webinaari: Mitä tulee ottaa huomioon yrityskauppaa miettiessä?, osallistujia 14

16.4.2024 webinaari: Yrityksen arvonmääritys, osallistujia 20

3.9.2024 webinaari: Yrityskaupan verotus, peruttiin osallistujamäärän vuoksi

8.10.2024 webinaari: Yrityskaupan rahoitus, osallistujia 6

15.10.2024 webinaari: Verotuksen ajankohtaiset yrittäjälle, osallistujia 15

5.3.2025 webinaari: Yritys myyntikuntoon, osallistujia 14

9.4.2025 webinaari: Yrityksen arvonmääritys, osallistujia 20

7.10.2025 webinaari: Yrityskaupan rahoitus, osallistujia 11

Voidaan siis todeta, että tietoiskuwebinaareja järjestettiin kahdeksan kappaletta, joista 7 toteutui. Tämä on kolme vähemmän kuin alkuperäiseen suunnitemaan nähden, jossa tavoitteeksi oli asetettu kymmenen webinaaria.

Järjestetyt yritystilaisuudet hankkeen aikana:

28.5.2025 Puhetta Yrityskaupoista – tilaisuus Forssassa, paikalla 20 henkilöä

4.11.2025 Yrityksesi tulevaisuus – kasva, kehity, jatka, Hämeenlinnassa, paikalla 20henkilöä

Asetettujen tavoitteiden mukaan tapahtumia oli tarkoitus järjestää seutukunnallisesti kahdesti vuodessa, eli koko hankeaikana yhteensä kuusi kappaletta. Toteutuneita tilaisuuksia oli ainoastaan kaksi, koska hankesuunnitelmaa muutettiin. Seudulliset tilaisuudet korvattiin sparrausklinikoilla hyväksytyllä muutoshakemuksella.

Yrityksien sparrausklinikat yrittäjille:

Hämeen Yrittäjät haki muutoshakemuksella muutosta alkuperäiseen suunnitelmaan yritystapahtumien muuttamisesta yrityksille suunnattuihin sparrausklinikoihin tammikuussa 2025. Muutoshakemus hyväksyttiin ja klinikoita päätettiin tarjota kymmenen kappaletta. Kilpailutuksen jälkeen asiantuntijaksi valikoitu Sakari Oikarinen Confidentum Oy:stä. Klinikoita toteutettiin kymmenen kappaletta maalis-toukokuun 2025 aikana. Koska aihe on usean yrityksen kohdalla sensitiivinen, raportissa esitetään ainoastaan koonti aiheista, joita klinikkatapaamisissa käsiteltiin ja millaisia yrityksiä ne koskivat.

Klinikat toteutettiin joko livetapaamisina Hämeenlinnassa tai asiakkaan niin pyytäessä teams-palavereina. Omistajanvaihdosklinikat olivat n. tunnin mittaisia ja niistä tehtiin yrittäjälle selkeä luottamuksellinen muistio, jossa kävi ilmi ehdotukset jatkotoimenpiteiksi.

Yritykset olivat kaupan-, palveluiden ja teknisten alojen yrityksiä Kanta-Hämeen alueelta. Kaikki yritykset harkitsivat joko yrityksensä myyntiä tai omistuspohjansa laajentamista, yhtään yrityksen ostoa harkitsevaa ei ollut mukana. Osallistuneiden yrityksien liikevaihtojakauma oli 40 000 € – 3,3 milj. € ja liikevaihto yhteensä osallistuneissa yrityksissä oli 11,73 milj. €. Työpaikka jakauma yrityksissä oli 1–42 henkilöä ja työpaikkoja oli yhteensä 90.

Klinikan perusteella voitiin vetää yhteen, että potentiaalinen ostaja näille yrityksille olisi seuraava:

  • yritys myydään toisella suomalaiselle yritykselle (5kpl)
  • yritys myydään jatkajalle / yksityishenkilölle (2kpl)
  • yrityksessä tehdään perheen sisäisiä tai työntekijöille omistuksen lisääminen (1kpl)

Klinikoiden perusteella 1–3 vuoden aikajänteellä halutaan saada tehtyä yrityskauppa kuudelle yritykselle. Näistä myyntiprosessi halutaan aloittaa pian. Myynnin aikataulu jakautuu siten, että 3–5 vuoden aikajänteellä valmistautumista on aloittamassa neljä yritystä ja 1-3 vuoden aikajänteellä kuusi yritystä.

