21.1.2009 klo 11:54

Pitkät työpäivät tuovat yrittäjille palkansaajia paremmat tulot

Yrittäjien tulokehitys oli vuonna 2007 hyvä. Veronalaiset tulot nousivat keskimäärin 9,6 prosenttia edellisestä vuodesta.

Palkkatuloja selvästi enemmän kasvoivat kuitenkin myyntivoitot ja osinkotulot pörssiyhtiöistä. Yrittäjien keskimääräinen tulo oli 40 132 euroa vuonna 2007 palkansaajien tulon jäädessä 29 163 euroon. Yrittäjien tulojakauma poikkeaa selvästi muusta väestöstä, sillä yrittäjissä on muuta väestöä enemmän sekä pieni- että suurituloisia.

– Yrittäjien tulot olivat keskimäärin 35 prosenttia suuremmat kuin palkansaajien tulot. Täytyy kuitenkin muistaa, että yrittäjät tekevät 20 prosenttia pidempiä työpäiviä. Viidenneksen pidempi työpäivä tuo paremman kokonaistulon yrittäjille, Suomen Yrittäjien ekonomisti Harri Hietala muistuttaa.

Vuonna 2007 yrittäjien tuloista verotettiin 70 % ansiotuloina ja 30 % pääomatuloina. Siten selvä enemmistö yrittäjien tuloista verotetaan ansiotulona. Ansiotulojen sisällä on kuitenkin tapahtunut selvä muutos verouudistuksen jälkeen.

– Ansiotulo-osinkojen määrä on laskenut, kun taas palkkatulojen määrä on kasvanut. Ansiotulo-osinkojen määrä on laskenut lähes 60 prosenttia vuodesta 2004, kun taas palkkatulojen määrä on kasvanut noin 45 prosentilla, Hietala kertoo.

– Vaikka aineistosta ei suoraan näekään osakeyhtiömuodossa toimivien yrittäjien tulonmuodostusta, niin voi arvioida, että ansiotulo-osinkojen osuus on selvästi alle viidennes tuloista, Hietala jatkaa.

Yrittäjien verotus säilyi Verohallituksen maksuunpanotilaston mukaan vuonna 2007 edellisvuotisella tasollaan. Yrittäjien tuloistaan maksama vero oli keskimäärin 28,9 prosenttia palkansaajien veroasteen ollessa 27,7 prosenttia. Kun eläkemaksu otetaan huomioon, yrittäjien keskimääräinen veroaste oli 34,4 prosenttia.

Selvityksen tiedot käyvät ilmi Verohallinnon verotuksen maksuunpanotiedoista, joista tehtiin erillinen ajo Suomen Yrittäjille yrittäjistä, maataloustuottajista ja palkansaajista. YEL-vakuutettuja yrittäjiä aineistossa on 201.000.

Ekonomisti Harri Hietala, Suomen Yrittäjät, p. 0500 789 906

Raportti: Yrittäjien tulot ja verot vuoden 2007 verotustietojen mukaan