14.6.2016 klo 14:23

Suomen Yrittäjien hallitus: Työmarkkinoita uudistettava – työpaikkasopiminen kiihdyttäisi kasvua

Suomen Yrittäjät ehdottaa laajaa ja syvällekäyvää työelämä- ja työmarkkinauudistusta, joka lisää merkittävästi työpaikkasopimista, tuo reilua kilpailua työmarkkinoille, purkaa yleissitovuutta, keventää työelämän sääntelyä ja tuo sen vastaamaan modernin työ- ja yrityselämän tarpeisiin. Näin linjaa Suomen Yrittäjien hallitus kannanotossaan.

Suomen Yrittäjien hallituksen mukaan uudistuksen lähtökohtana pitää olla yritysten sekä koko kansantalouden kasvun vauhdittaminen ja työttömyyden nujertaminen. Jos uudistusta ei tehdä nopeasti, suomalainen hyvinvointimalli on uhattuna.

Suomen Yrittäjien hallituksen mukaan lainsäädännöllä pitää mahdollistaa se, että yhteisellä työpaikkakohtaisella sopimuksella voitaisiin poiketa työehtosopimuksen työaikoja, palkkoja ja erilaisia korvauksia koskevista määräyksistä. Näin pk-yritysten mahdollisuus työllistää paranisi huomattavasti. Pk-yrityksissä on hyvät edellytykset sopia paikallisesti, koska niissä on tutkitusti vahvin luottamus.

Yleissitovan kentän yritysten saattaminen tasa-arvoiseen asemaan työpaikkasopimisessa on toteutettava tavalla, joka ei syrji ketään ja on perustuslain mukainen. Paikallisen sopimisen rohkea laajentaminen toisi Suomeen 60 000 – 65000 uutta työpaikkaa. Arvio perustuu työ- ja elinkeinoministeriön, Finnveran ja Suomen Yrittäjien Pk-yritysbarometriin.

Hallitusohjelman kirjaus työpaikkasopimisen edistämisestä toteen

Suomen Yrittäjien mukaan on vahingollista, että työmarkkinakeskusjärjestöt sopivat keskenään järjestäytymättömien yritysten ja työntekijöiden asioista, vaikka ne eivät edusta niitä lainkaan. ”Demokratiaan ei kuulu myöskään se, että järjestöt kilpailukykysopimuksessa vaativat, ettei hallitus edistäisi paikallista sopimista laajemmin kuin järjestöt ovat sopineet. Kansanvaltaisessa markkinataloudessa eduskunnan enemmistön tukea nauttivan hallituksen tehtävä on tehdä lakiesityksiä – tietenkin osapuolia kuullen”, yrittäjäjärjestön hallitus toteaa.

Yrittäjäjärjestön hallituksen mukaan työpaikkasopimisen edistämiseen hallitusohjelman kirjausten mukaisesti on pikaisesti palattava. ”Se on välttämätöntä Suomen kasvun ja työllisyyden kannalta.”

Suomen Yrittäjät lisää työmarkkina-asioihin liittyvää edunvalvontaa ja palvelua sekä yksinyrittäjien neuvontaa

Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtajaksi on nimitetty varatuomari Janne Makkula, 39. Makkula on työskennellyt Suomen Yrittäjissä vuodesta 2005 vastaten työelämä- ja yrityslainsäädäntöön liittyvistä kysymyksistä.

Lisäksi SY:n merkittävän jäsenkunnan, yksinyrittäjien edunvalvontaa ja neuvontaa parannetaan. Suomen Yrittäjät kehittää muun ohella neuvontapalvelujaan siten, että entistä useampi yritys pääsee niitä hyödyntämään. Jo nykyisin Suomen Yrittäjät ottaa vastaa 55 000 neuvontapuhelua vuodessa.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjien hallituksen kannanotto.
puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi
työmarkkinajohtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472, janne.makkula@yrittajat.fi