Pääekonomisti, johtaja Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers
8.2.2022 klo 12:15

Työelämägallup: Yhä useampi tietää, että ansioturva ei vaadi liiton jäsenyyttä

Yhä useampi tietää, että ansioturva ei edellytä liiton jäsenyyttä. Enemmistö on sitä mieltä, että työttömyysturva pitäisi porrastaa siten, että se kannustaisi enemmän työn vastaanottamiseen, kertoo Työelämägallup. – Työelämästä tulee vahva viesti niin yleisen ansioturvan puolesta kuin sosiaaliturvan uudistamiseksi, pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo Suomen Yrittäjistä.

Työelämässä olevat ovat yhä tietoisempia siitä, että ammattiliittoon kuuluminen ei ole edellytys ansioturvalle. Tämän tiesi nyt 58 prosenttia, kun edellisessä mittauksessa heinäkuussa 2021 se oli 54 prosenttia.

– Toivon, että suomalaiset laajasti tiedostavat, että ammattiliiton jäsenyys ja ansiosidonnainen työttömyysturva ovat kaksi eri asiaa. Ansiosidonnainen työttömyysturva ei missään tapauksessa edellytä liiton jäsenyyttä, Kuismanen sanoo.

Yleisellä ansioturvalla on vahvaa kannatusta. Kyselyssä yleisellä ansioturvalla tarkoitettiin, että ansioturva tulisi myös heille, jotka eivät ole työttömyyskassojen jäseniä.

Työllisistä 43 % pitää hyvänä yleistä ansioturvaa, joka antaisi ansiosidonnaisen turvan myös niille, jotka eivät ole työttömyyskassojen jäseniä.

–  On kestämätöntä, että kassojen ulkopuolelle olevat ovat ilman ansioturvaa. Esimerkiksi- koronakriisin aikana moni heistä on ollut erittäin ahtaalla. Tämä täytyy laittaa seuraavalla hallituskaudella kuntoon.

–  Ansiosidonnainen työttömyysturva rahoitetaan valtaosaksi veroluonteisin maksuin kaikilta palkansaajilta, sekä kassoihin kuuluvilta että kuulumattomilta. Kassan jäsenmaksu kattaa vain noin viisi prosenttia kuluista, Kuismanen sanoo.

Sosiaaliturvaa uudistettava

Yleistä ansioturvaa voi yrittäjäjärjestön mielestä rahoittaa porrastamalla ja lyhentämällä työttömyysturvaa. Porrastus saa tukea myös työelämässä olevilta.

Enemmistö (61 %) vastaajista on sitä mieltä, että työttömyysturvaa pitäisi porrastaa siten, että se kannustaisi enemmän työn vastaanottamiseen.

Selvä enemmistö (69 %) on sitä mieltä, että sosiaaliturvaa pitäisi uudistaa siten, että se kannustaisi nykyistä enemmän ottamaan vastaan työtä.

– Ylipäätään työttömyysturva täytyy muuttaa kannustavammaksi. Työn vastaanottamisen täytyisi aina olla kannattava vaihtoehto.

Näin kysyttiin

• Työelämägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta. Vastaajia oli 1024.
  • Aineisto edustaa kohderyhmän työelämässä mukana olevia suomalaisia. Tutkimusaineisto on väestöedustava vastaajien sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
  • Tutkimuksen kohderyhmä poimittu valtakunnallisesta Forum -nettipaneelista.

Tutustu Työelämägallupin tuloksiin tarkemmin tästä.

Lisätietoja: Mika Kuismanen, pääekonomisti, johtaja, 050 356 0705, mika.kuismanen@yrittajat.fi

Muita kiinnostavia aiheita