YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

27.8.2025 klo 13:22
Uutinen

Ajatuksia henkilöbrändistä – Elli

Tämä teksti on konekäännetty.

Henkilöbrändin rakentaminen alkaa kohtaamisesta – ei korokkeelta. Ja kaikki alkaa yhdestä kysymyksestä: mitä sinulle kuuluu?

Kesällä, kun arjen rytmi hiljeni ja kalenterin tyhjyys antoi tilaa ajatuksille, pysähdyin miettimään työelämää vähän toisenlaisesta kulmasta. Kun kiire tasaantuu, pintaan nousevat usein ne olennaisimmat kysymykset – kuten tämä: Mitä minulle oikeastaan kuuluu? Millä minä työelämässä, yrittäjänä seison?

Sama kysymys toistuu myös silloin, kun puhun henkilöbrändistä. Kyse ei ole siitä, miltä näytät verkossa tai kuinka paljon tuot itsestäsi esiin – vaan siitä, millaista vuorovaikutusta luot ympärillesi. Henkilöbrändi ei rakennu yksin, eikä tyhjiössä. Se syntyy aidoista kohtaamisista. Siitä, miten saat ihmiset tuntemaan olonsa. Ja siitä, miten osaat pysähtyä – ja kysyä vaikka: Mitä sinulle kuuluu?

Monelle sana henkilöbrändi tuo edelleen mieleen kiiltokuvamaisen epäaidon kuoren, filtteröidyt Instagram-kuvat tai äänekkään läsnäolon LinkedInissä. Mutta tämä on harhaluulo: henkilöbrändi ei ole itsensä korostamista, vaan itsensä näkyväksi tekemistä – aidosti ja itseään kunnioittaen.

Työelämässä henkilöbrändi on tänä päivänä arvokasta valuuttaa. Se voi avata ovia tai sulkea niitä. Se voi olla syy siihen, miksi juuri sinut muistetaan, valitaan – tai miksi ei.

”Brändi ei ole enää yrityksissä logo, iskulause tai väripaletti. Brändi on tunne ja sen merkitys on kasvanut vuosi vuodelta. Se on voimakas tapa viestiä sanattomasti kohderyhmällesi mitä edustat ja mitä tarjoat.”

Brändi ei ole enää yrityksissä logo, iskulause tai väripaletti. Brändi on tunne ja sen merkitys on kasvanut vuosi vuodelta. Se on voimakas tapa viestiä sanattomasti kohderyhmällesi mitä edustat ja mitä tarjoat. Se on se, miten ihmiset kokevat kohtaamisen kanssasi – olit sitten yrittäjä, asiantuntija tai toimitusjohtaja. Se syntyy jokaisessa asiakaspalvelutilanteessa, jokaisessa sähköpostissa, jokaisessa hiljaisessakin viestissä, jonka välität olemuksellasi.

Kesällä mietin, että yrittäjälle oma brändi on vähän kuin kompassi. Se ei kerro vain missä olet nyt, vaan mihin olet menossa. Suunta voi välillä horjua ja mutkia tulee väistämättä, mutta kun tiedät kuka olet ja mitä edustat, pysyt liikkeessä.

Markkinointi ei ole enää äänekästä huutelua – se on kuuntelemista, arvovalintoja ja oman tarinan kertomista. Jos sinä et kerro sitä, joku muu kyllä kertoo sen puolestasi. Markkinointi ja myynti kulkevat yhdessä, mutta kumpikaan ei toimi ilman luottamusta. Ja sitä ei voi ostaa – se ansaitaan.

Hyvä henkilöbrändi ei tarkoita täydellisyyttä. Se tarkoittaa rehellisyyttä.

Riittää, että tiedät mitä osaat, missä olet hyvä ja mitä arvostat – ja että annat muidenkin nähdä sen. Näin oikeat ihmiset ja mahdollisuudet löytävät sinut.

Siksi henkilöbrändi ei ole omaan napaan tuijottamista, vaan työelämän käyntikorttisi. Se on kohtaamista, kiinnostusta ja tunnetta, jonka jätät jälkeesi.

Kirjoitus

Elli Halonen

Varapuheenjohtaja
Elli Halonen Oy