Johtaja Harri Jaskari. Kuva: Johanna Kinnari
1.11.2021 klo 17:02

Yrittäjät: Yhteiskunta pidettävä auki, yritykset vahvemmin rokottamaan

– Laitetaan rokottaminen byrokratian edelle. Rokotekattavuutta on nostettava nyt ja nopeasti. Julkinen sektori ei pärjää tässä yksin ilman vahvaa kumppanuutta. Sote-yritysten osaaminen on otettava käyttöön välittömästi. Samalla on valmistauduttava tosissaan rokotusten kolmanteen kierrokseen, sanoo johtaja Harri Jaskari Suomen Yrittäjistä.

–  Rokotuspisteitä tarvitaan satoja lisää. Lisäksi ihmisiä pitää mennä rokottamaan sinne, missä he ovat eli työpaikoille, rautatie- ja metroasemille ja lentokentillä ja myös ilta-aikaan, Jaskari toteaa.

Suomen Yrittäjät korostaa, että korkea kattavuus on tärkeää, koska se turvaa yhteiskunnan pitämisen auki ja sairaalahoidon kuormittumiselta.

–  Syksyn ajan Suomen rokotekattavuus on laahannut etanan lailla. Vastuu tästä on alueilla ja kunnilla, mutta ennen muuta maan hallituksella. Nyt mieluummin nopeasti lisää tekoja rokottamisen etenemiseksi kuin haikailuja rajoitusten perään, Jaskari jatkaa.

Esimerkiksi Vääksyn Lääkäripalvelukeskuksen yrittäjä Tiina Wangel olisi valmis aloittamaan rokotukset vaikka heti, jos rokotteita olisi saatavilla ja lupa toimintaan tulisi.

– Suomessa rokotusten käynnistyessä viranomaiset arvioivat keskuksemme liian pieneksi rokottamiselle. Toivomme, että ammattitaitoamme voitaisiin hyödyntää, yrittäjä Tiina Wangel sanoo.

– Voisimme hyvin rokottaa kolmannen kierroksen siinä missä rokotamme nyt kausi-influenssaa vastaan, Suomen Yrittäjien hyvinvointivaliokunnassa toimiva Wangel sanoo.

Kunnat ovat vastuussa rokotusten järjestämisestä alueillaan.

– Sote-alan yritysten henkilöstöä ja resursseja on hyödynnetty vähäisesti. Esimerkiksi työterveyshuollon piirissä on vajaa kaksi miljoonaa suomalaista, sanoo kunta- ja elinkeinoasioiden päällikkö Tanja Matikainen Suomen Yrittäjistä.

–  Yksityisellä sektorilla on tarjota merkittävä määrä rokotuspisteitä ympäri maata ja tuhansia terveydenhuollon ammattilaisia, jotka ovat saaneet rokottamiseen tarvittavan koulutuksen. Otetaan nämä resurssit kunnolla käyttöön ja pidetään yhteiskunta auki, Matikainen jatkaa.

Lisätietoja:

Johtaja Harri Jaskari, puh. 050 512 2874, harri.jaskari@yrittajat.fi

Kunta- ja elinkeinoasioiden päällikkö Tanja Matikainen, puh. 0400 866 648, tanja.matikainen@yrittajat.fi

Yrittäjä Tiina Wangel, 040 048 7992, tiina.wangel@tiimikke.fi

Muita kiinnostavia aiheita