Yrittäjä! Tule mukaan omiesi pariin. Liity Yrittäjiin.

Jäsen, oletko jo ladannut Yrittäjät -sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Myytti: Ei ole mitään myytävää

“Yrityksessäni ei ole mitään muuta myytävää kuin minä itse. Kun jään eläkkeelle, yritys lopetetaan. Ei ole mitään myytävää!”

Kuulostaako sinulta? Olet yrittäjä, ehkä elämäntapayrittäjä tai yksinyrittäjä. Ilman sinun osaamistasi ja työpanostasi yrityksesi lakkaisi olemasta. Näin käy esimerkiksi silloin, kun jäät eläkkeelle. Siksi on ihan oikein ajatella: ei ole mitään myytävää!

Voiko oikeasti olla näin? 

Itse asiassa jokaisessa yrityksessä, myös yhden henkilön yrityksessä, on lukuisia arvokkaita asioita. Ne voivat olla esimerkiksi sopimuksia, asiakassuhteita, liiketoiminnan konsepteja, tuotteita ja palveluita, fyysisiä koneita, laitteita ja varastoa sekä työntekijöitä silloin kun sellaisia on. 

Mietitäänpä siis hetki, mitä sinun yksinyrittäjänä kannattaisi tehdä, että yrityksessäsi olisi myytävää, silloin kun haluat yrityksesi myydä tai viimeistään silloin kun haluat jäädä eläkkeelle.

Otetaan esimerkiksi yhden henkilön konsulttiyritys, jonka yrittäjä ajatteli, ettei hänen ammattitaitoaan myyvässä yrityksessä ole mitään myytävää. Väärin ajatteli. Hän dokumentoi asiakassuhteensa ja toimintatavat. Hän otti rinnalle tulevan omistajan “kisällinä” oppimaan ja tutustumaan asiakkaisiin. Ensin vanha yrittäjä siirtyi askel askeleelta mentoriksi ja lopulta kokonaan pois. Näin myös yhden ihmisen asiantuntijayrityksestä tuli myytävä ja omistajanvaihdos onnistui.

Otetaan toinen esimerkki: kampaamoyrittäjä on luonut itselleen toimintatavan, että hän käy leikkaamassa asiakkaiden kotona erityisesti ikäihmisten hiuksia. Hän kuitenkin ajatteli, ettei tässä ole mitään myytävää, kun ei ole edes toimitilaa. Väärin ajatteli. Kun kampaamoyrittäjä dokumentoi ja tuotteisti toimintatapansa “kotikampaamo”-palveluksi, palvelukonseptista ja asiakassuhteista syntyikin myytävää, ja omistajanvaihdos onnistui. Asiakkaatkin kiittivät, kun hyvä palvelu jatkui katkeamatta.

Vastaavanlaisia esimerkkejä löytyy paljon. Jokaisen yrityksen voi myydä, kun sen ajattelee omistuksena ja dokumentoi sen myytävään kuntoon.

Myytti murrettu! Jokaisen yrityksen voi myydä, myös sellaisen jossa “ei ole mitään myytävää”.