Y-vinkkeli
13.1.2020
Anna-Kaisa Luoma-aho

Ilmastomuutos kaupankäynnin esteenä?

En tiedä varmaksi, kuinka laaja haaste tämä saattaa jo olla: ilmastomuutoksella on riski tuhota vaatetuksen vähittäismyymälöiden kaupankäynti ja sitä myöten vaikuttaa Suomen elinkeinoelämään.

Mediassa, somessa ja yleisesti julkisuudessa “hypetetään” ilmastomuutoksen vakavuudesta sekä siitä, kuinka ei saa omistaa “krääsää” eikä varsinkaan ostaa mitään uutta. Somessa leviää kuvia Kiinassa ja Aasiassa tuotetusta vaatebisneksestä; kuinka epäekologista vaatetuksen tuottaminen Aasissa on ja mitä se konkreettisesti tekee ilmastolle. Lukemat hiukkasmääristä ovat huikean korkeat, ja ihmisiä sairastuu päivä päivältä enemmän esimerkiksi huonolaatuisen ilman vuoksi. Meistä lappilaisista se tuntuu ehkä kuitenkin kaukaiselta, koska hengitämme maailman puhtainta ilmaa.

Asia on vakava ja äärimmäisen huolestuttava molemmin puolin.

No, kysehän ei oikeasti ole siitä, että ilmastomuutos tuhoaisi vähittäismyynnin ja elinkeinoelämä Suomessa kuolisi. Joitakin vaikutuksia on kuitenkin nähtävissä. Kuluttaja on tällä hetkellä valveutunut ilmastoaktivisti, ja ostopäätöksen tekemiseen tarvitaan melkoisia myyntitykkejä. Uutisointi on käännettävä positiivisen kautta kaupallisemmaksi, jotta elinkeinoelämä menee eteenpäin ja Suomi pärjää jatkossakin. Tätäkin tärkeämpää on korostaa sitä, että hyvä ja turvallinen ostopäätös on kestävämpi vaihtoehto. Tällainen on esimerkiksi paikallliselta yrittäjältä ostettu kotimainen tuote.

On tärkeää kertoa kuluttajalle, että hyvällä ja turvallisella ostopäätöksellä työllistää ihmisiä. Näin Suomen elinkeinoelämä ei kuole, ja me yrittäjätkin pysymme leivässä. Ostamalla laadukkaan ja hieman hinnakkaamman tuotteen paikalliselta yrittäjältä tukee paikallista elivoimaa. Hinnakkaampi tuote on kestävämpi ja pitkäikäisempi hankinta, joka on myös ilmastoystävällinen. On äärimmäisen positiivista nähdä, kuinka suomalaiset vaatetusbrändit kehittyvät ja kasvavat. Monille suomalaisille brändeille on tärkeää olla 100% kotimainen, ja se on arvo, johon kannattaa pyrkiä. Ulkomaalaiset laadukkaat brändit ottavat ilmastomuutoksen ja ekologisuuden huomioon etsimällä kestävämpiä ratkaisuja tuottaa vaatetusta Euroopassa sekä käyttää valmistuksessa kiertotalouden raaka-aineita.

Tässä asiassa minulla voi olla oma lehmä ojassa: toimin vaatetuksen ja sisustuksen vähittäis-kauppiaana. Me teemme arvovalintoja brändiemme suhteen ja olemme tarkkoja laadusta sekä tuotteiden taustasta. On tulevaisuudessa vieläkin tärkeämpää korostaa ilmastoystävällisiä päätöksiä niin ostamisessa kuin elämän eteenpäin viemisessä.

Kaupallista ja ilmastoystävällistä talvea!

Anna-Kaisa Luoma-aho