Esa Lahtinen on yrittäjä, jolle omistaminen on toiminnan mahdollistamisen väline

Esa Lahtinen oli jo yli 60-vuotias. Mistä löytyisi jatkaja hänen elämäntyölleen, Vihertaso Oy:lle, jonka hän oli perustanut vuonna 1984? Mitä Lahtinen oppi omistajanvaihdoksesta?

Kun yrityskaupan potentiaaliset ostajat tulivat vuoden 2018 syksyllä ensi kertaa tapaamaan Esa Lahtista, epäilys iski. Mitä nämä nuorehkot, muilla toimialoilla kokemuksen keränneet diplomi-insinöörit, jotka eivät tiedä viherrakentamisesta mitään, oikein ovat? Miten he osaisivat jatkaa ja kehittää hänen elämäntyötään?

Vähän aiemmin Esa Lahtinen oli tehnyt päätöksen yrityksensä myynnistä. Oman lapset eivät olleet kiinnostuneet jatkamaan Lahtisen työtä yrityksen omistajina. Hän laittoi perustamansa viherrakentamiseen erikoistuneen Vihertaso Oy:n julkiseen myyntiin, yrityskauppoihin erikoistuneen yhtiön kautta. Kaksi eri ostajaehdokasta otti yhteyttä kiinnostuneena ostamaan kannattavan, noin 1,5 miljoonan euron liikevaihtoa tekevän yrityksen.

“En ole koskaan ajatellut, että firma on yhtä kuin minä.”

“Moni yrittäjä selvästi kipuilee siinä, voiko omaa yritystä laittaa julkiseen myyntiin. Se koetaan henkisesti jonkinlaisena luopumisen tuskana, negatiivisena asiana, vaikka se ei sitä ole. Itse koin nimenomaan positiivisena sen, että laitoin Vihertason myyntiin. Sitähän pitäisi julistaa ilosanomaa, että hei tällainen yritys on nyt myynnissä”, Lahtinen kertoo.

Vihertason omistajanvaihdosta helpotti yksi asia. “En ole koskaan ajatellut, että firma on yhtä kuin minä. Sopivan henkisen välimatkan pitäminen omaan yritykseen on tärkeää. Silloin kaikki on jollain tasolla paljon helpompaa, kuten esimerkiksi lainaneuvottelut pankin kanssa ja yrityksen johtaminen ja kehittäminen.”, Lahtinen kertoo. 

“Olen alusta asti toiminut yrityksessäni kuin palkkajohtaja ja maksanut aina kiinteää kuukausipalkkaa itselleni. Yrityksen täytyy olla niin kannattava, että omalle työlle voi maksaa yleisen tason mukaisen kuukausipalkan myös huonoina kuukausina ja sen päälle nostaa osinkoja, jotka ovat korvaus yrittäjän riskistä.”

Kun yrittäjä toimii kuin huolellinen omistaja, yllättävistä tilanteista on paljon helpompi selviytyä

Hyvä dokumentointi ja yrityksen johtaminen omistajana osoittautuivat elintärkeiksi asioiksi, kun Lahtinen joutui vuonna 2007 pahaan moottoripyöräonnettomuuteen. Vaikka toipuminen takaisin työelämään kesti yli puoli vuotta, Vihertason toiminta jatkui koko ajan entisellään. Toiminta ei ollut täysin kiinni yrittäjän työpanoksesta.

“Avainhenkilöt yrityksessä tiesivät, mitä pitää tehdä ja mitä työmaita on tulossa. Kaikki oli etukäteen dokumentoitu ja sopimukset kirjattu. Minulla oli varamies eikä mitään ratkaisevaa ollut vain minun yrittäjän päässäni”, Lahtinen muistelee onnettomuusvuotta.

Vaikka Lahtinen on koko ajan kehittänyt Vihertaso Oy:tä, riskinottohalu ja -tarve liikevaihdon voimakkaaseen kasvattamiseen ei ole kuulunut työkalupakkiin.

“Olisin voinut kasvattaa liikevaihtoa moninkertaiseksi, mutta minulle tärkeämpää on ollut se, että Vihertaso on tehnyt hyvää tulosta ja laatutyötä koko ajan. 1,5-2 miljoonan liikevaihdolla kiinteät kulut ovat pysyneet kurissa, kaikki on vielä omissa näpeissä ja tulosta pystyy tekemään vuodessa 10-20 prosenttia. Halusin pitää yrityksen mahdollisimman joustavana, jos vaikka olisi tullut uusi iso lama.”

Parhaimmat ostajat tulivat kokonaan oman alan ulkopuolelta

Kun Lahtinen alkoi keskustella potentiaalisten ostajien, nuorehkojen mutta kokeneiden diplomi-insinöörien kanssa yrityskaupasta, alun epäilyt karisivat pois nopeasti. “Vaikka ostajat tulivat kokonaan viheralan ulkopuolelta, ajatuksemme kohtasivat nopeasti ja neuvottelut sujuivat hyvin. Näin alan ulkopuolisissa ostajissa uudenlaista potentiaalia. He toivat täysin uusia ajatuksia yrityksen kasvattamiseen ja kehittämiseen, mutta näin myös että he tarvitsevat alan asiantuntijan tukea, sekä firman operatiivisen toiminnan jatkamisessa, että hallitustyöskentelyssä. Ostajat olivat samaa mieltä”, Lahtinen kertoo.

Omistajanvaihdos toteutui vajaan puolen vuoden neuvottelujen jälkeen.

“Sovimme, että jään vuoden ajaksi operatiiviseksi johtajaksi vetämään käytännön toimintaa ja antamaan uudelle toimitusjohtajalle aikaa perehtyä asioihin. Näin myös asiakkaille viestitettiin toiminnan jatkumisesta ilman häiriöitä.

Omistajanvaihdoksissa onkin tärkeää sopia tapa, miten kaikki hiljainen tieto siirtyy vanhalta omistajalta uudelle omistajalle.

“Nyt olen päässyt näkemään, miten firman arvoa kasvatetaan tuoreilla ideoilla.”

Vuoden kuluttua yrityskaupasta, maaliskuussa 2020, Lahtinen jäi pois operatiivisesta toiminnasta, mutta jatkoi hallituksessa ja myös pienen osuuden omistajana, uudesta Vihertaso Oy:n omistavasta Greener Groupista.

Yrityskaupan jälkeen Vihertaso on kahdessa vuodessa kasvanut orgaanisen kasvun ja yrityskauppojen ansiosta 1,7 miljoonan euron liikevaihdosta yli 6 miljoonan euron liikevaihtoon. Työntekijöiden määräkin on moninkertaistunut.

“Nyt olen päässyt näkemään, miten firman arvoa kasvatetaan tuoreilla ideoilla, kun asialla on raudanlujia nuoria ja koulutettuja liiketoiminnan ammattilaisia, jotka hallitsevat liiketalouden ihan eri tavalla kuin minä. Olen tyytyväinen, että myin yrityksen kokonaan alan ulkopuolelta tuleville. Liian usein omistajanvaihdoksissa ostajia etsitään vain omalta alalta”, Lahtinen pohtii.

“Omistajanvaihdoksessa onkin tärkeää, että kaikki pyrkivät samaan tavoitteeseen: niin myyjä, ostaja kuin välittäjä”, Lahtinen sanoo. Hän neuvoo, että yrityksen myynnissä kannattaa käyttää alan asiantuntijaa, jolla on intressi saada yrityskauppa toteutumaan.

“Liian moni yrittäjä käyttää yrityskaupassa asiantuntijanaan omaa tilitoimistoa, tiintarkastajaa, taikka tuttua lakimiestä. Mutta eihän näiden tahojen intresseissä ole useinkaan saada yrityskauppaa toteutumaan, koska he menettävät silloin asiakkaansa.”

Esa Lahtisen vinkit omistajanvaihdokseen

  1. Yrityksen pitää koko ajan olla sellaisessa kunnossa että sen voi myydä milloin vain. Usein mahdollisuus yrityskauppaan tulee nopeasti, ja silloin pitää pystyä reagoimaan. Ja jos yrityksessä on jotain ongelmia, ne kannattaa kertoa rehellisesti, sillä ne tulevat aina esille yrityskaupan yhteydessä. Mahdolliset ongelmat saattavat näyttäytyä erilaisilta ostajan näkökulmasta.
  2. Kun tekee päätöksen yrityksen laittamisesta myyntiin, kannattaa etsiä kumppaniksi yritysmyyjä, jolla on sama intressi kuin itsellä, ja laittaa yritys julkiseen myyntiin.
  3. Omaa yritystä ei kannata aliarvioida, eikä yliarvioida. Yrittäjä näkee oman yrityksen vain yhdellä tavalla. Ostaja voi nähdä yrityksessä potentiaalisia asioita, joita myyjä ei näe. Yleensähän uusi yritys on järkevämpi ostaa valmiina kuin perustaa nollasta.
  4. Älä anna hinnan ratkaista yrityskauppaa. Mahdollisimman korkea hinta ei ole välttämättä tärkein kriteeri myyjän kannalta onnistuneessa yrityskaupassa. Kokonaisuus ratkaisee.
  5. Ostajaa kiinnostaa vain tuleva tuottokate. Ostaja ei välttämättä ole kiinnostunut yrityksen käyttöomaisuudesta kuten kalustosta tai kiinteistöistä. Päinvastoin. Nämä saattavat olla kaupankäynnin osalta rasite, sillä myyjä yleensä arvostaa nämä yläkanttiin, mutta ostaja pitää usein niitä vain ylimääräisinä rasitteina.