YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Autokouluyrittäjä: Nuoret ajavat kuin konsolipeleissä
Autokouluyrittäjä Jyrki Annala kertoo, miltä osin nuorten ajokäyttäytymisessä on parannettavaa. Kuva: Pauli Reinikainen
20.10.2025 klo 08:58
Uutinen

Autokouluyrittäjä törmää yhä useammin nuoriin, jotka ”vemputtavat” rattia kuin konsolipeleissä – ”Pitää selvittää, millä jalalla käytetään”

Tämä teksti on konekäännetty.

Pitkään alalla toiminut pirkanmaalainen autokouluyrittäjä kritisoi ikäpoikkeuslupaa.

Kangasalalla toimivan Järvikulman Autokoulun perustajayrittäjä Jyrki Annala, 57, on kiireinen, sillä oppilaita riittää aikaisesta aamusta myöhäiseen iltapäivään ja iltaan asti.

Autokoulualalla toimii yhä vähemmän pieniä yksityisiä yrityksiä, sillä isot ketjut ovat rohmunneet markkinoita yrityskaupoilla. Annalallekin on tullut yhteydenottoja halukkailta ostajilta.

– Yksikin iso toimija soitti ja sanoi, että haluaisi ostaa yritykseni. Pyysin kertomaan hinnan ja lopulta soittaja sai sen kakistettua ulos. Hinta oli selkeästi alakanttiin. En viitsisi myydä elämäntyötäni pilkkahintaan. Enkä minä tässä iässä ole vielä heittämässä pyyhettä kehään. Vielä liekki palaa ja tämä on minulle kutsumustyö, yrittäjä sanoo.

Viime vuosien aikana isot ketjut ovat ottaneet kilvan käyttöön ajosimulaattoreita, joilla suoritetaan osa opetuksesta. Lain mukaan oikeassakin autossa on istuttava, eli kaikkea ajo-opetusta ei voi siirtää virtuaaliseksi.

– Iso osa asiakkaista haluaa ajaa ainakin liukkaan radan oikealla autolla. Sitten on niitä, jotka menevät hinnan perässä ja valitsevat simulaattorin.

Ongelma autojen hankinnassa

Viime vuosien aikana uudet autot ovat siirtyneet pääasiassa automaattivaihteisiin. Kehitykseen on vaikuttanut osaltaan sähkö- ja hybridiautojen yleistyminen.

Suomen lainsäädäntö velvoittaa edelleen järjestämään ajo-opetuksen manuaalivaihteisilla autoilla. Ajokorttiin on merkittävä, jos ajo-opetus on suoritettu vain automaattivaihteisella autolla. Tällöin kyseinen henkilö ei saa ajaa manuaalivaihteisella autolla.

– Iso ongelma on se, ettei uusia autoja meinaa enää löytää manuaalivaihteisina. Lainsäädäntöä pitäisi muuttaa niin, että ajo-opetuksen voisi tarjota kaikille automaattivaihteisella autolla.

Yrittäjä Jyrki Annala. Kuva: Pauli Reinikainen

Äskettäin Annala joutui hankkimaan käytetyn manuaalivaihteisen auton. Niin sanotun ”automaattikortin” kysyntä on yrittäjän mukaan lisääntynyt jonkin verran. Sitä varten Annalalla seisoo pihassa yksi automaattivaihteistolla varustettu hybridiauto.

Jos lainsäädäntö ei muutu, riskinä on, että autokoulujen kalusta vanhenee, koska vanhempia manuaalivaihteisia autoja joudutaan pitämään kalustossa pidempään.

– Toisaalta se ei ole huono asia siinä mielessä, että tähän mennessä autokouluja on kritisoitu siitä, että siellä ajetaan uusilla autoilla. Jos siitä hypätään suoraan nuoren omaan vanhaan autoon, muutos voi olla iso.

Suorittaminen kestää

Ajan erikoinen ilmiö on se, että nuoret autokoulun suorittamista saatetaan pitkittää useita kuukausia, jopa yli vuoden. 

– Takavuosina nuorille oli tärkeä saada ajokortti heti 18-vuotissyntymäpäivänä, mutta nykyään sitä saatetaan ajaa toista vuotta. Itsenäisen opiskelun merkitys on kasvanut, kun teoriatunnit voi suorittaa verkossa.

Annalan yritys tarjoaa edelleen teoriaopetusta myös paikan päällä. Suuri osa oppilaista valitsee kuitenkin verkko-opiskelun. Ilmiössä on osaltaan kyse säästöstä: Kun opinnot ovat verkossa, yritys säästää opettajan palkkakuluissa.

Teoriaopetuksen loppuvaiheessa osaaminen mitataan kokeella, kuten ennenkin. Jos autokoulun suorittamista on pitkittänyt, teoriakokeen suorittamisen jälkeen voi tulla kiire lopuille ajotunneille, jos ajokorttia vaaditaan esimerkiksi työpaikassa. Tavallisesti puolet ajotunneista suoritetaan ennen teoriakoetta, mutta se ei ole pakollista. Näin ollen kaikki ajokerrat voi jättää myöhemmäksi.

