22.6.2011 klo 08:39

Pienet yritykset palkkaavat tänä kesänä 70 000 kesätyöntekijää

Suomen Yrittäjien selvityksen mukaan lähes neljäsosaan pk-yrityksistä palkataan kesä-työntekijöitä tänä kesänä. Keskimäärin näihin yrityksiin otetaan 2,5 kesätyöntekijää, joten pienet ja keskisuuret yritykset ottavat töihin noin 70 000 määräaikaista työntekijää kesän aikana. Kesätyösuhteet ovat melko pitkiä, jopa kaksi kuukautta.

– työtä tarjolla jopa kahdeksi kuukaudeksi

Kesätyöntekijöitä palkataan 10 000 enemmän kuin viime vuonna. Määrä on kuitenkin vähemmän kuin taantumaa edeltäneenä aikana, jolloin pienet ja keskisuuret yritykset palkkasivat 85 000 kesätyöntekijää.

Suomen Yrittäjien ekonomistin Petri Malisen mukaan varsin runsas nuorten palkkaaminen on myönteinen asia. Näin pk-yritykset tutustuttavat nuoria työelämään, mahdollistavat työkokemuksen kartuttamisen ja markkinoivat yrityksiä hyvinä työpaikkoina.

– Yksittäisen pk-yrityksen on osaltaan mahdollisuus vaikuttaa nuoren kouluttautumispäätökseen ja turvata yrityksen tulevaa työvoimansaantia, Malinen kannustaa yrityksiä tilanteessa, jossa ikääntymisen aiheuttama työvoimapula kolkuttaa nurkan takana.

Kesätyöntekijöiden palkkaaminen on yleisintä sesonkityöntekijöitä tarvitsevissa majoitus- ja ravitsemusyrityksissä, joista 60 prosentissa palkataan kesätyöntekijöitä. Terveys- ja sosiaalipalveluissa, kuljetuksessa ja varastoinnissa sekä rakentamisessa kesätyöntekijöitä palkkaa reilu 40 prosenttia yrityksistä. Kaupan alalla vajaa 40 prosenttia yrityksistä palkkaa kesätyöntekijöitä. Teollisuudessa osuus jää noin 30 prosenttiin. Kesätyöntekijöitä palkkaavien yritysten osuudet eivät ole merkittävästi muuttuneet vuodentakaisesta.

Vähintään 10 henkilöä työllistävistä pienistä yrityksistä noin 60 prosentissa on kesätyön-tekijöitä ja yli 50 henkilöä työllistävistä keskisuurista yrityksistä lähes kaikissa. Mikroyrityksistä, joissa on työssä 2–9 henkilöä, reilu 40 prosenttia palkkaa kesätyöntekijöitä. Yksinyrittäjistäkin noin 10 prosenttia tarjoaa kesätyöpaikkoja.

Kesätyösuhteet ovat melko pitkiä. Palkkaavista yrityksistä 40 prosentissa kesätyöntekijöiden sopimuksen pituus on keskimäärin kaksi kuukautta. Vain 5 prosentissa keskimääräinen pituus jää alle kuukauteen. Neljäsosassa pituus on kuukausi, reilussa viidesosassa kolme kuukautta ja 5 prosentissa pk-yrityksistä kesätyön pituus ylittää kolme kuukautta.

Satunnaisotokseen poimituista reilusta 6 000:sta kyselyyn vastasi 800 yrittäjää kesäkuun alussa. Vastaajajoukko edustaa hyvin Suomen pk-yritysrakennetta.

>> Lue tästä raportti