Myyntiprosessia käynnistämässä olleet yritykset on ohjattu omistajanvaihdosklinikan kautta alueella toimiville yritysvälittäjille ja valmistautumisvaiheessa olevat ohjattiin corporate finance tai M&A (Mergers and Acquisitions) yrityksille eli sellaisille toimijoille, jotka ovat erikoistuneita niin yrityskauppoihin kuin yritysjärjestelyihin. Pienet yritykset, joiden ostajina olisivat henkilöjatkajat, ohjattiin tekemään itse kartoitusta potentiaalisista tai kyvykkäistä jatkajista ja kontaktoimaan heitä ensisijaisesti itse suoraan.

Yleisesti ottaen voidaan siis todeta, että omistajanvaihdosklinikat olivat hyvä muutos osatoteutuksessa ja kantahämäläisille yrityksille mahdollisuus saada laajempaa neuvontaa omistajanvaihdosasiassaan.

Vuonna 2024 tilastoitiin 72 kappaletta yrityksien liiketoimintakauppoja (lähde tilastokeskus). Vuonna 2023 tilastoitu lukema liiketoimintakaupoista oli 51 kappaletta, eli liiketoimintakauppojen määrä on noussut. Vuonna 2023 tehtiin myös tilastoituja sukupolvenvaihdoksia 20, vuonna 2024 ei yhtään.

TP3: Viestinnälliset herättelytoimet

                      Osatoteutuksen työpaketti 3 asetetut tavoitteet:

  • Nostetaan omistajanvaihdosteemaa esille säännöllisesti ilmestyvällä uutiskirjeellä sekä muulla tukevalla viestinnällä
  • tuotetaan omistajanvaihdoksiin liittyvää materiaalia verkkoon ja printtimediaan

Mittarit:

  • Uutiskirje ilmestyy hankeaikana 8 kertaa (4 kertaa vuodessa)
  • muuta materiaalia tuotetaan 10 artikkelia verkkoon ja 2 printtiin

 

Yrityksien herättelytoimet olivat lähtökohtaisesti aktiivisia ja säännöllistä. Omistajanvaihdosteemaa nostettiin esille sekä varsinaisissa uutiskirjeissä, että Hämeen Yrittäjien pääuutiskirjeiden osana.

Omistajanvaihdosuutiskirjeitä tehtiin hankkeen aikana 3 kappaletta ja muutoin teemaa nostettiin esille useammassa Hämeen Yrittäjien pääuutiskirjeessä. Pääuutiskirjeissä on markkinoitu erityisesti omistajanvaihdoksiin liittyviä tilaisuuksia ja tapahtumia sekä koulutuksia.

Hämeen Yrittäjien nettisivuilla on hankkeella oma sivusto, jossa on kerrottu hankkeen tavoitteista. Lisäksi Hämeen Yrittäjien lehteen on tehty kaksi artikkelia omistajanvaihdoksista.

Herättelytoimet ovat olleet lähtökohtaisesti aktiivisia. Tavoitteisiin päästiin laadullisesti, sillä materiaalia tuotettiin verkkoon ja printtiin ja teemaa nostettiin esille aktiivisesti myös uutiskirjeissä. Myös sosiaalisen median kanavia hyödynnettiin ja etenkin livetapahtumista ( 28.5.2024 Forssan yrityskauppatilaisuus ja 4.11.2025 Yrityksesi tulevaisuus) tehtiin omia postauksia.

Varsinaisia omistajanvaihdosuutiskirjeitä ei toteutettu kahdeksaa kappaletta, koska materiaalia ei riittänyt niin moneen uutiskirjeeseen. Omistajanvaihdos aiheena on usein sensitiivinen, minkä vuoksi esimerkiksi haastateltavia on todella haastava löytää. Uutiskirjeitä toteutettiin varsinaisella omistajanvaihdosteemalla ainoastaan kolme kappaletta.

 

Ota Yhteyttä

Kysy tai etsi hakusanoilla tekoälyavustetulta hakukoneeltamme.