”Nuorilla ei enää nykyisin ole juurikaan kokemusta ajamisesta siinä vaiheessa, kun he tulevat autokouluun.”

Jyrki Annala, yrittäjä

”14 tuntia ei riitä”

Kangasalalaisessa yrityksessä autokoulun suorittaminen maksaa 1 100 euroa. Hintaan kuuluu kahdeksan tunnin pituinen riskientunnistamiskoulutus, johon sisältyy muun muassa pimeän ajon ja liukkaan kelin opetus. Sen lisäksi ajetaan 10 tuntia normaalia ajoa.

Jyrki Annalan mukaan 14 tunnin pituinen ajo-opetus ei riitä läheskään kaikille.

– Nuorilla ei enää nykyisin ole juurikaan kokemusta ajamisesta siinä vaiheessa, kun he tulevat autokouluun. Joskus ennen oli ajettu peltoautoilla ja jääradoilla. Nykyisin kaikki alkaa siitä kerrasta, kun autokoulun pihalla istutaan autoon ensimmäistä kertaa. Silloin pitää selvittää, mikä on kytkin ja millä jalalla sitä käytetään. Suurin osa opetusajasta menee auton teknisen liikuttamisen opetteluun.

Yrittäjä on pannut merkille, että aiempaa isommalla osalla nuorista on epärealistinen kuva oikean auton ajamisesta.

– Moni on pelannut tietokone- ja konsolipelejä ja oppi ajamisesta on tullut sieltä. Vemputetaan rattia ihan kuin ajettaisi konsolipeliä. Jalat käyvät turhan nopeasti ja muutenkin liikkeet ovat liian nopeita liikenteeseen.

Oma ongelmansa on kielimuuri maahanmuuttajien ja autokoulun opettajan välillä.

– He eivät välttämättä osaa suomea tai englantia enkä minä osaa swahilia. Kyllä hekin ajokortin saavat, mutta 14 tuntia on murto-osa siitä määrästä, minkä verran heille annetaan ajo-opetusta.

Annala on harmitellut sitä, että Sipilän hallituksen normienpurkutalkoiden tavoite autokouluhintojen laskemisesta saatiin toteutettua vähentämällä opetustuntien määrää.

Ongelmallinen poikkeuslupa

Aiemmin Suomen autokoululiitto on kritisoinut vuoden 2018 ajokorttilain uudistusta ja pitänyt sen mukanaan tuomia muutoksia pahoina virheinä. Juha Sipilän hallituksen ajama uudistus kevensi ajokoulutusta ja helpotti selvästi ikäpoikkeusluvan myöntämistä 17-vuotiaille. Annala on samoilla linjoilla. Poikkeuslupien määrä on lisääntynyt selvästi eikä lupa tunnu välttämättä enää poikkeukselta.

– On toki niin, että 17-vuotiaat ovat pääasiassa erittäin motivoituneita ajokortin saamiseen. Auton tekninen liikuttaminen onnistuu siinä missä 18-vuotiaaltakin. Nuorten aivotoiminta on kuitenkin vasta kehittymisvaiheessa, mikä voi johtaa ylilyönteihin liikenteessä.

Annala on harmitellut sitä, että Sipilän hallituksen normienpurkutalkoiden tavoite autokouluhintojen laskemisesta saatiin toteutettua vähentämällä opetustuntien määrää. Todellinen ajokortin hinta ei silti juurikaan muuttunut, koska ajokorttia suorittavat joutuvat usein ottamaan lisätunteja.

– Jo silloin sanoin, että yksikin kuollut 17-vuotias menee sen aikaisen liikenneministerin ja liikennevaliokunnan jäsenten piikkiin. Sittemmin kuolemantapauksia on tullut useita, loukkaantumisista puhumattakaan.

Tärkeä viesti autoilijoille

Annalan työhön kuuluu myös AM121-kortin suorittamiseen tähtäävä ajo-opetus. Kyseisellä kortilla saa ajaa muun muassa mopoautoa.

– Se on paitsi äärimmäisen meluisa työpaikka, myös vaarallinen, koska autot ajavat aivan liian läheltä. Autoilijat eivät ymmärrä, että mopoautossa voi istua nuori, joka ei ole ajanut elämänsä aikana pariakymmentä minuuttia kauempaa. Sitten mopoauton ohi mennään melkein kylkeä hipoen.

Autokouluyrittäjän mukaan mopoautokortin omaavilla nuorilla on pääsääntöisesti parempi pelisilmä liikenteeseen siinä vaiheessa, kun he tulevat ajamaan B-korttia.

– Lähtötaso on silloin parempi. Ei säikytä risteystilanteissa niin paljon ja tiedetään autoa peruutettaessa, kumpaan suuntaan pyöriä käännetään.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen