19.12.2013 klo 09:00

Työolot pienissä yrityksissä hyvässä kunnossa

Alle kymmenen hengen mikroyrityksissä työntekijät ovat kaikkein tyytyväisimpiä työaikoihinsa, palkkoihinsa ja esimiehiinsä. Näissä yrityksissä työehdoista sovitaan aikaisempien vuosien tutkimusten perusteella kaikkein eniten yksilöllisesti.

Pienten yritysten työntekijät ovat kaikkein tyytyväisimpiä työaikoihinsa. Heillä myös kiire ja työtahti ovat lisääntyneet työssä vähemmän kuin isojen yritysten työntekijöillä. Alle kymmenen työntekijän yrityksissä tehdään selvästi vähiten ylitöitä, joista ei makseta. Pienten yritysten työntekijät kokevat myös, että heidän elämäntilanteensa otetaan hyvin huomioon työtehtävien määrässä ja työajoissa.

Tiedot käyvät ilmi Suomen Yrittäjien selvityksestä, joka perustuu työ- ja elinkeinoministeriön syksyn 2012 työolobarometrin yhteydessä palkansaajilta saatuihin tietoihin heidän oman työelämänsä laadusta ja sen muutoksista.

– Aiempien vuosien selvitysten perusteella kyseessä ovat työntekijät juuri niissä yrityksissä, joissa työehdoista sovitaan kaikkein eniten yksilöllisesti, lainopillinen asiamies Atte Rytkönen Suomen Yrittäjistä huomauttaa.

Pienissä yrityksissä pomo ja työntekijä hyvissä väleissä

Suomen Yrittäjien selvityksen perusteella työntekijät pienissä yrityksissä ovat suurempien yritysten työntekijöitä tyytyväisempiä esimiestensä työskentelyyn.

– Mitä pienempi yritys, sitä useammin työntekijät kokevat, että esimiehet kysyvät heidän mielipidettään, kun päätetään työntekijöitä koskevista asioista. Pienyritysten esimiehet myös kannustavat työntekijöitä kehittymään työssään ja auttavat ja tukevat heitä, Rytkönen kertoo selvityksen tuloksia.

– Mitä pienempi yritys, siitä avoimemmat ja luottavaisemmat välit, Rytkönen summaa työntekijöiden kokemuksen työnantajan ja työntekijöiden suhteesta.

Myös työntekijöiden tasapuolinen kohtelu korostuu pienissä yrityksissä.

Hyvät työolot auttavat pidentämään työuria

Valtiovallan keskeisenä tavoitteena on saada ihmiset pysymään työelämässä pidempään.
– Työurien katkeamista ennen aikojaan voidaan ehkäistä hyvillä työoloilla ja varhaisella puuttumisella työpaikkojen ongelmiin. Parhaimmillaan hyvät työolot parantavat merkittävästi yrityksen tuottavuutta ja työntekijöiden hyvinvointia, Rytkönen sanoo.

Alle 250 henkilön pienet ja keskisuuret yritykset työllistävät noin 63 prosenttia kaikkien yritysten henkilöstöstä.

Lue koko selvitys: Pk-yritys – Hyvä työnantaja 2013