YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Vantaan Yrittäjät

Myynti julkisille organisaatioille

Myynti julkisille organisaatioille (hankintayksiköille) eroaa merkittävästi yksityissektorin myynnistä. Menestyksen maksimoimiseksi on tärkeää ymmärtää hankintalainsäädäntö, päätöksenteon dynamiikka ja ostokäyttäytymisen erityispiirteet. Tässä ovat tärkeimmät asiat, jotka auttavat menestymään:

1. Ymmärrä julkiset hankinnat ja kilpailutusprosessi

  • Tuntemus hankintalaista on välttämätöntä: esim. kynnysarvot, tarjouspyyntöjen muotovaatimukset, vertailuperusteet (hinta/laatu).
  • Seuraa aktiivisesti Hilmaa (hankintailmoitukset.fi) ja muita tarjousportaaleja.
  • Ymmärrä hankintamenettelyt (avoin, rajoitettu, neuvottelumenettely jne.) ja niiden aikataulut ja vaatimukset.
  • Hyödynnä julkisten hankintojen koulutuksia ja hankintaneuvojan palveluita.

2. Aloita vaikuttaminen jo ennen tarjouspyyntöä

  • Pyri vaikuttamaan hankintayksikön tarpeisiin varhaisessa vaiheessa, ennen kuin tarjouspyyntöä julkaistaan.
  • Osallistu markkinavuoropuheluihin. Ne ovat loistava tilaisuus esitellä omaa tarjontaa ja vaikuttaa tarjouspyynnön sisältöön.
  • Tarjoa hankintayksiköille asiantuntija-apua, tietoa trendeistä tai käytännöistä, jotka voivat auttaa hankintayksikköä määrittämään ja ratkaisemaan tarpeensa.

3. Panosta tarjousasiakirjoihin ja vaatimusten täyttämiseen

  • Lue tarjouspyyntö huolellisesti. Varmista, että kaikki vaaditut dokumentit, liitteet ja todistukset ovat mukana.
  • Noudata muoto-, kieli- ja määräaikavaatimuksia täsmällisesti. Pienikin virhe voi johtaa hylkäykseen.
  • Vastaa suoraan tarjouspyynnön kysymyksiin. Vältä yleistä mainontaa, keskity konkreettisiin vastauksiin.

4. Rakenna uskottavuus ja luottamus

  • Referenssit julkiselta sektorilta ovat erittäin tärkeitä. Kerro selkeästi (muista pyytää lupa) mitä on tehty, kenelle, milloin ja millaisin tuloksin.
  • Vahva hallinnollinen ja taloudellinen kyvykkyys lisää luottamusta.  Varmista mm. tilaajavastuudokumenttien ja vastuuvakuutusten ajantasaisuus.
  • Ole helppo yhteistyökumppani: reagoi ripeästi, toimi avoimesti ja pidä kiinni lupauksista.

5. Hinta ei ole aina ratkaisevin tekijä

  • Useissa hankinnoissa käytetään hintalaatusuhdetta vertailuperusteena, jolloin hyvä laatukuvaus voi olla ratkaiseva.
  • Tarjoa lisäarvoa, kuten käyttöönottotukea, ympäristöystävällisyyttä, toimitusvarmuutta, innovatiivisuutta tai koulutuksia.

6. Hyödynnä sopimusaika täysimääräisesti

  • Toimitus ei ole päätös vaan alku: panosta laatuun ja asiakastyytyväisyyteen.
  • Tarjoa mahdollisia jatkopalveluita, lisäarvotuotteita tai -palveluita, jotka voidaan ostaa sopimuksen puitteissa.

7. Kehitä prosessia jatkuvasti

  • Pyydä aina palautetta häviöstä, vaikka sitä ei annettaisikaan. Kysyminen ei maksa mitään.
  • Kehitä palveluita, tarjousprosessia, dokumenttipohjia ja yrityksen sisäistä yhteistyötä.

8. Verkostoidu ja seuraa markkinaa

  • Osallistu alan tapahtumiin, seminaareihin ja työpajoihin, missä hankintayksiköt ovat mukana.
  • Seuraa hankintadokumentteja, kuten oikaisupyyntöjä, markkinaoikeuden päätöksiä tai hankintapäätöksiä ja opi niistä.
  • Jos olet osallistunut kilpailutukseen, voit pyytää kilpailevat tarjoukset nähtäväksi (liikesalaisuuksia lukuun ottamatta).

Menestystä hankintoihin!

Lisätietoja antaa
Hankinta-asiamies
Pentti Komssi
Vantaan ja Helsingin hankintaneuvonta
P. +358 44 343 2045
pentti.komssi@yrittajat.fi